En död och flera skadade efter vattenläcka i Lund

Startat av eldani, 06 februari 2015, 20:25:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

En person har dött efter en större vattenläcka i Lund, uppger SVT. Flera personer har brännskadats och minst tre personer har blivit påkörda av en buss i ångan som bildats. Sikten är i princip obefintlig, säger Nils Norling vid Skånepolisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20279646.ab

här finns det mera bilder på olyckan

http://www.expressen.se/kvallsposten/oversvamning-i-lund-rinner-ratt-mycket/

Vet någon mer om olyckan?

linlars

Jag vet inte mer om olyckan, men jag var på platsen vid ca 18:45-19 och kan säga att det inte var konstigt att den skedde.

Det var extremt dimmigt av all ånga, och samtidigt rann vatten i strida strömmar på sina håll.

Fotgängare gick/hoppade över gatan där det rann minst, och med tanke på vattnets varmhet försökte man undvika vattnet. Samtidigt försökte vissa bussar köra ändå t.ex. söderut på Bangatan från Clemenstorget. Men mitt framför huvudbyggnaden på Lund C var det ändå stopp för där var det en stor pöl (man kunde gå allra längst in mot stationshuset, men hela platsen framför var helt under vatten).

Fotgängare som gick över gatan lite random och mest var intresserade av att inte trampa i vattnet + bussar som ändå körde (med risk för vattenplaning) + mycket tät vattenånga = mycket stor risk för olyckor.

=============

Jag är väldigt oinsatt i hur bussradior fungerar (t.ex. mellan olika bolag som kör), men i detta fallet borde en av de första förarna som såg vattnet anropat samtliga bussar (via central om så behövs) för att varna för att köra till Lund C och istället köra runt (antingen västerut på Kung Oskars bro + Byggmästaregatan eller Fasanvägen alternativ österut på Bredgatan). Men det kanske inte går?

I efterhand har stadsbussarna ställts in och regionbussarna kör omvägar, men jag tycker nog att denna omledning borde gått snabbare.

Själv kom jag med buss 169 från universitetssjukhuset och föraren där var helt ovetande, men vi var några passagerare som surfade in på sydsvenskan med mobilerna och berättade. När vi närmade oss Allhelgonnakyrkan och föraren såg avspärrningen mot S:t Laurentigatan svängde han norrut på Kävlingevägen och sedan ner på Spolegatan istället. Men även där var det stopp längre fram och han körde då ner på Carl Bernlunds gata (den allra närmast spåren). Så vi kom fram, men jag antar att bussen sedan var fast.

AdmirT

#2
Kan meddela iallafall en del av vad som hänt. Buss 166 (vagn 7752) mot S Sandby som skulle avgå från Lund C hölls kvar av polisen en längre tid. Cirka 20 minuter efter utsatt avgångstid släpptes bussen fram av polisen till hållplatsläget.

/Admir

Större delen av inlägget har tagits bort av administrator då det innehåller uppgifter som kan identifiera föraren och utpekande av olycksorsak, som inte är officiellt klarlagd. Den officiella uppfattningen från polisen är att man inte vet hur olyckan gått till.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Det finns ju till och med film som fångar händelsen. Skuldbördan vill jag inte ha en debatt om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20280497.ab
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

#4
Citat från: AdmirT skrivet 07 februari 2015, 02:54:17 AM
Kan meddela iallafall en del av vad som hänt. Buss 166 (vagn 7752) mot S Sandby som skulle avgå från Lund C hölls kvar av polisen en längre tid. Cirka 20 minuter efter utsatt avgångstid släpptes bussen fram av polisen till hållplatsläget.

/Admir


Att ange var chauffören är placerad och tidigare olyckor är inte smakfullt admir då detta lätt kan ge  identifiering. Dessutom motsäger den publicerade filmen din återberättelse på en del punkter. Och polisen som ska flytta sin bil för att släppa fram bussen sa nog inte till föraren att gasa fullt från stillastående upp på trottoaren. Så att de som kom i vägen för bussen inte lyssnade på uppmaning från polisen tror jag inte ett dyft på. De som skadades svårt och avled har enligt min mening inte någon skuld i att befinna sig på trottoaren.

Inlägget redigerat med anledning av att Admirs inlägg har redigerats.
/admin

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bisquit

Enligt någon sida jag läste på. Så skall det funnits uppgifter om att föraren som tydligen var lite äldre, skall ha tryckt på fel pedal. Men då tycker man i så fall att hen borde ha reagerat och slått på bromsen. Finns 2 troliga alternativa orsaker. Antingen teknisk fel på bussen. Eller så har det slagit slint hos föraren. Oavsett är det en tråkig händelse. Men denna incident får mig att tänka på Keolis i Stockholm för några år sedan. Då en Solaris Skena.

