H23 Capitol mot Långsjö Torg

Startat av Gunnar D, 06 september 2015, 11:57:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Kanske blir lite ensidigt just nu, men lugn, det har ett slut.
H23 5431 svänger ut från Telefonplan på eftermiddagen 6 sep 1971.

Mvh Gunnar

Gunnar Berglund

Tack för ännu en fin bild! Och nej det blir aldrig för tråkigt med dessa Capitoler!
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 06 september 2015, 11:57:38 AM
Kanske blir lite ensidigt just nu, men lugn, det har ett slut.
H23 5431 svänger ut från Telefonplan på eftermiddagen 6 sep 1971.
Ensidigt? Nej, det kan aldrig bli ensidigt med Capitoler. Och blir det det, så är det en mycket trevlig ensidighet  :)

K R

Hej!

Som tidigare nämnts; en Capitol är alltid sevärd!

Sedan var det ju kul att bli påmind om de breda hjulmutterringarna, som underlättade förarens instigning,
på Televerkets Volvo Snabbe/F82 i bakgrunden.
Något som även förekom på Mjölkcentralens motsvarande lite tyngre Volvo Trygge/F83.

Bussen har reklam för Ellermans, som verkar vara ett rederi eller en resebyrå. Någon som kommer ihåg dem?

mvh K R

Harald Nordius

Citat från: K R skrivet 06 september 2015, 14:49:32 PM
Bussen har reklam för Ellermans, som verkar vara ett rederi eller en resebyrå. Någon som kommer ihåg dem?

mvh K R
Det var ett brittiskt rederi. https://en.wikipedia.org/wiki/Ellerman_Lines

WalleW

Scania-Vabis Capitol (SL H30) var den första busstyp jag fick sätta mig bakom ratten på när jag började som aspirant på Råsta 1969. Där fanns ett mindre antal H24 och H30 som jag efter avlagd "examen" körde i förstärknings-trafiken på linjer samt i fotbolls-trafiken till/från Råsunda Fotbollsstadion.
I de senare fallen hade SL mobila stationer för biljettförsäljningen så vi förare behövde bara lasta med alla dörrar öppna och köra. Det kunde bli ett par tre svängar från/ till närliggande T-banestationer och busstorg. Fritt inträde till matcherna var det också. Under matchtid parkerades bussarna vid Skytteholms IP på båda sidor av Ekensbergsvägen  som då var "fullsatt" från stadion fram till Ankdamms-rondellen.
Där kunde man också få se alla övriga vagntyper som fanns på Råsta vid den tiden, Volvo B58M H&S, Volvo B58M SKV, Volvo B655 Raketer och Scania-Vabis CF76. Alla utom Capitolerna var i SJ-färger och med tre-siffriga SJ inv nr.
Capitolerna var fantastiska att köra, som en helt annorlunda "buss-värld". Starka men ändå tysta och mjuka med en i stadstrafik mycket användbar minimal svängradie. Med fullsatt vagn hörde man inte motorljudet ens vid fullt gaspådrag, bara ett svagt vinande i högtalar-systemet... Men ändå är det CF76:orna jag saknar mest...   / Walle

Gunnar D

Citat från: WalleW skrivet 06 september 2015, 17:04:21 PM
Scania-Vabis Capitol (SL H30) var den första busstyp jag fick sätta mig bakom ratten på när jag började som aspirant på Råsta 1969. Där fanns ett mindre antal H24 och H30 som jag efter avlagd "examen" körde i förstärknings-trafiken på linjer samt i fotbolls-trafiken till/från Råsunda Fotbollsstadion.
I de senare fallen hade SL mobila stationer för biljettförsäljningen så vi förare behövde bara lasta med alla dörrar öppna och köra. Det kunde bli ett par tre svängar från/ till närliggande T-banestationer och busstorg. Fritt inträde till matcherna var det också. Under matchtid parkerades bussarna vid Skytteholms IP på båda sidor av Ekensbergsvägen  som då var "fullsatt" från stadion fram till Ankdamms-rondellen.
Där kunde man också få se alla övriga vagntyper som fanns på Råsta vid den tiden, Volvo B58M H&S, Volvo B58M SKV, Volvo B655 Raketer och Scania-Vabis CF76. Alla utom Capitolerna var i SJ-färger och med tre-siffriga SJ inv nr.
Capitolerna var fantastiska att köra, som en helt annorlunda "buss-värld". Starka men ändå tysta och mjuka med en i stadstrafik mycket användbar minimal svängradie. Med fullsatt vagn hörde man inte motorljudet ens vid fullt gaspådrag, bara ett svagt vinande i högtalar-systemet... Men ändå är det CF76:orna jag saknar mest...   / Walle

Mycket fin beskrivning! Själv fick jag tyvärr aldrig köra H30 men H23, H24 och CF har jag ju kört. Även om det nu är längesen så tror jag att jag idag bara skulle kunna sätta mig bakom ratten på dem och köra iväg.

/Gunnar

WalleW

Ja Du, Gunnar!
Du har så rätt... Det verkar sitta i ryggmärgen. Och det var något mycket speciellt med att köra CF76:orna. Jag minns fortfarande känslan av växelspakens vibrationer i handen och Scania-sexans morrande vid acceleration med välbesatt vagn...  / M v h  Walle