SS A29 i Norrhallen

Startat av Gunnar D, 19 maj 2015, 19:42:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 25 maj 2015, 08:12:19 AM
Efter en del letande har jag hittat några bilder från Spårvägens Dag 27 (?) augusti 1967, alltså en vecka innan högertrafikomläggningen. Man körde då bl a med A29 170 + B29 559.

Fina bilder som sagt!
Om jag minns rätt så föredrogs Ängbyvagnarna framför B29 ur konduktörssynpunkt. Draget från dörrarna tror jag var ett skäl. Som minderårig resenär föredrog jag klart B29 pga gångegenskaperna, lägre bullernivå, rymligare plattform och kupéer samt platsen på långbänken längst bak!

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 25 maj 2015, 14:03:39 PM
Fina bilder som sagt!
Om jag minns rätt så föredrogs Ängbyvagnarna framför B29 ur konduktörssynpunkt. Draget från dörrarna tror jag var ett skäl. Som minderårig resenär föredrog jag klart B29 pga gångegenskaperna, lägre bullernivå, rymligare plattform och kupéer samt platsen på långbänken längst bak!

/Gunnar

Som f d V2-konduktör på linje 14 kan jag intyga att Ängbyvagnarna var bättre att jobba på. B29's plattform var isande kall runt fötterna vintertid tack vare att kraftigt drag under de fyra dörrarna. Några bilder till.


Ett av de två "rummen" i B29 ("2 rum och kök"). Bilden tagen i den provisoriska vändslingan i Fruängen 1963.


Inuti A29 170 på väg från Norrmalmstorg till Bellmansro.


M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 25 maj 2015, 18:53:10 PM
Som f d V2-konduktör på linje 14 kan jag intyga att Ängbyvagnarna var bättre att jobba på. B29's plattform var isande kall runt fötterna vintertid tack vare att kraftigt drag under de fyra dörrarna. Några bilder till.

Bättre tätning kanske hade hjälpt en del. I vart fall måste dessa "lågentrévagnar" ha varit banbrytande.

/Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 26 maj 2015, 10:39:38 AM
Bättre tätning kanske hade hjälpt en del. I vart fall måste dessa "lågentrévagnar" ha varit banbrytande.

/Gunnar
B11 var från 1937. Då hade B17 som också hade mittplattform och lågt insteg funnits i 15 år.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 26 maj 2015, 13:32:44 PM
B11 var från 1937. Då hade B17 som också hade mittplattform och lågt insteg funnits i 15 år.

Jo, du har rätt. Jag hade B17 i bakhuvudet också så därför kan det väl anses att även den vagntypen ingick i uttrycket "dessa lågentrévagnar".

/Gunnar