Östersund: "Barn åker gratis men Jesper, 9 år vägrades att åka med bussen"

Startat av M. Larsson, 31 oktober 2015, 23:56:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M. Larsson

Artikel i Östersundsposten: http://www.op.se/jamtland/ostersund/barn-aker-gratis-men-jesper-9-ar-vagrades-att-aka-med-bussen

Barn och ungdomar i Östersunds kommun åker buss gratis nu, men de måste ha ungdomskort med sig. Ledningen har sagt att vi ska ta betalt av dem som inte har kort.

WalleW

Citat från: M. Larsson skrivet 31 oktober 2015, 23:56:50 PM
Artikel i Östersundsposten: http://www.op.se/jamtland/ostersund/barn-aker-gratis-men-jesper-9-ar-vagrades-att-aka-med-bussen

Barn och ungdomar i Östersunds kommun åker buss gratis nu, men de måste ha ungdomskort med sig. Ledningen har sagt att vi ska ta betalt av dem som inte har kort.

Mitt förtroende för media är inte särskilt stort, MEN...

...OM det som återges i citerad artikel är med sanningen överensstämmande så tycker jag att den föraren ska rannsaka sig själv oavsett vad ledningen har sagt. Att vägra ta ombord och lämna kvar en 10-åring ensam på hållplatsen en mörk kväll med hänvisning till ledningens policy känns rent åt h-e fel. Vi är väl ändå alla människor med känslor och viss förmåga att tänka...

/   M v h Walle

Ersa

Citat från: M. Larsson skrivet 31 oktober 2015, 23:56:50 PM
Ledningen har sagt att vi ska ta betalt av dem som inte har kort.

Då vill man ju att allt ansvar enbart ska ligga på biljettkontrollanter och väktare. Bara att låta bli att bry sig om biljetter helt, som förare då?

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 01 november 2015, 13:51:04 PM
Bara att låta bli att bry sig om biljetter helt, som förare då?

Om artikeln är sanningsenlig och i det här specifika fallet: tycker jag JA. Pojken är ju bara 9 år!
Men generellt och när det berör vuxna som man bedömer att de kan ta vara på sig själva tycker jag NEJ.
Enligt artikeln erbjöd sig pojken att i avsaknad av kort betala för resan, m a o visar han "god vilja". För övrigt berättigar väl hans ålder ändå till innehav av kort om jag har förstått rätt.

/   M v h   Walle

miikos

Citat från: WalleW skrivet 01 november 2015, 14:16:07 PM
Om artikeln är sanningsenlig och i det här specifika fallet: tycker jag JA. Pojken är ju bara 9 år!
Men generellt och när det berör vuxna som man bedömeratt de kan ta vara på sig själva tycker jag NEJ.
Enligt artikeln erbjöd sig pojken att i avsaknad av kort betala för resan, m a visar han "god vilja". För övrigt berättigar väl hans ålder till innehav av kort om jag har förstått rätt.

/   M v h   Walle

Handlar nog om att bussföraren inte vet om barnet är folkbokfört i en kommun som betalar för busstrafiken för barn. Teoretiskt så kan barnet vara en "smitågare".

Onödigt noga kan man tycka, har åkt en del i Göteborg och där får persionärer åka gratis under lågtrafik. Många gånger så har jag sett biljettkontrollanterna tycka det räcka med id-kort, inget krav på visa busskort. Även om det officiella är att man ska medföra busskort.

Men det handlar nog om att det är barn, vilka är lättare att bestämma över än vuxna. Vid Dalatrafik så finns inte växel till exempelvis 500 krssedlar, men vuxna får åka oftast åka gratis för föraren då, medan barnen lämnas på langdsbyggden med ca 90 min mellan bussturerna, om det nu ens går någon mer tur.

M. Larsson

Svar från Länstrafiken: http://www.op.se/jamtland/ostersund/lanstrafikens-vd-ratt-att-neka-9-aring-aka-buss

Jag skulle inte lämnat ett barn, men den där föraren gjorde en annan bedömning. Nu ligger föraren risigt till, eftersom Stadsbussarnas ledning inte gillar när någon förare orsakar negativa skriverier i media.

bowlingjocke

Citat från: miikos skrivet 01 november 2015, 21:55:04 PM
Handlar nog om att bussföraren inte vet om barnet är folkbokfört i en kommun som betalar för busstrafiken för barn. Teoretiskt så kan barnet vara en "smitågare".

Onödigt noga kan man tycka, har åkt en del i Göteborg och där får persionärer åka gratis under lågtrafik. Många gånger så har jag sett biljettkontrollanterna tycka det räcka med id-kort, inget krav på visa busskort. Även om det officiella är att man ska medföra busskort.

