Volvo 8900LE med større sidevinduer

Startat av Bergenga, 07 april 2015, 17:46:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Beklager at jeg svarer så sent på denne tråden som jeg selv startet, men det ble ikke tid, og så ble det glemt. :)

Ordet "Podest" er et tysk ord, som på blant annet norsk, svensk og engelsk oversettes til "podium". Det ville kanskje være bedre å faktisk bruke det ordet som er en del av ens eget språk, og ikke en fremmedspråklig variant av samme ordet. Men her er det faktisk Volvo som bruker ordet feil. Jeg kommer heretter til å bruke "podium", da det forklarer mye mer om hva det er for noe.

Denne varianten ble visst faktisk lansert 20. oktober 2011:
http://www.volvobuses.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press%20releases/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=111103&News.Language=sv-se (svensk)
http://www.volvobuses.com/bus/global/en-gb/newsmedia/pressreleases/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=111103&News.Language=en-gb (engelsk)

Og det kan se ut på bildet som følger med pressemeldingen at det ble bygget minst en buss allerede da. Men det virker ikke som det har vært noe stor etterspørsel etter 8900LE uten podier, så derfor har vi heller ikke sett dem. Men det virker som om fra og med en gang i 2014 blir alle 8900LE bygget med lav vinduslinje uansett konfigurasjon. For de tre nevnte bussene her i Drammen har podier akkurat som de andre, det har jeg selv sjekket. Jeg har heller ikke sett noen andre nye 8900LE levert i 2015 med den gamle varianten av vinduslinjen.

Så da blir spørsmålet; Har det blitt levert 8900LE uten podier noe sted før 2014? Og hvilken buss er det som er avbildet i pressemeldingen?

Men uansett, to positive ting har det kommet ut av dette:
1. De nye 8900LE med lav vinduslinje ser mye stiligere ut enn de gamle. ;D
2. Det er nå mye enklere å se forskjell på vanlig normalgulv 8900 og 8900LE på avstand, om man vet at bussene er helt nye. Tidligere måtte man nærmest titte inn i bussen for å se forskjell.
Mvh.
Øyvind Berg

CW66

Tyvärr har ni lite fel i det ni skriver.
Alla sidorutor är lika höga och det finns bara en modell, podester eller inte.

Skillnaden ligger i maskeringen man valt att ha på rutan som kan vara olika beroende på just podester eller inte.

Uffe

Greger Larsson

Njae, visst har sidorutorna blivit större efter att man började bygga på B8R, annars har hela karossen blivit lägre(?).
Jämför avståndet mellan främre hjulhus och fönsterlinje på följande(länkar till SBH-bilder):

B7RLE/8900

B8RLE/8900

Bussmicke

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 17 juni 2015, 17:37:51 PM
Tyvärr har ni lite fel i det ni skriver.
Alla sidorutor är lika höga och det finns bara en modell, podester eller inte.

Skillnaden ligger i maskeringen man valt att ha på rutan som kan vara olika beroende på just podester eller inte.

Uffe

Vad är en Podester?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Citat från: Bussmicke skrivet 18 juni 2015, 09:21:20 AM
Vad är en Podester?

Upphöjningarna vid sidan av mittgången som stolarna står på  :)

Bergenga

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 17 juni 2015, 17:37:51 PM

Det stemmer ikke. På alle av den nye typen som jeg har sett så er det bare ca. 2-3 cm maskering inntil man kan se gjennom vinduet. Det er jo betydelig mindre enn de 10-15 cm av karosseriplatene som er borte i forhold til den gamle typen. I øvre kant virker det å være likt på gammel og ny. Alle jeg har sett av den nye typen er forresten med podier.

Vad är en Podester?

Et tysk ord: https://de.wikipedia.org/wiki/Podest

På svensk betyr det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Podium
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Vad är en Podester?

Jag lade upp en interiörbild lite längre bak i denna tråd, där skillnaden mellan stolar på podester (till vänster i bild) och direkt på golvet (till höger i bild) syns tydligt.