H80 på Sundbybergslinjen

Startat av Gunnar D, 08 september 2015, 14:39:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Känns som det är läge med denna bild på H80 6846 när den svänger in på Järnvägsgatan i aug 1974.

Mvh Gunnar

Nico

Wow, det var en skön bild. Är väl korsningen med Fredsgatan?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Yes, yes !

Kalasbild! Nästan så man sitter där bakom ratten igen... :)!
Ja, det är korsningen med Fredsgatan, nedanför den branta backen. Vintertid var Gatukontorets bilar snabba att halkbekämpa backen.  Ändå konstigt att det inte hände fler olyckor där, och det känns ännu konstigare att spårvagns-tågen på linje 15 kunde köra uppför den backen...med två släp !
Tur i oturen att det inte var högertrafik 1955 då ett tåg skenade nerför Fredsgatan och delvis välte i vänstersvängen in på  Vegagatan strax ovanför backen. Då hade det väl slutat med att 15-tåget hade hamnat tvärs över järnvägen och halvvägs in i Sieverts-fabriken...
/  M v h  Walle

Nisse Bökelund

Nisse Bökelund

Hej igen Walle.
Här finns en hel del bilder på 515 samt många vagntyper.
Kanske vi själva finns i någon av bussarna.
Hälsningar Nisse.http://sl.ifokus.se/articles/51b716678e0e741f940021da-linje-515

WalleW

Hello Nisse!
Stort tack för Dina länkar!
Spårvagnsolyckan 1952 minns jag inget alls av, men jag var bara fyra år då. Däremot sitter olyckan 1955 som etsad i minnet. Jag skrev några ord i ett annat inlägg om hur jag upplevde den då, i Gregers ämne "Tre till från Sundbybergslinjen". Han visade också flera andra fina bilder, bl a från Sundbybergsgränsen där jag bodde som liten, i "Gamla spv-bilder"...
Ledvagnen på Leffes bild 24 måste ha varit en Arlanda-vagn med tanke på dekor-lacken. Jag tyckte bättre om van Hool-vagnarna... 

Hoppas vi får anledning at "snacka" igen. Ha det!   /   M v h   Walle

WalleW

Hupp, Nisse!

Sorry! Fel av mig! Gregers rätta rubrik för bilderna från Sundbybergsgränsen är "Spårvagnar på Sundbybergslinjen sent 50-tal", under Ordet är fritt...   /   M v h   Walle