Buss i Borås 1951

Startat av Olof Lagerkvist, 02 mars 2015, 16:07:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Det dök upp en bussbild från 1951 i Facebook-flödet. Buss nummer 80 på linje 4, Vindelgatan på Byttorp i Borås.

Bildlänk

Det ser ut att vara en varm dag med många öppna fönster och balkongdörrar. Undantaget bussmodellen och färgen på husen är det nästan kusligt hur likt sig platsen är så här 64 år senare.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

BengaB40

Hej! Ack ljuva 50-tal! Bilden användes då av Volvo i ett reklamblad för typen B615 men vill minnas att det visat sig i efterhand att bussen är en modifierad B625:a!  Hälsn. BengaB40

Olof Lagerkvist

Citat från: BengaB40 skrivet 05 mars 2015, 11:48:54 AM
Hej! Ack ljuva 50-tal! Bilden användes då av Volvo i ett reklamblad för typen B615 men vill minnas att det visat sig i efterhand att bussen är en modifierad B625:a!  Hälsn. BengaB40

Jo, jag tänkte väl att det måste ligga något sådant bakom detta. Färgbilder av den kvalitén från den tiden är ju inte precis något man brukar hitta i gamla släktingars album om man säger så.

Själv blev jag som sagt också fascinerad av att miljön runtom är så lika än idag. Man skulle i princip kunna ställa upp en buss från den tiden på samma plats och ta en likadan bild nu. Till och med den låga stenmuren på andra sidan gatan är exakt lika och med samma rundning in mot garageinfarten. Visst, balkongerna och fasaden har målats om, men det skulle väl vara det enda då.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 05 mars 2015, 11:48:54 AM
Hej! Ack ljuva 50-tal! Bilden användes då av Volvo i ett reklamblad för typen B615 men vill minnas att det visat sig i efterhand att bussen är en modifierad B625:a!  Hälsn. BengaB40

Enligt mina noteringar är det B626, men det är väl en variant av B625.

Stadsbussar i Borås hade 12 bussar av denna typ: 75-80 från 1951 och 83-88 från 1952. De rullade fram till högertrafiken 1967. Det var den vanliga bussen på innerstadslinjerna 4 (fram till 1956), 6, 8 och 9.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej igen! Ja, B625 är basbeteckningen för modellen. Fanns två varianter: B626 med 4.7 m hjulbas och B627 med 5.2 m dito.  Hälsn.  BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 05 mars 2015, 13:02:52 PM
Hej igen! Ja, B625 är basbeteckningen för modellen. Fanns två varianter: B626 med 4.7 m hjulbas och B627 med 5.2 m dito.  Hälsn.  BengaB40

75-77 var B627 ser jag nu medan övriga var B626. Man kan ju undra varför två varianter beställdes. Visserligen var det fler kurvor på linjerna 4, 8 och 9 men det var inte precis fritt från kurvor och gatuhörn på linje 6 heller, där 75-77 normalt gick.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2015, 14:06:37 PM
75-77 var B627 ser jag nu medan övriga var B626. Man kan ju undra varför två varianter beställdes. Visserligen var det fler kurvor på linjerna 4, 8 och 9 men det var inte precis fritt från kurvor och gatuhörn på linje 6 heller, där 75-77 normalt gick.

Märkligt egentligen. Kan det ändå varit någon speciell tanke just med Vindelgatan? Den är ju lite speciell med sina serpentinkurvor. Å andra sidan har det ju på senare år till och med gått långa boggibussar där vid några tillfällen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 mars 2015, 14:21:03 PM
Märkligt egentligen. Kan det ändå varit någon speciell tanke just med Vindelgatan? Den är ju lite speciell med sina serpentinkurvor. Å andra sidan har det ju på senare år till och med gått långa boggibussar där vid några tillfällen.

Man har breddat i kurvorna på Vindelgatan sedan 1950-talet så jag tror också att det kan ha haft lite med längden på bussarna att göra. Men så var det ju också så på linje 4 att de nya stora Volvo-Hägglundarna B655 99-103, som kom 1958, placerades där. Men annars var jag också inne på det du skriver. Kanske det var redan 1958 som Vindelgatan breddades. En del andra anpassningar fick i vart fall göras när de nya bussarna sattes in. Bland annat var järnvägsviadukterna över Magasinsgatan för låga så de fick gå Sven Eriksonsgatan från Nybron via Centralen och Centralbron i stället. Det lär ha varit någon förare som glömde sig och skrapade taket på en av dessa bussar.

Linje 6 gick mellan Göta och Lilla Brogatan ungefär som nuvarande linje 6. Sedan fortsatte den till Bergdalen och Norrmalm ungefär som nuvarande linje 7. Det var inga alltför snäva kurvor där, men å andra sidan var det sällan mycket folk så att man behövde större bussar. Linje 8 och 9 däremot gick till Lasarettet via de trånga gatorna på Bergdalen och i Villastaden (man sade väl inte på Villastaden?) och inte minst de skarpa kurvorna på Vintergatan på väg upp till Tullen. Linje 8 och 9 hade gemensam sträckning Lilla Brogatan-Tullen. Från Lilla Brogatan gick båda till Lasarettet men linje gjorde det via Bergdalen och linje 9 via Villastaden. Efter Lasarettet gick sedan 9-an via Bergdalen och 8-an via Villastaden. Lite längre tillbaka kallades de här linjerna Ringlinjen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2015, 14:54:02 PM
Man har breddat i kurvorna på Vindelgatan sedan 1950-talet så jag tror också att det kan ha haft lite med längden på bussarna att göra. Men så var det ju också så på linje 4 att de nya stora Volvo-Hägglundarna B655 99-103, som kom 1958, placerades där. Men annars var jag också inne på det du skriver. Kanske det var redan 1958 som Vindelgatan breddades. En del andra anpassningar fick i vart fall göras när de nya bussarna sattes in. Bland annat var järnvägsviadukterna över Magasinsgatan för låga så de fick gå Sven Eriksonsgatan från Nybron via Centralen och Centralbron i stället. Det lär ha varit någon förare som glömde sig och skrapade taket på en av dessa bussar.

Som en ägare till en budbilsfirma i Borås sa en gång för många år sedan efter att suckat djupt efter ännu en incident. Vi har två sorters lastbilar på det här åkeriet. De som någon gång har fastnat under viadukterna på Magasinsgatan eller Nybrogatan och de som ännu inte fastnat under viadukterna på Magasinsgatan eller Nybrogatan. Det gick rykten om att han förbjöd sina anställda att köra privatbil den vägen med motiveringen "kör du bil där på söndagen så råkar du säkert bara ta lastbilen den vägen på måndagen sedan". ;)

Busstrafik under viadukterna på Magasinsgatan blev väl ganska ovanligt från 1958-bussarna infördes och framåt? Någon av servicelinjerna gick den vägen med Ontario II-bussar under några år, men inte mycket mer än så, väl? Tycker mig inte ha sett någon karta med busslinjer inritade den vägen senare än så vad jag kan minnas i alla fall.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2015, 14:54:02 PM
Linje 6 gick mellan Göta och Lilla Brogatan ungefär som nuvarande linje 6. Sedan fortsatte den till Bergdalen och Norrmalm ungefär som nuvarande linje 7. Det var inga alltför snäva kurvor där, men å andra sidan var det sällan mycket folk så att man behövde större bussar. Linje 8 och 9 däremot gick till Lasarettet via de trånga gatorna på Bergdalen och i Villastaden (man sade väl inte på Villastaden?)

Det är nog faktiskt ett undantag från "på"-principen om stadsdelar i Borås. Det känns bättre med "i Villastaden". Jag har även hört både i och på om Parkstaden så det kanske är "-staden" i namnet som påverkar på något vis.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 mars 2015, 15:13:27 PM
Som en ägare till en budbilsfirma i Borås sa en gång för många år sedan efter att suckat djupt efter ännu en incident. Vi har två sorters lastbilar på det här åkeriet. De som någon gång har fastnat under viadukterna på Magasinsgatan eller Nybrogatan och de som ännu inte fastnat under viadukterna på Magasinsgatan eller Nybrogatan. Det gick rykten om att han förbjöd sina anställda att köra privatbil den vägen med motiveringen "kör du bil där på söndagen så råkar du säkert bara ta lastbilen den vägen på måndagen sedan". ;)

Busstrafik under viadukterna på Magasinsgatan blev väl ganska ovanligt från 1958-bussarna infördes och framåt? Någon av servicelinjerna gick den vägen med Ontario II-bussar under några år, men inte mycket mer än så, väl? Tycker mig inte ha sett någon karta med busslinjer inritade den vägen senare än så vad jag kan minnas i alla fall.

Som jag minns det försvann trafiken med stora bussar helt på Magasinsgatan när man lade om linje 4. Även linje 30, som då gick Södra torget-Björkhult fick gå via Sven Eriksonsgatan trots att den trafikerades med låga bussar.

Jag sommarjobbade på reklamationsavdelningen på en postorderfirma i Borås några år under 1960-talet. Vi hade en mycket hygglig bas som nästan aldrig tappade humöret. Det var bara två saker som retade upp honom och den ena var om vi skickade något med internposten i stället för att gå själv till  avdelningen i fråga ("Skicka med snigelposten? Vill du inte att det skall komma fram före jul?") och det andra var om man klistrade en lapp med "Glas Bräckligt" på paketet.
- Då lastar man dem lösa ovanpå postsäckarna på bilen som går till centralen. Och så kommer man till Magasinsgatan och då skrapas alla de paketen av och dimper i gatan. Det är ju mycket bättre att de ligger bland mjuka paket i en postsäck.
Och något låg det väl i det. För det för väldigt sällan det var skador på glas som skickades. Det hände i stort sett bara när postens eller järnvägens transportkonsulenter packade paketen för att visa gubbarna hur de skulle packa.
Viadukterna finns kvar på samma sätt än i dag och numera är det Gps-en som ställer till det.
- Gps-en sa ju att jag kunde köra den här vägen.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 mars 2015, 15:13:27 PM
Det är nog faktiskt ett undantag från "på"-principen om stadsdelar i Borås. Det känns bättre med "i Villastaden". Jag har även hört både i och på om Parkstaden så det kanske är "-staden" i namnet som påverkar på något vis.

