Huvudmeny

Bisarra bussar

Startat av Ersa, 09 september 2015, 11:59:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bussmicke

Undrar hur mycket som är fejkat.. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Björn Forslund

Citat från: Daniel S skrivet 09 september 2015, 14:14:24 PM
Inget skulle jag säga.

Några av trevåningsbussarna är nog allt fejkade!

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 september 2015, 15:16:52 PM
Några av trevåningsbussarna är nog allt fejkade!
Med största sannolikhet, ja. De dubbeldäckare (H31,H33,H35), jag körde för SL, på 1970-talet, var 4,3 meter höga. Dessa hade begränsad framkomlighet, p.g.a. höjden och tyngden, 10,5 ton. En "trippeldäckare" skulle få en mycket begränsad framkomlighet, och troligen vara ganska instabil.
Bilden på LONDONDUCKTOURS, däremot, är inte fejkad. Jag åkte med en liknande amfibiebuss i Seattle 3 april 2010.

Ride the Duck-bussen/båten, vid basen för verksamheten.

Föraren/kapten, var helt vild. Han guidade och spexade. Han tycktes outtömlig på tokerier.

På den blöta delen av turen, stötte vi på en kompis.

Det sades att dessa fordon var landstigningsbåtar, från andra världskriget. Ombyggda för detta, fredligare ändamål.

Björn Forslund

Det stämmer, det är DUKW amfibiefordon som stammar från kriget. Minus överbyggnad och grönmålade förstås. Över 20000 byggdes från 1942, Förkortningen betyder D =1942, U= användning, amfibie, K= framhjulsdriven , W= två drivna bakaxlar. Förkortningen gav sedan smeknamnet "Duck"

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 september 2015, 16:41:34 PM
Det stämmer, det är DUKW amfibiefordon som stammar från kriget. Minus överbyggnad och grönmålade förstås. Över 20000 byggdes från 1942, Förkortningen betyder D =1942, U= användning, amfibie, K= framhjulsdriven , W= två drivna bakaxlar. Förkortningen gav sedan smeknamnet "Duck"
Tack för dessa uppgifter. Gissar att det är en rejäl "muskelservo" på dessa fordon.

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 10 september 2015, 20:22:05 PM
Tack för dessa uppgifter. Gissar att det är en rejäl "muskelservo" på dessa fordon.

Så var det när de byggdes, men nu är de som används kommersiellt moderniserade med ny drivlina och säkert styrservo!

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 september 2015, 20:58:49 PM
Så var det när de byggdes, men nu är de som används kommersiellt moderniserade med ny drivlina och säkert styrservo!
Ahaa! Ja, det är väl lämpligt. Det rör sig ju inte om några museifordon, så de bör väl vara hyggligt lättmanövrerade i stadstrafiken.