Huvudmeny

Myrkdalen

Startat av Henke, 08 juli 2015, 09:59:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henke

Årets Norge-resa avverkad.  Tyvärr fegade jag i år med, och tog tunnlarna förbi Stalheim mot Gudvangen.   Nästa gång hoppas jag det blir Stalheimskleiva om jag vågar  och har en buss som är lämplig för uppdraget.

Övernattning i Myrkdalen

efter att ha kört bl.a väg 40 mellan Kongsberg och Geilo, väg 50 mellan Hagafoss och Fossheim och väg 7 turistvägen från Granvin (Hardangerfjorden), så känns 222 Stavsnäsvägen som en autostrada.

Jag har inget emot när det är smalt, det jag tycker är minst om var tunnlarna på väg 50 som saknade lyse samt det inte gick att mötas överallt i dem p.g.a många vägarbeten.  Inte kul att fastna halvvägs in i en 5 km mörk tunnel och behöva börja backa, vilket som hände givetvis. Lyckligtvis inte så långt.

Nu dröjer det tills nästa år innan man ger sig ut på de "stora" vägarna igen.

CW66

Myrkdalen är ett mycket trevligt hotell med bra utsikt.

Rv50 har sin tjusning - du stannade väl i en av kurvorna på utskiksplatsen hoppas jag - väl värt ett toastopp!
Tunnlarna kan vara lite trånga ja, men är det ledigt är det bara o gasa så man kommer så långt som möjligt innan det blir möte - och det ser man ju på långt håll - dom är ju spikraka - förutom början och slutet som ju består av en tvär kurva  :)

Henke

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 juli 2015, 23:28:16 PM
Myrkdalen är ett mycket trevligt hotell med bra utsikt.

Rv50 har sin tjusning - du stannade väl i en av kurvorna på utskiksplatsen hoppas jag - väl värt ett toastopp!
Tunnlarna kan vara lite trånga ja, men är det ledigt är det bara o gasa så man kommer så långt som möjligt innan det blir möte - och det ser man ju på långt håll - dom är ju spikraka - förutom början och slutet som ju består av en tvär kurva  :)

Självklart blev det ett foto/toa-stopp på rastplatsen i kurvan innan det bär av nerför på allvar.

Har provat lite olika vägar mellan Oslo och Bergen. Bästa vägen är över Hemsedalsfjället väg 52. 

Första gången visste jag ingenting, inte guiden heller..  tänkte att E16 låter bra från Oslo hela vägen till Bergen, men det var den inte, kanske på vintern då man slipper fjällpassage, men var ingen höjdare på sommaren iaf. Sålänge 52:an är öppen, så blir det den om det passar med den planerade rutten. Snabbaste och bästa vägen som jag kommit på iaf.

Frippe Fribas

Trevligt "minireportage". Jag har bara gjort resan med bil och det var nog  runt 10 år sedan, men jag hade då i stort sett motsatt behov, målet var nämligen att ta sig över fjället och sedan åka så många vägfärjor som möjligt på vägen till Stavanger.
Vad jag inte hade förstått var att i princip alla färjor kostade en del att åka med...
När det gäller busskörning i Norge är nog Grönis och Marc betydligt bättre än jag på att föreslå vägval... :-D

CW66

Skall man snabbast från Vestlandet till Oslo är E16+Rv52 Hemsedal+Rv7 snabbast...om än tråkigast.

Men det beror lite på var man ligger över - alltså var hotellet är. Är man i Geilo eller Ål är det ju 50 som gäller...ca 10km från Geilo och 20 eller ngt från Ål till Hol som är avtaget för Rv50.