Ledbuss nostalgi 2

Startat av Janne Rickman, 21 november 2007, 18:10:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman



Uppsalabuss 607 på Stora Torget

/Janne

Simon A

Vilken enorm skillnad på toget nu och då. Vilken linje står det att 607 går på?

//Simon

bjorn_k

Citat från: Simon A skrivet 21 november 2007, 19:58:14 PM
Vilken enorm skillnad på toget nu och då. Vilken linje står det att 607 går på?

//Simon
Ett va?

Janne Rickman


jocke

1an stannade i fältet till höger om 607.

Torget var uppdelat på 4 sektioner + genomfart.

Linje 1 hade heller aldrig ledbuss.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon A

Citat från: bjorn_k skrivet 21 november 2007, 20:00:23 PM
Ett va?
Förstår tyvärr inte vad du menar men om jag ska förtydliga mig själv så menar jag att torget ser verkligen annorlunda ut nu jämfört med då.

//Simon

IngemarJ

Hej!

Har idag sett torget med spårvagnar på på en bild! Det var en HELT annan bild det!

Hälsar

Ingemar

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 21 november 2007, 21:33:55 PM
Förstår tyvärr inte vad du menar

"Ett va?" = Linje 1?
Men det har ju sedemera framgått att det var linje 7. Den översta "pinnen" i sjusegmentsskylten syns inte så bra på bilden, därav gissningen på siffran 1.

Simon A

Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2007, 22:02:16 PM
"Ett va?" = Linje 1?
Men det har ju sedemera framgått att det var linje 7. Den översta "pinnen" i sjusegmentsskylten syns inte så bra på bilden, därav gissningen på siffran 1.
Jaha ;D Då är jag med.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 21 november 2007, 19:58:14 PM
Vilken enorm skillnad på toget nu och då. Vilken linje står det att 607 går på?

//Simon


Det var 1999 som torget byggdes om till nuvarande utseende. En misslyckad ombyggnad företen. Stenlocken som finns på torgets ytor som är avsedda för fotgängare fanns också på den yta där bussarna kör. De tålde inte bussarnas tyngd utan sprack sönder efter ett tag när bussarna körde på dessa. Detta visste redan vägarbetarna som byggde om torget men arkitekterna och de som bestämde om torget vägrade lyssna på detta utan hade bestämt sig ändå. Det innebar sedan att ca ett år senare fick dessa stenblock ersättas av gatsten som det är nu. Tänk vad mycket pengar de hade kunnat spara om de hade lyssnat på experterna från början och gjort som de sa istället ???

Det gamla torget som är på bilden saknar jag trots allt inte. Det var grått och sterilt. Men visst känns det nostaliskt att se en bild på detta med en härlig Jonckheere ledbuss :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2007, 18:31:16 PM

Det var 1999 som torget byggdes om till nuvarande utseende. En misslyckad ombyggnad företen. Stenlocken som finns på torgets ytor som är avsedda för fotgängare fanns också på den yta där bussarna kör. De tålde inte bussarnas tyngd utan sprack sönder efter ett tag när bussarna körde på dessa. Detta visste redan vägarbetarna som byggde om torget men arkitekterna och de som bestämde om torget vägrade lyssna på detta utan hade bestämt sig ändå. Det innebar sedan att ca ett år senare fick dessa stenblock ersättas av gatsten som det är nu. Tänk vad mycket pengar de hade kunnat spara om de hade lyssnat på experterna från början och gjort som de sa istället ???

Det gamla torget som är på bilden saknar jag trots allt inte. Det var grått och sterilt. Men visst känns det nostaliskt att se en bild på detta med en härlig Jonckheere ledbuss :D
Pappa saknar det gamla torget också. Att bygga torget runt var det dummaste man kunde ha gjort brukar han säga. Detta gör det omöjligt att få bakaxeln på både ledbuss och kortbuss att hamna intill gatstenen exakt utan man hamnar alltid en bit ifrån. Dumt värre.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 22 november 2007, 19:15:42 PM
Pappa saknar det gamla torget också. Att bygga torget runt var det dummaste man kunde ha gjort brukar han säga. Detta gör det omöjligt att få bakaxeln på både ledbuss och kortbuss att hamna intill gatstenen exakt utan man hamnar alltid en bit ifrån. Dumt värre.

