Transdev tog hem trafiken i Umeå

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 april 2015, 10:59:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Om man verkligen räknar med uppstartskostnader så är det självklart att både Keolis o Arriva har en betydande kostnadspost här.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2015, 22:03:35 PM
Inte för att Transdev lär ha vunnit enbart pga samräkning av lokalhyra, men de är ju ändå i stort sett det enda företaget som redan har verksamhet på andra sidan gatan, i en lokal som de nu kan säga upp, samt flytta (tillbaka) sina kustbussar till Ultradepån.

Ja inför förra upphandlingen hade ju även Nobina annan trafik där man kunde göra vissa dagordningar men så är det inte numera.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 30 april 2015, 06:37:08 AM
Ja inför förra upphandlingen hade ju även Nobina annan trafik där man kunde göra vissa dagordningar men så är det inte numera.

Nu tänkte jag enbart på hur hyran av lokaler och uppställningsplatser kan effektiviseras. Inte själva tjänsterna för förarna. Att Transdev här har mycket mer att vinna/spara än "nyuppstartare" som Keolis och Arriva är helt klart.

Har Nobina kvar någon trafik i Västerbotten efter detta, eller blir Örnsköldsvik den nordligaste stationeringsorten?

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 28 april 2015, 16:41:16 PM
Det ska bli intressant att se vilka bussar Transdev köper in till Umeå. Något begagnat har man väl knappast, och vad jag förstått finns det inga indikationer att något fordon, inte ens B9orna, ska övergå. Så det bli nog en hel del nytt. Men vad? Scania, Solaris, MAN, Volvo eller Mercedes?

Angående B9orna skulle det vara kul att se flera av dem hamna här nere i SL-trafiken. Med nya stolar dom har trepunktsbälten så skulle de nog kunna göra ett bra jobb här i några år till. Täta dörrar, farthållare, förberedelse för extraljus och annan landsvägsutrustning har de ju redan.
Det har snackats en del om om B9orna ska användas åtminstone under en övergångsperiod. Sanningshalten i detta är jag inte säker på.
Jag hoppas att de blir kvar, övrigt skrot ska bort enligt uppgift.
För övrigt är det stor glädje bland förarna att Nobina försvinner. De har aldrig lyckats skapa förtroende bland förarna från dag ett.
Transdev(Veolia) har ett gott namn i Umeå. Dom är kända här för gott samarbete sedan lång tid tillbaka.

AdmirT

Citat från: Bussnissen skrivet 30 april 2015, 16:57:44 PM
För övrigt är det stor glädje bland förarna att Nobina försvinner. De har aldrig lyckats skapa förtroende bland förarna från dag ett.
Transdev(Veolia) har ett gott namn i Umeå. Dom är kända här för gott samarbete sedan lång tid tillbaka.

Förstår dig helt där men det är väl inte så konstigt när Nobina i de flesta fall sätter företagets bästa framför individens bästa. Så är det i Malmö med för när Nobina tog över Veolias del i Malmö stad förra juni så har det funnits missnöje med Nobina sedan dag ett och än idag vill man ha bort företaget. Har varit i kontakt med Örnsköldsvik också och där är man också missnöjd med Nobina och vill ha tillbaka Veolia, numera Transdev, alla dagar i veckan. Personligen så är jag mer än glad att Transdev är tillbaka i Umeå!
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussnissen

Citat från: AdmirT skrivet 30 april 2015, 18:29:25 PM
Förstår dig helt där men det är väl inte så konstigt när Nobina i de flesta fall sätter företagets bästa framför individens bästa. Så är det i Malmö med för när Nobina tog över Veolias del i Malmö stad förra juni så har det funnits missnöje med Nobina sedan dag ett och än idag vill man ha bort företaget. Har varit i kontakt med Örnsköldsvik också och där är man också missnöjd med Nobina och vill ha tillbaka Veolia, numera Transdev, alla dagar i veckan. Personligen så är jag mer än glad att Transdev är tillbaka i Umeå!
Det har du helt rätt i, nämligen att det finns ingen omtanke om individen. När det gäller Övik och Sundsvall så har de dragits med
den beryktade städaren från Umeå som "chef".  Helt och hållet i Nobinas smak kan tilläggas. Vet inte om han är kvar fortfarande.
Nobina har en särdeles förmåga att rekrytera inkompetenta platschefer, utan kännedom om hur människor fungerar.
Även om nuvarande inte visar sådana egenskaper, men försent kom hon in.

AdmirT

Citat från: Bussnissen skrivet 06 maj 2015, 19:32:41 PM
Det har du helt rätt i, nämligen att det finns ingen omtanke om individen. När det gäller Övik och Sundsvall så har de dragits med
den beryktade städaren från Umeå som "chef".  Helt och hållet i Nobinas smak kan tilläggas. Vet inte om han är kvar fortfarande.
Nobina har en särdeles förmåga att rekrytera inkompetenta platschefer, utan kännedom om hur människor fungerar.
Även om nuvarande inte visar sådana egenskaper, men försent kom hon in.

Jag instämmer helt med dig kring allt du skrivit, speciellt det du skrev om platschefer.. Tyvärr är det bara att konstatera att det är så och det märker förare så småningom, som man gjorde i Malmö och plötsligt började förare "sjukanmäla" sig för att slippa arbeta de långa passen med horribla körtider.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/