Huvudmeny

Nya SL-linje 50

Startat av Ersa, 19 juni 2015, 12:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Andreas91 skrivet 21 juni 2015, 11:32:55 AM
Alla blåbusslinjerna går under alla årets dagar. I och med att det är sommar - dvs. skolor är stängda och det är semestertider hos kontoren - så har man antagligen gjort bedömningen att man kan ha färre avgångar sommartid än under resterande del av året.

Vilka bussar ska då trafikera L50 när övriga stomlinjer återgår till vintertabell?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars_L

Citat från: Walter skrivet 21 juni 2015, 15:42:42 PM
Vilka bussar ska då trafikera L50 när övriga stomlinjer återgår till vintertabell?

Man har ju planerat för att 50 ska gå med ledbussar i samband med avtalet och fordonsplaneringen. Så den delen har man koll på. Är det fel färg är det ju ändå en mindre kostnad i sammanhanget att justera. Man drar ju också ner turtätheten på nästan alla linjer (utom 4) som körs med ledbussar från och med i höst (om man gör enligt plan), så det blir väl några vagnar från respektive linje tillgänglig (om man inte använder det till bättre regularitet). 67 är väl inte heller tänkt att gå med ledbuss under vintertidtabellen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Delfinen76

Jo linje 67 skall även gå med ledbussar vintertider med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Björn Lövdahl

Ska turtätheten minska på linje 1,2,3 också?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ted Selander

Första vardagsutsättningen:
Linje 50: Blå led 40xx + enstaka 48xx
Linje 67: Röd led 40xx men även 60xx (de senare ses annars i ersättningstrafiken för Lidingöbanan)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 22 juni 2015, 11:07:21 AM
Första vardagsutsättningen:
Linje 50: Blå led 40xx + enstaka 48xx
Linje 67: Röd led 40xx men även 60xx (de senare ses annars i ersättningstrafiken för Lidingöbanan)



Det stämmer bra. Minst två röda normalvagnar trafikerade linje 50 idag, 4813 och 4840 (se bild).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars_L

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 juni 2015, 10:50:52 AM
Ska turtätheten minska på linje 1,2,3 också?

Enligt det förslag som Keolis skickade ut på remiss innebär det utglesning på samtliga stomlinjer. Dock inte på fyran i högtrafik. 3:an föreslås exempelvis få 6-minuters trafik i högtrafik. Men om det genomförs får vi väl se tids nog.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Björn Lövdahl

Citat från: Lars_L skrivet 22 juni 2015, 18:00:49 PM
Enligt det förslag som Keolis skickade ut på remiss innebär det utglesning på samtliga stomlinjer. Dock inte på fyran i högtrafik. 3:an föreslås exempelvis få 6-minuters trafik i högtrafik. Men om det genomförs får vi väl se tids nog.

Men nog finns det efterfrågan till turtätheten som har varit?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Delfinen76

Det kommer 15 nya ledbussar under Sommaren som inte levererade än!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars_L

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 juni 2015, 19:34:18 PM
Men nog finns det efterfrågan till turtätheten som har varit?
jo, men enligt avtalet får man ju upp ha upp till 40% av ståplatserna upptagna. Där finns det möjlighet till effektivisering - särskilt utanför högtrafik.  Sedan går det ju mer parallell trafik mellan de tunga knutpunkterna i nya linjenätet, vilket innebär viss avlastning. Flera röda linjer går ju också med ledbussar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Citat från: Lars_L skrivet 22 juni 2015, 20:24:56 PM
jo, men enligt avtalet får man ju upp ha upp till 40% av ståplatserna upptagna. Där finns det möjlighet till effektivisering - särskilt utanför högtrafik.  Sedan går det ju mer parallell trafik mellan de tunga knutpunkterna i nya linjenätet, vilket innebär viss avlastning. Flera röda linjer går ju också med ledbussar.

Man har faktisk gjort en del justeringar för att undvika parallel trafik. Som att linje 59 drogs in för att linje 515 går ju på Svevavägen till Odenplan från Haga Södra.
Software Developer

Lars_L

Citat från: ichessy skrivet 10 juli 2015, 07:35:32 AM
Man har faktisk gjort en del justeringar för att undvika parallel trafik. Som att linje 59 drogs in för att linje 515 går ju på Svevavägen till Odenplan från Haga Södra.

Men resultatet har ju blivit att istället för att ha en ganska bra fördelning mellan linjerna på olika områden i Sibirien, har ju all trafik koncentreras till Odenplan och Odengatan. Det har väl redan varit den tyngsta sträckan (avseende på antal fordon under maxtimmen).

Istället för en ganska smart tvärförbindelsemöjlighet med 40/70 via Sveaplan (framförallt med resande just från linje 515 och direktlinjerna in till stan), går den nu via Odengatan, på gångavstånd från Tekniska högskolan och tunnelbanan ut till Universitet.

Men det stämmer ju att Sveaplan nu försvunnit som knutpunkt. Men det är ju snarast en följd av att man valt att koncentrera alla linjer till ett mindre antal gator i city.

Att 59 går via Vanadisplan, beror väl också till stor del på att NKS ligger närmare Torsgatan och det skapar därmed en bättre förbindelse till NKS och pendeltågsuppgången därstädes.

Men givetvis - koncentrerar man trafiken till färre stråk, blir givetvis resultatet att det går färre linjer på vissa andra stråk och därmed mindre parallelltrafik på dessa gator.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

MartinMartin

Jag fattar inte syftet med 50 å 61, går ju i princip samma sträcka med nått kvarter emellan.
Konstigt att vissa områden inte fått nån trafik alls knappt, medans vissa får hur mycket bussar som helst.

CW66

NKS?
Norrköpings Kommunala Salmiakstillverkning?

Går bra att skriva så vi som inte kör SL-trafik begriper var det är någonstans :-)

Ersa

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 11 juli 2015, 17:56:18 PM
NKS?
Norrköpings Kommunala Salmiakstillverkning?

Går bra att skriva så vi som inte kör SL-trafik begriper var det är någonstans :-)

Är NKS (för Nya Karolinska Solna) ens en officiell förkortning, eller är det något som dykt upp ur folkmun? Det känns ju lite suspekt att ha ordet "Nya" i ett officiellt namn. :P