Men det handlar nog om att det är barn, vilka är lättare att bestämma över än vuxna. Vid Dalatrafik så finns inte växel till exempelvis 500 krssedlar, men vuxna får åka oftast åka gratis för föraren då, medan barnen lämnas på langdsbyggden med ca 90 min mellan bussturerna, om det nu ens går någon mer tur.
Vilket är åt h-e fel. När det gäller vuxna ska påpekas. Kan man inte betala upp till närmsta hundring eller på annat sätt betala via appen så får man heller inte åka.
Kör själv Dalatrafik-profilerade bussar, det är inte bara en gång som man varit med om att en 500-ing slängts på myntbordet med ett flin. Jag har iaf hittills haft tillräckligt med växel för att med lika stort flin växla 500-lappen.
Jag är dessutom för någon månad sedan preparerad med 400 kr i 20-lappar att dela ut vid ett gyllene tillfälle. :)

Till skolan har ju barnen oavsett rätt att åka till. Det är ju från det är upp till varje förare hur snäll man är.
På det viset är det ju synd att mer och mer körningar som varit rena skolkörningar blir på linjen. Förut så var det samma förare, eller en bland få, som både hämta, lämnade ungarna.. de lärde känna föraren. Nu när det är linjelagt kan det vara ett 30-tal olika förare som hämtar och lämnar. Det blir inte alls samma personliga möte, vilket är tråkigt. Lär man känna ungarna riktigt så får man också en bättre bild över vilka barn som alltid av någon anledning inte har med sig kortet. ;)

Ersa

Citat från: bowlingjocke skrivet 02 november 2015, 23:00:00 PM
Kör själv Dalatrafik-profilerade bussar, det är inte bara en gång som man varit med om att en 500-ing slängts på myntbordet med ett flin. Jag har iaf hittills haft tillräckligt med växel för att med lika stort flin växla 500-lappen.
Jag är dessutom för någon månad sedan preparerad med 400 kr i 20-lappar att dela ut vid ett gyllene tillfälle. :)

Det finns så många liknande historier där flera förare i länen norr om Dalarna gjort på samma vis i flera decennier. I vissa extrema fall ha man på måndagmornar tagit med större mängder mynt (inkörda under helgen) för att kunna ge "rejält med växel" tillbaka till de som hade satt 500-lappsbetalande i system.
- Har du inga mindre valörer, t.ex mynt?
- Nej!
- Här! Nu har du så du klarar dig ett tag!

I enstaka fall har de som tvingats ta emot plastpåsen med mynt ilsknat till och under dagen ringt till trafikutövaren för att tala med "den ohyfsade chaufförens chef"... bara för att få till svar av chefen att det var just han/hon som körde den aktuella turen och gav passageraren mynten...

saurer

Vad ska man säga
Varför har skolbarnen busskort
För att kommunen har köpt transporttjänsten av länstrafikbolaget
Hade Kommunen köpt transporttjänsten av Bussägaren hade det varit en annan sak,bussåkaren har ersättning för bussen oavsett antal passagerare
Frågan är vad som blir billigast för kommunen ? Att köpa busskort åt barnen och sedan betala extra till länstrafikbolaget för alla förstärkningsbussar på linjer där det åker många skolbarn
Sedan ska man tänka på vad dessa biljettsystem ,som förnyas vart 5:e år ? kostar inte bara i hårdvara utan i administrativ kostnad
och sedan har vi skolpersonalen och föräldrar som ifrågasätter varför barnen inte får åka med ,chauffören vet ju att mitt barn går på skolan
Och idag med incitamentsavtal där bussåkaren får ersättning för varje passagerare som åker är det väldigt intressant att passageraren registreras på ett  korrekt sätt

Frågan är varför barnet i fråga inte försökte gå in på bion  utan att betala ,varför ska man behöva betala för en tjänst och inte en annan

MartinMartin

Citat från: saurer skrivet 03 november 2015, 11:55:32 AM
Frågan är varför barnet i fråga inte försökte gå in på bion  utan att betala ,varför ska man behöva betala för en tjänst och inte en annan

Det där kommer vi aldrig komma ifrån när vi kör skattefinansierad trafik. Folk tycker, med viss rätt, att dom ändå betalar för skiten.

miikos

Citat från: bowlingjocke skrivet 02 november 2015, 23:00:00 PM
Vilket är åt h-e fel. När det gäller vuxna ska påpekas. Kan man inte betala upp till närmsta hundring eller på annat sätt betala via appen så får man heller inte åka.

Till skolan har ju barnen oavsett rätt att åka till. Det är ju från det är upp till varje förare hur snäll man är.
På det viset är det ju synd att mer och mer körningar som varit rena skolkörningar blir på linjen. Förut så var det samma förare, eller en bland få, som både hämta, lämnade ungarna.. de lärde känna föraren. Nu när det är linjelagt kan det vara ett 30-tal olika förare som hämtar och lämnar. Det blir inte alls samma personliga möte, vilket är tråkigt. Lär man känna ungarna riktigt så får man också en bättre bild över vilka barn som alltid av någon anledning inte har med sig kortet. ;)

Just det, nu finns ju appen. De flesta som jag har sett på slutet som kommit med 500:- och kontokort har löst det med appen.

Kan inte göra som med läskautomaten? Där brukar det stå, växel finns upp till "20 SEK."

Helt fritt att stoppa in en 500-hundring, om man nöjer sig med typ 5 SEK tillbaka (om kostnaden är 15 SEK). :P

Jo, det var nog annat med skolskjuts förut, nu känns det som att de går i vanliga linjetrafiken. Att det kommer med barn som inte är inplanerad på busslinjen är nog ganska säkert, såg ju att i tidningen om att skolbussarna blev fullpackade, trots att det var "bokat sittplats till alla".

PS. Själv råkade jag ut för att en av de första som skulle handla på gårdsloppis hade endast 1000:- (handlade dock för 400 kr, så jag kunde växla tillbaka 500:- + 100:-=)

Kvarne

Så länge det är solklart att det rör sig om ett barn OCH situationen är den att det tex är mörkt ute så spelar det INGEN roll. Man lämnar INTE barn ensamma kvar på en hpl av säkerhetsskäl. Dessutom strider det mot barnkonventionen.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep