SvD: Mest missnöje med SL-linje 61

Startat av Ersa, 25 juli 2015, 02:23:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Efter en månad med nya busslinjer i Stockholms innerstad har resenärer lämnat hela 375 synpunkter. En linje sticker klart ut bland synpunkterna. Över hundra synpunkter har lämnats om den nya busslinjen 61, och de är starkt kritiska":
http://www.svd.se/nytt-bussnat-uppror-resenarer-hundratals-klagomal/om/sverige

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2015, 02:23:39 AM
"Efter en månad med nya busslinjer i Stockholms innerstad har resenärer lämnat hela 375 synpunkter. En linje sticker klart ut bland synpunkterna. Över hundra synpunkter har lämnats om den nya busslinjen 61, och de är starkt kritiska":
http://www.svd.se/nytt-bussnat-uppror-resenarer-hundratals-klagomal/om/sverige

Och inte så konstigt heller, då det är Fredhäll och Rudammen som förlorat direktförbindelse till City och därtill med avsevärt sämre turtäthet eller halverat antal linjer i området. Linjen får väl sägas vara ganska misslyckad. Sedan är det givetvis så att alla områden inte kan ha direkttrafik till city. Men där man skapat det, (som linje 50) har det ju inte heller blivit någon vidare bra lösning från/till Hornsberg, vilket ju också de nästan tomma bussarna tyder på.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

igel

Citat från: Lars_L skrivet 25 juli 2015, 08:00:21 AM
... direktförbindelse till City... Men där man skapat det, (som linje 50) har det ju inte heller blivit någon vidare bra lösning från/till Hornsberg, vilket ju också de nästan tomma bussarna tyder på.

Hur tomma är de bussarna på de äkta stomlinjerna (1-4) på delsträckorna, jämfört med 50?

Lars_L

Citat från: igel skrivet 25 juli 2015, 10:50:35 AM
Hur tomma är de bussarna på de äkta stomlinjerna (1-4) på delsträckorna, jämfört med 50?

Dubbelt upp i alla fall. På 50 mellan Hornsberg-Fridhemsplan är det väl som bäst 7-8 passagerare ( OBS, givetvis bara enstaka observationer, inte statistikbaserat), sträckan Fridhemsplan-Stadshuset varierar lite förstås ( beroende på hur långt det varit i tid till föregående buss.). Men sträckan Stadshuset-norra Bantorget har också lite resenärer. Däremot fungerar ju sträckan till Universitet bra, och nu är det ju ändå sommar vilket drabbar denna sträcka extra mycket med färre resande (då många som åker linjen är studenter).

Sedan får man förstås ge linjen lite tid. Men sträckan Centralen-Hormsberg är ju sådan att ingen har någon större vits att åka linjen. Från Stadshagen kommer man ju till Fridhemsplan med t-banan på en minut, till Rådhuset på tre och T-centralen på fyra. Från Hornsberg är det väl egentligen bara de som ska byta till annan busslinje vid Fridhemsplan, eller har målpunkten där, eller på Hantverkargatan som har någon större nytta av nuvarande sträckning.

Istället borde man nog ha kopplat ihop 50 med att gå Flemminggatan ( eller alternativt som 54:an upp till Klarabergsgatan från Hantverkargatan) och vidare mot Norra Djurgårdsstaden (istället för 55:an). Då hade båda dessa områden kunnat få en snabb förbindelse till Cityområdet, vilket ju är mer intressant än Vasagatan och Norra Bantorget, där ju blåa linjen stannar precis utanför. Noteras kan ju att inte heller 59 (56) längre går riktigt till City, utan fortsätter söderut från Vasagatan, istället för till city och Östermalm,vilket ju även det snarast torde vara en försämring.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Artikeln illustreras dessutom av en(idag)inte alltför vanlig busstyp på linjen./Ulf