Höga ryggstöd eller lösa nackstöd?

Startat av Niklas Bygdestam, 05 juli 2015, 00:28:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 11 juli 2015, 12:57:38 PM
Man hade 2 Rälsbussar med flygstolsinredning Y8 1000 och 1001  . och konstaterade att det inte var optimalt . det blev rätt trångt och inte så många platser . Att man skulle ha utrustat bussar med flygplansstolar tycker jag låter diskutabelt. Får de ens plats i 2 2 sittning ?

Dåtidens trafikflygplan som t ex DC6 var ganska trånga invändigt de också. Om det blev tajt i rälsbussarna berodde det nog på att de klämt in för många rader.

almeli

I en periode tror slutten av 60-tallet og utover til 1980 så var det i Norge tillatt å kjøre skolebuss med 3 barn i hver sofabenk, så da ble dette benyttet for økt kapasitet, eks.vis 72 barn i en 48-seters voksenbuss.
Kjørte selv T.Knudsen og deretter VBK busser, og minnes at de avtakbare nakkestøttene forsvant hos T.Knudsen på begynnelsen av 60-tallet. De kom da med alternative stoldesigner,  alt fra sofabenker til høge stoler med innebygde nakkeputer, som regel ble det den gang helst benyttet skai-kvalitet i stoltrekket.
De bussene vi fikk fra VBK på hele 70-tallet og frem til VBK ble avviklet, var en kombinasjon av busser med sofabenker eller middel høge til høge stoler med innebygget nakkestøtte. De som ble levert med skai-kvalitet gikk i både forstadstrafikk, skolekjøring og kortere bestillte turer, f.eks skoler på utflukt. Til spesielle bestilte langturer hadde vi VBK-ere med turistutrustning, høge stoler i plysjkvalitet, gardiner osv.

S Svensson

Som svar kan jag nämna att Scania-V med kaross från ASJ utrustades med en skålad dyna som ryggstöd och den var delad så man har då inredning 2+2 på bussen.
Bussar 0001-0265 är SJ första leverans med början 1964. Det finns med lägst inv nr stolar av Arlandatyp. Alltså de med höga stolar. Men i övriga bussar detta år (i princip minne av ASJ/SKV karosser men inte av CF) så fanns det soffar. Dessa utmärktes av hela sittdynor och hela ryggdynor. När några bussar fick annan inredning, t ex Borås Scania med ASJ/SKV kaross men nr 316,317,så flyttades inredning av typ soffor till dessa och Arlandastolarna blev reservdelar. Vill minnas att 0948 hade soffor också som man fyllde med postsäckar.
När det gäller inredning på Larvik 0661-0710,kallad linjeturist,så vad det fällbara stolar. Det finns bussar från äldre tid i vänstertrafik som har haft en äldre typ av fällbara säten. Specialfall är SJ 1305 som levererades till familjen Andersson,Falkenberg utan inredning. Den fick äldre fällbara säten och senare Arlandasäten med grönt tyg. Först i samband med beställning av turistbussar typ Ikarus och van Hool så kom det bussar med bra inredning. Men de får inte stå för tätt.
Hägglund utvecklade en variant på det här med tillsats. Ser man på stolarna så finns läga med ett rör. Man kan skruva bort detta rör och sätta dit ett nackstäd med hjälp av att sätta dit skruvarna igen. (1350-1409).

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 11 juli 2015, 22:46:07 PM
Som svar kan jag nämna att Scania-V med kaross från ASJ utrustades med en skålad dyna som ryggstöd och den var delad så man har då inredning 2+2 på bussen.
Bussar 0001-0265 är SJ första leverans med början 1964. Det finns med lägst inv nr stolar av Arlandatyp. Alltså de med höga stolar. Men i övriga bussar detta år (i princip minne av ASJ/SKV karosser men inte av CF) så fanns det soffar. Dessa utmärktes av hela sittdynor och hela ryggdynor. När några bussar fick annan inredning, t ex Borås Scania med ASJ/SKV kaross men nr 316,317,så flyttades inredning av typ soffor till dessa och Arlandastolarna blev reservdelar. Vill minnas att 0948 hade soffor också som man fyllde med postsäckar.
När det gäller inredning på Larvik 0661-0710,kallad linjeturist,så vad det fällbara stolar. Det finns bussar från äldre tid i vänstertrafik som har haft en äldre typ av fällbara säten. Specialfall är SJ 1305 som levererades till familjen Andersson,Falkenberg utan inredning. Den fick äldre fällbara säten och senare Arlandasäten med grönt tyg. Först i samband med beställning av turistbussar typ Ikarus och van Hool så kom det bussar med bra inredning. Men de får inte stå för tätt.
Hägglund utvecklade en variant på det här med tillsats. Ser man på stolarna så finns läga med ett rör. Man kan skruva bort detta rör och sätta dit ett nackstäd med hjälp av att sätta dit skruvarna igen. (1350-1409).

