Regionbussar i Šiauliai

Startat av Mikey, 28 augusti 2015, 18:31:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Sista bilderna från denna trevliga stad. Regionbussarna går i samma stil som stadsbussarna. Dvs en blandning mellan väldigt gammalt och ännu äldre :)

Vi börjar med en Mercedes O303 som ägs av Rokiškio autobusų parkas. Bussen byggdes 1983 och är således 32 år gammal, men i ett fantastiskt skick. Nu syns det tyvärr dåligt, men det är vikdörrar på andra dörrparet och handtag samt gångjärn på främre dörren.

Och så en överblicksbild över en av uppställningarna på stationen. Scaniabussarna från vänster till höger är:
Busturas 2242 - Scania CN113CLB f.d. Västerviks Trafik 14
Joniškio AP - Scania K93CLB / Helmark Meteor f.d. Taxi Laholm / Orusttrafiken
Busturas 2522 - Scania CN113CLB f.d. SL H17 6797

Joniškio autobusų parkas - Alpus 260SR. F.d. Swebus 0556

En 29-årig Mercedes O303 tillhörande Transbusas.

Mercedes O309D tillhörande Pakruojo autotransportas. 1986 är den byggd...

Busturas # 006. En 25-årig Mercedes O303

Busturas # 002. En Mercedes O303 byggd 1991. 24 år ung...

Busturas # 2513. Ajokki City från 1985. F.d SLT 680 och Näckrosbuss 1280. 30 år gammal och fortfarande pigg :D

En Heuliez GX37H

Och så avslutar jag med denna lilla krabat. Litauiska motsvarigheten till Transportstyrelsen var uppenbarligen inte imponerade av utséendet på den ;D Blombukett i vindrutan är dock en fin touch.

Sedan var det dags att lämna efter några trevliga timmar innan jag kvävdes ihjäl, samt för att tvätta av mig allt svart sot. ;)

1896

Du sparade bilderna på Alpus:en till sist med avsikt va ?  :)  Tack för trevliga bildsvep.

Mikey

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 augusti 2015, 19:16:41 PM
Du sparade bilderna på Alpus:en till sist med avsikt va ?  :)  Tack för trevliga bildsvep.

Självklart, bara för att hålla dig på spänn så länge som möjligt! ;)

Nejdå, det var bara en ren slump att jag tog regionbussarna sist. Det var vissa bilder bland dem som var struligare att få till bra än andra pga motljus mm. Tack! :)

Bussmicke

Många gamla bekanta. Trevligt.

*Du fotar väl i RAW-format hoppas jag. :) Då kan man rädda en hel del.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2015, 10:58:38 AM
Många gamla bekanta. Trevligt.

*Du fotar väl i RAW-format hoppas jag. :) Då kan man rädda en hel del.

Jovars, du var väl med när dessa fortfarande fanns i Sverige. Själv var man väl runt 4 eller så när många av dem skeppades iväg. ;D

Jadå, jag fotar i RAW-format. Både på stora och lilla kameran. :)

yngrot

Trevligt se dessa slitvargar .. men å andra sidan hur är förarmiljön i dessa gamlingar ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

:'(
Citat från: Mikey skrivet 29 augusti 2015, 11:53:21 AM
Jovars, du var väl med när dessa fortfarande fanns i Sverige. Själv var man väl runt 4 eller så när många av dem skeppades iväg. ;D

Jadå, jag fotar i RAW-format. Både på stora och lilla kameran. :)

Låter bra det. Bra att du dokumenterar after life ( eller vad det heter på engelska).
Jag håller på lite pö om pö att sortera lite i arkivet och sedan skall inskanning ske och de flesta svenskar kan jag nog skaka fram..

OT: Vilka är kamerorna? :)
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Vore kul att se en tråd med samma bussar, dock när de var i Sverige... :D

Kamerorna är Nikon D3100 + 55-300VR (Något sjunger på sista versen där, vet inte om det är huset eller objektivet) och kompaktkameran är Sony RX-100. Bild 1, 2 och 4 i denna tråd är tagna med kompakten, resten med systemkameran.

Bussmicke

Trevligt, ja jag är gärna på. Dock är jag på resa i Finland kommande vecka: Haparanda - Torneå - Kemi - Oulu - Karleby - Seinäjoki - Jyväskylä - Tammerfors - Tavastehus - Åbo - Mariehamn

Jag kommer ihåg nu när du köpte RX100, var det Mark 1?
//Bussmicke.