DN: "Snart enhetspris på enkel SL-resa"

Startat av Ersa, 20 april 2015, 11:54:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Högern och vänstern har ju länge stått på varsin sida i frågan om enhetstaxa eller inte. Nu erkänner det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons att "dagens biljettsystem är krångligt för den som inte har periodkort, och sträcker ut en hand över blockgränsen för en förändring".
Med begreppen "enkel resa" och "enkelbiljett" antar jag att man inte bara åsyftar på spårtrafikens enkelbiljetter, utan även resa med Reskassa på buss. Fördelarna är ju bl.a att busschaufförerna kommer att slippa trycka på 7-8 knappar för varje resenär som reser på reskassa mellan zon A och C, samt att samma långa resor kan bli billigare. Den största nackdelen är att det helt klart kommer att bli dyrare taxa för att resa kortare resor inom en av dagens zoner.

http://www.dn.se/sthlm/snart-enhetspris-pa-enkel-sl-resa/

eldani

Den omstridda frågan om enhetstaxa för enkelbiljetter i kollektivtrafiken i Stockholms län kan snart vara historia. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) öppnar nu för att införa enhetstaxa, något som (S)och (MP) länge har begärt. Priset för enkelbiljetter ska utredas, men klart är att korta resor i SL-trafiken blir dyrare än idag, skriver Dagens Nyheter. "Äntligen", utropar Nanna Wikholm(S), oppositionstrafiklandstingsråd.

http://www.bussmagasinet.se/2015/04/snart-enhetstaxa-for-enkelbiljetter-i-sl-trafiken/

Det här var inte en dag för sent. Som jag vet att visa betalar för en zon och åker flera zon er. Ett exempel är linje 639 mellan Hallstavik till Stockholm vet jag att visa bara betalar för en zon. För risken att åka fast är liten som jag har inte set några kontrollant jag kan inte kom i håg är det var men det var jätte läng sedda det var.

Ulf Berlin

Citat från: eldani skrivet 20 april 2015, 13:08:40 PM

...Det här var inte en dag för sent. Som jag vet att visa betalar för en zon och åker flera zon er. Ett exempel är linje 639 mellan Hallstavik till Stockholm vet jag att visa bara betalar för en zon. För risken att åka fast är liten som jag har inte set några kontrollant jag kan inte kom i håg är det var men det var jätte läng sedda det var.
Det kunde man ju göra även på"remsetiden" åtminstone norrifrån,men nu har det ju blivit"lättare"från alla håll.../Ulf

Stefan P

Hej

Ett väldigt konstigt förslag, det skall kosta lika mycket  från Hallastavik till Östra Station som det kostar ifrån Hallstavik till Häverödal?

Måste väl finnas något för den som åker i samma kommun tex. ett kommun kort?

mvh Stefan P

eldani

Citat från: Stefan P skrivet 20 april 2015, 18:47:17 PM
Hej

Ett väldigt konstigt förslag, det skall kosta lika mycket  från Hallastavik till Östra Station som det kostar ifrån Hallstavik till Häverödal?

mvh Stefan P

Det finns ett kort för Norrtälje kommun  30 dagar. Det kostar i dag helt pris 570kr och reducerat pris 340kr.

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 20 april 2015, 18:47:17 PM
Hej

mvh Stefan P

Själva grejen med denna enhetstaxa på enkelresor (dvs ej tidsbundna kort) är att just precis som du gissar, att det ska kosta lika mycket att åka mellan två angränsande busshållplatser i innerstan, som det ska kosta att åka från Nynäshamn till Hallstavik. Dvs precis den taxa som SL hade omkring 2005-2006, men då med extremt tidsödande kontantförsäljning ombord istället för dagens chipkort.

Citat från: eldani skrivet 20 april 2015, 18:56:59 PM
Det finns ett kort för Norrtälje kommun  30 dagar. Det kostar i dag helt pris 570kr och reducerat pris 340kr.

Nu jämför du äpplen med päron, Daniel. Den här debatten handlar främst om enkelresor/reskassa. Inte kort med obegränsade resor under en viss tid (t.ex månadskort).

eldani

Citat från: Ersa skrivet 20 april 2015, 21:57:15 PM
Själva grejen med denna enhetstaxa på enkelresor (dvs ej tidsbundna kort) är att just precis som du gissar, att det ska kosta lika mycket att åka mellan två angränsande busshållplatser i innerstan, som det ska kosta att åka från Nynäshamn till Hallstavik. Dvs precis den taxa som SL hade omkring 2005-2006, men då med extremt tidsödande kontantförsäljning ombord istället för dagens chipkort.

Nu jämför du äpplen med päron, Daniel. Den här debatten handlar främst om enkelresor/reskassa. Inte kort med obegränsade resor under en viss tid (t.ex månadskort).
Jag svar på Stefan P fråga. Om det finns något för dom som åker i kommun. Är det inte ok eller?

Stefan P

Hej

Om vi ställer min fråga på det här viset, finns det vi Uppland kallar reskassa man tar pengar ifrån och betalar med?

Om man bara åker inom Hallstavik och inte vill eller kan åka på månadskort vilket pris blir det?

Blir det lika dyrt som att åka till Östra station?

Med vänlig hälsning Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 22 april 2015, 17:07:08 PM
Om vi ställer min fråga på det här viset, finns det vi Uppland kallar reskassa man tar pengar ifrån och betalar med?

Ja. Det är ett framtida enhetspris på den redan existerande reskassan som artikeln i första inlägget handlar om.

Citat från: Stefan P skrivet 22 april 2015, 17:07:08 PM
Om man bara åker inom Hallstavik och inte vill eller kan åka på månadskort vilket pris blir det?

Blir det lika dyrt som att åka till Östra station?

Idag utgör Norrtälje kommun zon C, vilket innebär att en resa inom Hallstavik blir en resa inom en zon.
En resa Hallstavik - Stockholm är en resa inom alla tre zoner.

Dagens priser återges i DN-artikeln:
Citat-I dag kostar en enkelresa med reskassa i en zon 25 kronor, i två zoner 37:50 och i tre zoner 50 kronor.
-En enkelresa köpt i automat hos ombud, SL-center eller med mobil kostar i dag 36 kronor för en zon, 54 kronor för två zoner och 72 kronor för tre zoner.
-En enkelresa köpt i spärr eller av konduktör kostar i dag 44 kronor i en zon, 66 kronor i två zoner och 88 kronor i tre zoner.
-Hur mycket enhetspriset för en enkelresa blir är oklart. Det enda säkra är att det blir dyrare att åka inom en zon och billigare att resa genom flera zoner.

ajox

Citat från: Ersa skrivet 20 april 2015, 21:57:15 PM

Nu vet vi ju inte hur det blir men om en enkelresa endast kommer att gälla 75 minuter så kommer det att krävas två enkelresor innan man når målet
Nynäshamn - Hallstavik

Det finns självklart fler exempel på resor som kommer att kräva två biljetter.  :)

Lars-Håkan_E

En gissning är att priset lär hamna på 30/45/50 kr (Reskassa/Förköpt o sms/kontant)

Ersa

Citat från: ajox skrivet 23 april 2015, 21:33:03 PM
Nu vet vi ju inte hur det blir men om en enkelresa endast kommer att gälla 75 minuter så kommer det att krävas två enkelresor innan man når målet Nynäshamn - Hallstavik

Det finns självklart fler exempel på resor som kommer att kräva två biljetter.  :)

Ja, frågan är hur man löser det här med långa linjer utan byten, samt om det blir någon förändring av dagens specialtaxor för Bålsta/Gnesta/Arlanda. Dessutom är frågan om man ska kunna åka med en enda enkelbiljett från t.ex Märsta till Södertälje, samt från Bro till Nynäshamn med Pendeltågen.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 april 2015, 21:45:59 PM
En gissning är att priset lär hamna på 30/45/50 kr (Reskassa/Förköpt o sms/kontant)

Det var en mer optimistisk gissning än min, som låg på 35/50/70 kr :)

Lars_L

Det är onekligen ett problem med enhetsbiljett att giltighetstiden blir så lång, att det också påverkar försäljningen av "returbiljetter" - det får man nog alltså ta höjd för. För att få en ekonomi i balans (med tanke på den höjning som ändå behövs), så får man nog räkna med 40/60/75.

Men å andra sidan är det ett överpris redan idag på kontantbiljetter, i  jämförelse  med reskassa. Man kan ju alltså tänka sig att tillägget mellan biljettyperna hålls relativt oförändrat. Då skulle man hamna på 40/52/60 - vilket är mer rimligt.

Man kan väl också utgå från att kostnaden för SL per påstigande ligger på ca 20 kronor. Med kompensation för försäljningskostnader, att en del åker på reducerat och att en normalresa ligger på ungefär 1,5 per biljett, så hamnar man också i dessa trakter. (Enligt sista förslaget) Frågan som då återstår är väl i vilken grad enkelresor ska subventioneras. Men det är ändå rätt rimligt att subventionen huvudsakligen ges till vaneresenären.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Och när jag har funderat en stund så skulle det förvisso också vara intressant att tänka sig att man subventionerar reskassan lika mycket som att man åker på peridmärke. Då skulle ju inte en enhetstaxan behöva ligga på mer än 20 kronor för reskassa. Kanske 30 för sms eller förköp och 40 kr för kontantbiljetter.

Inte säkert att sl skulle förlora något på det. Däremot skulle givetvis andelen som använder månadskort minska drastiskt. Det senare skulle då behöva ligga på omkring 900 kronor och kräver att man också gör resor utanför till och från jobbet för att vata aktuellt.

Med enhetstaxan försvinner ju lite av dagens problem med att månadskort är mindre lönsamt om man bor nära arbetsplatsen, medan det lönar sig på en vecka om man pendlar från exvis Norrtäle in till staden.

Fördelen är väl att det blir mindre överutnyttjande om färre har periodkort. nackdelen att man kanske ändå drar sig för att ta bussen när det känns att det kostar.

Samtidigt skulle ett biljettpris på 20 kronor på reskassan säkerligen öka resandet. å andra sidan kan det öka kostnaden per resa något då det givrtvis ger större vinst för långa resor jämfört med idag. Å tredje sida. Är ju oftast resurserna sämre utnyttjade (färre passagerare per vagnkilometer) ju längre från city man kommer.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Citat från: ajox skrivet 23 april 2015, 21:33:03 PM
Nu vet vi ju inte hur det blir men om en enkelresa endast kommer att gälla 75 minuter så kommer det att krävas två enkelresor innan man når målet
Nynäshamn - Hallstavik

...och vad är det som inte säger att dessa resenärer inte kommer att använda sig av en 24 timmarsbiljett(som kan köpas via Reskassekortet)?/Ulf