Staffan Sävenfjord

Sydsvenskan skriver att bussföraren delgivits misstanke om grov vårdslöshet i trafik och vållande av personskada.

http://www.sydsvenskan.se/lund/kvinna-allvarligt-skadad-i-bussolyckan/

Tids nog lär vi alltså få veta vad som händer utan att vi behöver spekulera om det här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Men gud vilken konstig grej! Bussen kommer ju verkligen fort, men jag kan inte på något vis tro att föraren med vilje styr upp den på trottoaren. Antingen vattenplaning, fel pedal eller nått tekniskt fel skulle jag tro. Att man delger misstanke om vårdslöshet i trafik är väl ganska vanligt när sånt här händer, men betyder inte att föraren är skyldig. Hemskt oavsett!

Jonas Sandqvist

Citat från: buskörare skrivet 08 februari 2015, 11:43:05 AM
Men gud vilken konstig grej! Bussen kommer ju verkligen fort, men jag kan inte på något vis tro att föraren med vilje styr upp den på trottoaren. Antingen vattenplaning, fel pedal eller nått tekniskt fel skulle jag tro. Att man delger misstanke om vårdslöshet i trafik är väl ganska vanligt när sånt här händer, men betyder inte att föraren är skyldig. Hemskt oavsett!

Ja, det är mycket märkligt... Jag har kört den aktuella busstypen i 4 år nu och har inte upptäckt att den är utrustad med raketmotor. För det ser nästan så ut på filmen. Bussen står nedsläckt, startar upp och väntar några sekunder innan den skjuter iväg. Vissa av våra Solaris, speciellt tvåaxliga stadsvarianter, har bra acceleration men inte i närheten av detta. Vad som påverkat fordonet att få denna fart kan man bara spekulera i.

buskörare

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 08 februari 2015, 12:21:32 PM
Ja, det är mycket märkligt... Jag har kört den aktuella busstypen i 4 år nu och har inte upptäckt att den är utrustad med raketmotor. För det ser nästan så ut på filmen. Bussen står nedsläckt, startar upp och väntar några sekunder innan den skjuter iväg. Vissa av våra Solaris, speciellt tvåaxliga stadsvarianter, har bra acceleration men inte i närheten av detta. Vad som påverkat fordonet att få denna fart kan man bara spekulera i.

Jag har också kört lite Solaris, men inte heller märkt av nån raketmotor. Det ser ju ut som den står helt still och sen bara far iväg  ??? Fy fasiken för att vara förare när sånt händer  :-\

Kan det varma vattnet och fukten orsakat nån kortslutning runt motorn som fått bussen att reagera så här?

Jonas Sandqvist

Citat från: buskörare skrivet 08 februari 2015, 18:50:27 PM
Jag har också kört lite Solaris, men inte heller märkt av nån raketmotor. Det ser ju ut som den står helt still och sen bara far iväg  ??? Fy fasiken för att vara förare när sånt händer  :-\

Kan det varma vattnet och fukten orsakat nån kortslutning runt motorn som fått bussen att reagera så här?

Så kan det vara... Det var i alla fall inget normalt gaspådrag. Att den hamnade på trottoaren beror nog på att föraren försökte undvika att köra på polisbilen.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 07 februari 2015, 19:44:05 PM
Men denna incident får mig att tänka på Keolis i Stockholm för några år sedan. Då en Solaris Skena.

Inte bara Solaris. Det var ju även en Scania MaxCi som rullade nedför en trappa i samma stad.

cthim

Kollar man på filmen när bussen susar fram så tänds aldrig bromsljusen. Tycker detta är en märklig händelse iallaf.

John P

Det som har förvånat mig från första stund är att ingen person från bussföretaget, (med befattning som TL, trafikchef eller presstalesperson) har uttalat sig. Inte heller har jag hört någon från Skånetrafiken. Två andra bussförare, som inte tycks varit inblandade i händelsen, uttalades sig, vilket inte är särskilt bra...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Ersa

Citat från: cthim skrivet 09 februari 2015, 19:29:58 PM
Kollar man på filmen när bussen susar fram så tänds aldrig bromsljusen. Tycker detta är en märklig händelse iallaf.

Med tanke på dagens elsystem behöver det dock inte betyda något. Även strömmen från bromsljuskontakterna ska väl, liksom alla andra signaler, gå en massa omvägar via datorer, noder och annat kul, innan de når lamporna på bakstammen.
Man undrar ju om det någonsin kommer någon motreaktion mot all denna lite väl avancerade teknik i nya fordon, och främst bussar. Troligen aldrig, då storföretagen inte tycks ha något emot denna utveckling.

Vi får se vad som sägs efter att utredningen är klar.