//Simon


Jag tycker att torget är snyggare nu än det var före 1999. Men det beror nog inte på att arkitekterna har varit duktiga, tvärtom tycker jag att arkitekterna var riktiga klantskallar. Jag fick faktiskt också kontakt med de två huvudansvariga arkitekterna för torgombyggnaden när denna pågick och minns att de verkade ganska inkompetenta för sin arbetsuppgift. Den ena var inredningsarkitekt och den andra var arkitekt för trädgårdar men ingen hade kunskap om gator och torg. Busskurerna idag tycker jag är fula och skämmer torget. Ändå tycker jag att det ser bättre ut nu, för torget före 1999 hade fula och trista betongplattor, förfärligt fula och trista regnskydd som dessutom såg rostiga och eländiga ut, och sist men inte minst förfärligt fula och trista lyktstolpar som var väldigt höga och överdimensionerade för detta lilla torg. Fördelen med det som finns idag är att det är i bättre skick i alla fall och att man har flyttat tillbaks den fina gamla lyktstolpen från 1800-talet mitt på torget igen till sin ursprungliga olats. Den stod på andra platser under flera år där den egentligen inte hörde hemma. Det som lyfter torget är just den gamla lyktstolpen men det är inte arkitekternas förtjänst utan beror på att det fanns ett beslut om att den skulle monteras tillbaks till sin ursprungliga plats. Det mesta av det andra är misslyckat. Något som var bättre med torget före 1999 var att det var bättre för bussarna eftersom det inte var runt vid kantstenen för bussarna och sedan att det var dubbla hållplatser vid torget där vissa linjer gick från den inre och andra från de yttre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Sandqvist

Bussen var iaf det lojjaste jag sett  ;D :-*

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2007, 23:34:35 PM

Jag tycker att torget är snyggare nu än det var före 1999. Men det beror nog inte på att arkitekterna har varit duktiga, tvärtom tycker jag att arkitekterna var riktiga klantskallar. Jag fick faktiskt också kontakt med de två huvudansvariga arkitekterna för torgombyggnaden när denna pågick och minns att de verkade ganska inkompetenta för sin arbetsuppgift. Den ena var inredningsarkitekt och den andra var arkitekt för trädgårdar men ingen hade kunskap om gator och torg. Busskurerna idag tycker jag är fula och skämmer torget. Ändå tycker jag att det ser bättre ut nu, för torget före 1999 hade fula och trista betongplattor, förfärligt fula och trista regnskydd som dessutom såg rostiga och eländiga ut, och sist men inte minst förfärligt fula och trista lyktstolpar som var väldigt höga och överdimensionerade för detta lilla torg. Fördelen med det som finns idag är att det är i bättre skick i alla fall och att man har flyttat tillbaks den fina gamla lyktstolpen från 1800-talet mitt på torget igen till sin ursprungliga olats. Den stod på andra platser under flera år där den egentligen inte hörde hemma. Det som lyfter torget är just den gamla lyktstolpen men det är inte arkitekternas förtjänst utan beror på att det fanns ett beslut om att den skulle monteras tillbaks till sin ursprungliga plats. Det mesta av det andra är misslyckat. Något som var bättre med torget före 1999 var att det var bättre för bussarna eftersom det inte var runt vid kantstenen för bussarna och sedan att det var dubbla hållplatser vid torget där vissa linjer gick från den inre och andra från de yttre
Håller med dig.

//Simon

Janne Rickman

Citat från: jocke skrivet 21 november 2007, 21:30:25 PM
Linje 1 hade heller aldrig ledbuss.

Jo, de har gått ledbuss på 1:an.
De var på kvällarna, de kom (om jag minns rätt) en 25:a som slutade i city och sen börja på 1:an vid stationen för att senare på kvällen gå ut på 53:an.

/Janne