Jo, det är nog så. Både på och i får nog anses vara korrekt. Sedan stöter det lite mer i språket att skriva "på Villastaden" än "på Hedvigsborg".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Vi får komma ihåg att dessa bussar inte på något sätt var några standardbussar. Det var frågan om bulldoggchassin som byggdes om till frambyggda, Motorn flyttades inte fram utan fanns kvar över framaxeln, alltså en bit in i bussen. Det var Stadsbussars dåvarande VD som själv experimenterade för att få bussar lämpliga för enmansbetjäning. Mittmotorbussar uteslöts just med tanke på de nämnda låga viadukterna och svenska tillverkare var väl inte mogna för bakmotorbussar, något som faktiskt ska ha övervägts för Borås runt 1950.

Troligen tog man en chassityp för de första bussarna i serien och konstaterade kanske när dessa var klara att man borde välja ett kortare axelavstånd för att få en bättre viktfördelning. Förmodligen var just viktfördelningen mellan fram- och bakaxeln anledningen till att man inte var så intresserad av de vanliga frambyggda bussarna som började komma under dessa år. Halt väglag och Borås branta backar passar inte bra med bussar som är lätta i baken.

Vad jag vill minnas gick vagnarna 75 - 78 på linje 4 och vagn 80 tillhörde väl linje 6, men här är jag osäker. Bilden är hur som helst säkert arrangerad.

Det gick väl bussar kvar på Magasinsgatan fram till vintertidtabellen 60-61. Linje 14 och 30 hörde väl till de sista som gick under de låga järnvägsbroarna. Jag kan dock inte kontrollera detta där jag befinner mig just nu.


Olof Lagerkvist

Som vanligt blir man skyldig Bengt H ett stort tack för upplysningarna. Tackar!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 05 mars 2015, 21:34:17 PM
Vi får komma ihåg att dessa bussar inte på något sätt var några standardbussar. Det var frågan om bulldoggchassin som byggdes om till frambyggda, Motorn flyttades inte fram utan fanns kvar över framaxeln, alltså en bit in i bussen. Det var Stadsbussars dåvarande VD som själv experimenterade för att få bussar lämpliga för enmansbetjäning. Mittmotorbussar uteslöts just med tanke på de nämnda låga viadukterna och svenska tillverkare var väl inte mogna för bakmotorbussar, något som faktiskt ska ha övervägts för Borås runt 1950.

Det är helt riktigt att det var något slags experimentbussar men kan komplettera med att detta inte var de första frambyggda bussarna i Borås. 1949 kom en Volvo B513 ASJ med nummer 61. Denna buss var svårstyrd och den hamnade därför vid ett antal tillfällen i terrängen och blev därför mer känd som "Stubbabrytaren". Samma år kom också Volvo B512x med SKV-kaross med nummer 63. Den följdes året efter av fyra likadana, 66-69. De fyra första av dessa hamnade 1966 i Linköping. Dessa bussar fick smeknamnet "Helikopter" eftersom den hade små fönster under vindrutan för att förbättra förarens närsikt framför bussen. 1950 kom också två Scania-Vabis med Hägglunds-kaross. 65 B61x och 70 BF61.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Härliga bilder från Borås..  Är det någon som minns vilket nummer det var på linjen som gick upp till Hulta  och vände där det fanns en affär som hette Rondo??  Bodde där i min barndom och har för mig det gick  bussar som påminde om vagn 80 .. Det var ju stiliga bussar förr i Borås röda med silver tak  grant värre..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 mars 2015, 20:59:13 PM
Härliga bilder från Borås..  Är det någon som minns vilket nummer det var på linjen som gick upp till Hulta  och vände där det fanns en affär som hette Rondo??  Bodde där i min barndom och har för mig det gick  bussar som påminde om vagn 80 .. Det var ju stiliga bussar förr i Borås röda med silver tak  grant värre..

Det var väl linje 4 som under årens lopp hann med en hel del olika vändhållplatser på Trandared. Östergårdsplan bland annat men också att den ett tag gick till Hulta också. Fast från 1956 hade linje 4 normalt inte bussar av vagn 80:s typ utan mittmotorbussar med Pys-Wilson. Men visst förekom bussar "typ 80" också ibland som reserver.

Rondo har under många år varit en pizzeria men det skall enligt uppgift vara den gamla affären. Hållplatsen heter i dag Högagärdsgatan även om inga bussar vänder där längre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)