SL linje 43 tackar för sig

Startat av Gunnar D, 17 juni 2015, 10:41:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Om några dagar har tiden tydligen runnit ut för linje 43! Här med H23 5432 vid Räntmästartrappan 3 nov 1971.

Mvh Gunnar

HJP

Linje 43 var en kul linje, tycker jag. Bilderna väcker minnen på olika sätt.
När vi hade 43:an på Nybodahallen, var det en kvinnlig förare, som frågade om någon ville byta tjänst, nästa dag. Hon gillade inte den bitvis trånga linjen, och inte heller H23. Jag bytte med henne och båda blev glada. Jag gillade att "stångas" på Regeringsgatan och andra trånga ställen. Det var också kul med en linje som bytte miljö, från innerstad till Hammarby industriområde. Åsså vagntypen förstås  :D
H59 hann jag få utbildning på, men körde den aldrig i trafik, för jag slutade vid SL och började vid SJ. Kul ändå, att ha fått prova en bra vagn, under utbildningen.

Railmaster

Hur lång var fordonsutbildningen på SL på den tiden när det kom en helt ny busstyp? CR 111 M var ju en ny busstyp för förarna.

HJP

Citat från: Railmaster skrivet 17 juni 2015, 12:33:25 PM
Hur lång var fordonsutbildningen på SL på den tiden när det kom en helt ny busstyp? CR 111 M var ju en ny busstyp för förarna.
Jag minns inte så tydligt, men tror att det var en dag, på H59. Teori med genomgång av vagnen, sedan körning. Vi var några elever som åkte tillsammans.

roggek

Vilket tidsdokument: :o
H23, taxistolpe, hamnkran "modell giraff", Luxor stereoreklam, gatlyktor "modell By-hatt" på linupphängning, Volvo (modell?) och "innerbelysta skyltar på trafiksignalerna vars stolpar var gula...
Det var bättre förr...

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 17 juni 2015, 14:10:18 PM
Jag minns inte så tydligt, men tror att det var en dag, på H59. Teori med genomgång av vagnen, sedan körning. Vi var några elever som åkte tillsammans.

En hel dag låter mycket men kanske var det olika policy inom SL. Min "utbildning" på H46 (Scania CR 110LS) bestod av att köra den i trafik på linje 743 några varv under uppsikt av den ordinarie föraren.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 18 juni 2015, 10:09:34 AM
En hel dag låter mycket men kanske var det olika policy inom SL. Min "utbildning" på H46 (Scania CR 110LS) bestod av att köra den i trafik på linje 743 några varv under uppsikt av den ordinarie föraren.

/Gunnar
Kanske tur att jag skrev: "Jag minns inte så tydligt". Det kan lika väl ha varit en halv dag, men vad gjorde man då den andra halvan? Reserv?
Vad jag minns tydligt, är i alla fall att vi körde från Hornsberg, Lidingövägen mot Ropsten. Instruktören steg av, och sa att vi kunde turas om att köra, och sedan möta honom, en viss tid....

Mr H

Ja linje 43 har gått genom skiftande miljöer under årens lopp, tom en antimiljö som denna!
H23 5413 är i princip på väg genom Gallerian på billden!
Bilden TROR jag är  tagen sommaren 1969.
(Tror även att jag visat den tidigare här!)

Mr H

Greger Larsson

En 43:a från sent 70-talet signerad Magnus Vessla:

Peter Rost

Trevliga bilder alla tre!

Körde Hammarby 43:an sent sjuttiotal? Jag vill minnas att 4402 var en Hammarbyvagn vid den aktuella tidpunkten.

//Peter

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 18 juni 2015, 10:09:34 AM

/Gunnar

Då fick du mer utbildning på H46 än vad jag fick. Jag var tillfälligt placerad i Ribby-hallen 1972 efter att ha kört några år i Linköping. Tm sade åt mig "Ta 4642 och prova den." Jag tog 4642 och for ensammen från Västerhaninge till Årsta Havsbad och tillbaka. Det var allt.  :)

Men jag gillade H46 skarpt. Lättkörda, mycket krut i dem, tysta.

