Busschaufför togs av polis i Norrtälje

Startat av eldani, 15 juni 2015, 12:11:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

När en busschaufför i Norrtälje skulle byta buss gav alkolåset utslag.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3025760-busschauffor-togs-av-polis

Hur kan man sätta sig att köra buss när man är på värk av alkohol hur tänker man då.

Andreas91

Kan ha rört sig om alkoholpåverkan, men kan också ha rört sig om något tekniskt fel på utrustningen. Väljer att inte spekulera vidare i ärendet.

Lars_L

Citat från: Andreas91 skrivet 15 juni 2015, 16:18:57 PM
Kan ha rört sig om alkoholpåverkan, men kan också ha rört sig om något tekniskt fel på utrustningen. Väljer att inte spekulera vidare i ärendet.

Föraren kontrollerades även på stationen, så något sådant fel var det inte. Däremot är det ju dumt att spekulera. Var det väldigt litet utslag kan man ju ha räknat lite fel på tiden. Har någon alkoholproblem så är det ju en sjukdom och lönar sig inte så mycket att döma personen ifråga.

Det visar ändå på värdet med alkolås, men även problemet. Det vill säga att avlösningar som görs med motorn på vid depåer vid uttjänster (alltså att depåpersonal plockar fram vagnen)eller vid busstationen. Vi får ju verkligen hoppas att föraren inte haft en uttjänst, för i sådana fall ligger ju ansvaret rätt tungt på Nobina.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ajox

Citat från: Lars_L skrivet 15 juni 2015, 16:52:47 PM
Föraren kontrollerades även på stationen, så något sådant fel var det inte. Däremot är det ju dumt att spekulera. Var det väldigt litet utslag kan man ju ha räknat lite fel på tiden. Har någon alkoholproblem så är det ju en sjukdom och lönar sig inte så mycket att döma personen ifråga.

Det visar ändå på värdet med alkolås, men även problemet. Det vill säga att avlösningar som görs med motorn på vid depåer vid uttjänster (alltså att depåpersonal plockar fram vagnen)eller vid busstationen. Vi får ju verkligen hoppas att föraren inte haft en uttjänst, för i sådana fall ligger ju ansvaret rätt tungt på Nobina.

Rent juridiskt tror jag inte att de bär på något ansvar, det vilar nog helt och hållet på föraren, att det är dålig reklam är en annan sak men inte juridiskt bindande.

Lars_L

Citat från: ajox skrivet 16 juni 2015, 00:17:15 AM
Rent juridiskt tror jag inte att de bär på något ansvar, det vilar nog helt och hållet på föraren, att det är dålig reklam är en annan sak men inte juridiskt bindande.

Jag tänkte nu bara utifrån avtalet. Kanske inget moralisk ansvar. Vad två förare gör vid avlösning kan ju inte ett företag ha full koll på alla gånger, annat än att  man kan ge förarna en varning om det upptäcks att man inte stänger av motorn vid förarbyte. Men om man har rutiner som innebär avtalsbrott i samband med överlämning på depån av vagn till förare, ja då ser jag det som ett ganska allvarligt avtalsbrott som givetvis måste få konsekvenser.

Den hanteringen ska ju ett bolag ha koll på - även om givetvis SL kan agera lika kraftfullt även om det bara sker vid enstaka avlösningar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Som vanligt en luddigt skriven artikel av lokaltidningen, eller snarare riktigt otydlig.

"När han blåste i alkolåset ville inte bussen starta. Han blev då hämtad av polis och förd till polisstationen."

Det finns inget direktlarm till polisen, utan dylika varningar går alltid via operatörernas trafikledningar, som här inte alls nämns.

Alla alkolås i SL-fordonen har, vad jag vet, en återfjädrande nollställningsknapp på panelen som man kan trycka till om man snabbt vill nolla minnet på låset, och därmed tvinga fram en ny blåsning på en buss som nyss stängts av.
Vilka olika rutiner för alkolås som finns vid avlösningar hos SL-trafikens olika operatörer, eller vad avtalen med SL säger vet jag inte mycket om, men jag föredrar helt klart dåvarande rutinerna i Umeå där låset var kopplat till växellådan, istället för till en startspärr. Då kunde man (som rampvakt eller ut-tjänstförare) lämna motorn igång, men "nolla" låset och därigenom tvinga den nye föraren att själv blåsa grönt för att kunna lägga ur neutralläget.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 16 juni 2015, 01:42:35 AM
Som vanligt en luddigt skriven artikel av lokaltidningen, eller snarare riktigt otydlig.

"När han blåste i alkolåset ville inte bussen starta. Han blev då hämtad av polis och förd till polisstationen."

Det finns inget direktlarm till polisen, utan dylika varningar går alltid via operatörernas trafikledningar, som här inte alls nämns.

Alla alkolås i SL-fordonen har, vad jag vet, en återfjädrande nollställningsknapp på panelen som man kan trycka till om man snabbt vill nolla minnet på låset, och därmed tvinga fram en ny blåsning på en buss som nyss stängts av.
Vilka olika rutiner för alkolås som finns vid avlösningar hos SL-trafikens olika operatörer, eller vad avtalen med SL säger vet jag inte mycket om, men jag föredrar helt klart dåvarande rutinerna i Umeå där låset var kopplat till växellådan, istället för till en startspärr. Då kunde man (som rampvakt eller ut-tjänstförare) lämna motorn igång, men "nolla" låset och därigenom tvinga den nye föraren att själv blåsa grönt för att kunna lägga ur neutralläget.

Så har i alla fall Arriva, vi måste inte stänga av bussen. Tror inte Keolis behöver det heller?

Lars-Håkan_E

Lokal trafikledning som tillkallas på ett eller annat sätt efter misslyckad blåsning antar jag gör ett nytt test i en medhavd alkotestare och om detta är positivt KAN man tillkalla Polis, om det inträffar före tjänstgöring finns inget behov av Polis eftersom det då inte har begåtts något brott.

Att tillkalla Polis varje gång som en misslyckad blåsning sker vore att använda resurserna helt galet, om vi undantar rena fel på alkolåsen så har nog många lyckats med att blåsa positivt efter att man ätit något eller i mitt eget fall utan att tänka på det sköljt munnen med Listerine :-(

Alkolåset är i första hand avsett att hindra färd vid "dagen efter" situationer eller liknande.
Vanedrinkare finner alltid sätt att komma runt denna spärr och är svåra att gardera sig emot när blåsningar sker enskilt men förr eller senare fastnar även dessa.