Så långfärdsbussar med Larvikskaross i serien 0661-0710 var de bussar som hade komfortablast inredning 1967 hos SJ?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2015, 04:34:56 AM

Så långfärdsbussar med Larvikskaross i serien 0661-0710 var de bussar som hade komfortablast inredning 1967 hos SJ?
Javisst !
Det lär ha funnits två av godsbussar i Sveg som hade fällbara säten. Troligen återanvändning. (954,955) med grön moquette (så är ordet vad det nu betyder).
Så hade 0982 (ledbussen) fällbara säten. Troligen fick den dessa från början som prov. Sedan ville nog ingen ta bort dessa. Möjligen på slutet.
Så kom 1968 med fällbara säten i Scania CR110L (1007,1010-1011,1013-1016) Vi är då inne i år 1968. Då kom de första Vo Ikarus och något år senare  Volvo-van Hool. 1137-1138 fick fällbara säten och inredning som passade i övrigt. Dessutom finns det bussar med fällbara säten som är rena utbytet.Höglunds i Säffle kom med en ny halvturiststol med början 1968 Första kaross av nya typen lär vara  Scania-Säffle till Gunnarssons Buss AB i Skene (Skenebuss i aktern). SJ 1180-1181 lär vara en av SJ första med nya halvturistsäten,som dessutom passade skolbarn. CR110L från 1969 har Scania linjeinredning men några i Hudiksvall-Sveg-Järpen mfl har turbo och en speciell stol med hög inredning. Av standardbussar så är Scania 1420-1425 utrustad med så kallade singelsäten. Dvs de har delad rygg,som tidigare,och även delad soffa att sitta på. Delad sittsoffa,eller vad man skall kalla dem är vanlig på linjesäten där man kan sätta sätena på olika avstånd längdmässigt. Sedan kom det CR110LS med höga ryggar och låga ryggar med sidoförskjutbara säten. Drog man ut dessa så kunde tre barn sitta på varje soffa.                                                                                                                                                                                   
Sedan kom det Vogel-Nordverk (Uddevalla) Säffle men ej Höglund. GDG köpte till sin modell från Alpus säten byggda i Säffle. De som har foto på inredning kan ju visa dem.

yngrot

Onekligen annorlunda förr mot nu ..Minns när jag körde på Kålleredsbussarna att  där fanns några vagnar med soffor där det gick att dra ut soffan och vips plats för 3 barn i bredd.  På den "goda" tiden var ju säkerhet inte uppfunnet ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Hej! Stolar med hög rygg före de s k Arlandastolarna var nog i allmänhet i kombination med fällbara ryggstöd, alltså turiststolar. De här vanliga höj- och sänkbara nackstöden som var tillbehör till vanliga linjestolar tror jag försvann ganska snabbt under första halvan av 60-talet. Ser att Thor fortfarande 1967 hade en variant med fasta nackstöd som monterades på linjestolar med kromat handtag överst. Har ett minne av att något åt det hållet även fanns på Hägglundare.
Mvh Jan G

WalleW

I mitten av 50-talet byggde Hägglunds "turist-karosser" på Scania-Vabis chassier, tror de kallades B63 S. De var högre med större framrutor och extra rutor ovanför de ordinarie sidofönstren, extra signalhorn, tjusig inredning med bl a höga stolsryggar, dörr i bakstammen (?) och t o m toalett. Var det därför SJ-chaufförerna kallade dem "Skithus", tro?
Jag minns när det rullade några sådana i SAS färger (ljusgrå med vit topp) och loggor. En kompis pappa var pilot på Linjeflyg och en gång fick vi åka med honom till Bromma i en sådan. De var tydligen speciella personalvagnar för SAS och Linjeflyg då.
Ganska snart försvann SAS-färgerna och de blev SJ-gula med grön topp från "midjan" och uppåt. De var mycket snygga bussar för sin tid... :)

/   M v h   Walle

Björn Forslund

Citat från: WalleW skrivet 14 september 2015, 15:50:08 PM
I mitten av 50-talet byggde Hägglunds "turist-karosser" på Scania-Vabis chassier, tror de kallades B63 S. De var högre med större framrutor och extra rutor ovanför de ordinarie sidofönstren, extra signalhorn, tjusig inredning med bl a höga stolsryggar, dörr i bakstammen (?) och t o m toalett. Var det därför SJ-chaufförerna kallade dem "Skithus", tro?
Jag minns när det rullade några sådana i SAS färger (ljusgrå med vit topp) och loggor. En kompis pappa var pilot på Linjeflyg och en gång fick vi åka med honom till Bromma i en sådan. De var tydligen speciella personalvagnar för SAS och Linjeflyg då.
Ganska snart försvann SAS-färgerna och de blev SJ-gula med grön topp från "midjan" och uppåt. De var mycket snygga bussar för sin tid... :)

/   M v h   Walle

Ett sådant "skithus" finns bevarat hos Helsingborgstrafikens Museiförening. Det var SJ:s paradvagnar på sin tid med ingång på bakgaveln, praktiskt vid utlandskörningar på den tiden.

WalleW

Tack för Din info, Björn!
Nu fick jag ytterligare en anledning att åka till Helsingborg igen. Förr om åren var det bl a hotell Mollbergs frukost-buffé som lockade mig att stanna några dygn.
Som kuriosa kan jag nämna att min kompis (och kanske hans pappa också) var ganska irriterad över att jag var mer intresserad av bussen än av de flygmaskiner vi fick titta på. Mitt intresse för flyg, särskilt sovjetiska militär-flyg, vaknade först ca tio år senare...
/   M v h   Walle