Keolis kommer till Karlstad

Startat av Clabbe, 23 september 2015, 13:53:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 27 september 2015, 00:35:30 AM
Det är dock rätt intressant att jämföra med förra upphandlingen och den senaste. Förra gången såg det ut som följer:

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina               128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna    131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                 171 476 kkr (+41,7%)

Då låg alltså Keolis extremt mycket över. Ser man på löneökningar från förra upphandlingen, så motsvarar väl Keolis vinnande bud ungefär den nivå som Förenade buss hade i förra ordinarie upphandling. Nobina lägger sig på ungefär samma nivå som förra gången (Sett till indexuppräkningar) medan Nettbuss har plussat på lite ytterligare. Det känns nog, med tanke på vad vi vet, som att det kan bli tufft för Keolis att göra någon vinst på det här nya avtalet.

Keolis har väl i och för sig då betydligt lättare att ta en mindre inkomstbringande affär på grund av sin storlek.

Får man till Fordonsomlopp, Förartjänster inkl avlösningar och minimalt med onödiga "Hastustomkörningar" ser jag inga problem att klara detta kontrakt, man måste komma ihåg att Keolis har en extremt mycket bredare kunskap här än vad en liten aktör nånsin kan skrapa ihop inkl konsulter.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 september 2015, 11:24:42 AM
Får man till Fordonsomlopp, Förartjänster inkl avlösningar och minimalt med onödiga "Hastustomkörningar" ser jag inga problem att klara detta kontrakt, man måste komma ihåg att Keolis har en extremt mycket bredare kunskap här än vad en liten aktör nånsin kan skrapa ihop inkl konsulter.

Nu har jag inte satt mig in i underlaget, men man landar väl dock kostnadsmässigt på ca 32 kronor per produktionskilometer med det vinnande anbudet.  Bara en väldigt enkel schematisk beräkning på personalkostnad och drivmedel landar väl på ca 25 kronor. Därtill 5 kronor per kilometer för leasingkostnader. Det kanske går ihop, men tufft blir det onekligen....

Det mest frapperande är väl dock i sådana fall att Keolis räknade med drygt 40 miljoner mer i förra upphandlingen än denna gång.

Edit - medelhastigheten är nog lite bättre i Karlstad än den jag räknade på i exemplet. Med fordonsunderhåll inräknat, bör man väl dock ändå komma upp i ca 30 kronor oavsett. Då är det lite marginal för allt annat (hyra för depå, andra overheadkostnader etc.).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Clabbe

I en mäklarblaska som nyss landade, är det info från Karlstad Kommun om bl. a anbudskriterierna för stadstrafiken och ny entreprenör.

"Sex anbud lämnades in och samtliga uppfyllde kraven: Ekonomisk ställning, erfarenhet, trafiktillstånd, trafikuppdraget som sådant, miljö, övertagande av bussar och personal, depå/verkstadslösning, biogas och index. Samt krav på att bifoga ett antal policyer. Val av leverantör utgår från lägsta pris."