M v h
Ingwar

Mr H

Har en känsla av att det skiljde en del mellan gamla SS ibland överambitiösa program
för utbildning och SJ och Wallenbergs dito mer präglade av affärsmässighet och
pragmatism! SS-tänket var ju legio de första SL-åren på det nätet och de andra
kulturerna på de andra systemen. (Kommer ihåg när man skulle övertyga Björknäs
om nyttan av trafikmästare ("men vi kan ju backa våra bussar själva"!)

Vi lägger på en 43:a till för att muntra upp den dystra midsommardagen tycker jag!
H23 5427 på Malmskillnadsgatan står i begrepp att korsa Kungsgatan samtida med
bilden på 5413 "i Gallerian".

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 20 juni 2015, 10:10:45 AM
Vi lägger på en 43:a till för att muntra upp den dystra midsommardagen tycker jag!
H23 5427 på Malmskillnadsgatan står i begrepp att korsa Kungsgatan samtida med
bilden på 5413 "i Gallerian".

Mr H
Tackar&Bockar!
Det var det soligaste jag sett, denna midsommarhelg  ;)

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 juni 2015, 21:21:31 PM
Ja linje 43 har gått genom skiftande miljöer under årens lopp, tom en antimiljö som denna!
H23 5413 är i princip på väg genom Gallerian på billden!
Bilden TROR jag är  tagen sommaren 1969.
(Tror även att jag visat den tidigare här!)

Mr H
Märkligt, jag har inget minne av att ha kört linje 43 här men det måste jag ha gjort! Ur linjeuppgifter för linje 43 fr.o.m. 1.10.71: "- Regeringsgatan - provisorisk gata (v) - Malmskillnadsgatan (h) -"
Du har visat denna bild samt den andra på 5427 här tidigare. På dessa har jag tidsuppgiften våren 1972. Ingen stor sak, men ändå...

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 juni 2015, 07:21:28 AM
Då fick du mer utbildning på H46 än vad jag fick. Jag var tillfälligt placerad i Ribby-hallen 1972 efter att ha kört några år i Linköping. Tm sade åt mig "Ta 4642 och prova den." Jag tog 4642 och for ensammen från Västerhaninge till Årsta Havsbad och tillbaka. Det var allt.  :)

Men jag gillade H46 skarpt. Lättkörda, mycket krut i dem, tysta.

M v h
Ingwar
Ok, hade kanske föredragit att själv köra en sväng utan passagerare som du fick göra. Men minns dock att den ordinarie föraren bad mig ta ut svängen från Ölandsgatan till Götgatan pga det långa axelavståndet.
Visst var H46 fina, testade dem i 120 km/h.

Citat från: Mr H skrivet 20 juni 2015, 10:10:45 AM
Har en känsla av att det skiljde en del mellan gamla SS ibland överambitiösa program
för utbildning och SJ och Wallenbergs dito mer präglade av affärsmässighet och
pragmatism! SS-tänket var ju legio de första SL-åren på det nätet och de andra
kulturerna på de andra systemen. (Kommer ihåg när man skulle övertyga Björknäs
om nyttan av trafikmästare ("men vi kan ju backa våra bussar själva"!)
Helt rätt! Det mest produktiva/effektiva momentet i min bussförarutbildning var när de i SL Huddinge visade mig hur man gjorde om en Capitol inte startade eller att inte växeln gick i. Man tog bara "kroken" och kortslöt två kontakter i motorrummet resp drog ut växellådstappen så att växeln gick i. Tidigare, om motsvarande strul uppkom på Nybodalinjer så var det bara att göra ett radioanrop så kom servicebilen/vagnbyte efter en stund med förseningar som följd. Men det gav förstås arbetstillfällen för trafikcentralen, servicepersonal/förarreserver!

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 20 juni 2015, 13:46:44 PM
Du har visat denna bild samt den andra på 5427 här tidigare. På dessa har jag tidsuppgiften våren 1972. Ingen stor sak, men ändå...

/Gunnar

Nej men det är bra Gunnar! Tack för påpekandet!

:D Mr H