Nya Nobina bussar i Uppland

Startat av Stefan P, 06 februari 2015, 16:06:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

7942 ersatte 5870. Bussen från Norge som ska ersätta 6740 är i Säffle. Osäkert när den levereras.
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Vet du något Nobinanummer på den?

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

5994, en Volvo 9700 från 2007 enligt en verkstadskille på Forum Bussdepån.
Särskrivning är en dödssynd!

Walter

5994 är väl en lucka i nummerserien mellan en massa Vo 8700LE I Skaraborg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bjorkm

Volvo 9700 låter trevligt. Äntligen får man nästan säga, om det stämmer. Nobina har köpt in en del sådana till andra län. Tycker lite synd att de inte beställde någon till Uppland vid trafikstarten för några år sedan. Men priset spelar väl stor roll och möjligtvis reservdelar och liknande. Så det blev 8900 istället för 9700.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bjorkm skrivet 10 februari 2015, 19:51:23 PM
Volvo 9700 låter trevligt. Äntligen får man nästan säga, om det stämmer. Nobina har köpt in en del sådana till andra län. Tycker lite synd att de inte beställde någon till Uppland vid trafikstarten för några år sedan. Men priset spelar väl stor roll och möjligtvis reservdelar och liknande. Så det blev 8900 istället för 9700.

Det är ju en avsevärd prisskillnad mellan simplaste 9700S och 8900, billighetsmodellen 9500 finns väl sedan inte i "S" version.
Har man sedan inga krav på viss utrustning som bagage o liknande finns ju ingen större anledning att köpa 9700 till ren linjetrafik, Nobina meranvänder ju sedan inte sina bussar till annat som mindre åkare ofta gör.

Mikey

Citat från: Jacob skrivet 10 februari 2015, 18:30:46 PM
5994, en Volvo 9700 från 2007 enligt en verkstadskille på Forum Bussdepån.

Den har fått registreringsnummer EOF480. Samma buss rullade tidigare i Sverige som Swebus 6327 med reg-nr XTY232 innan den gick på export till Norge. Man får väl ta och hälsa den välkommen tillbaka!

Jacob

Citat från: Mikey skrivet 11 februari 2015, 17:40:18 PM
Den har fått registreringsnummer EOF480. Samma buss rullade tidigare i Sverige som Swebus 6327 med reg-nr XTY232 innan den gick på export till Norge. Man får väl ta och hälsa den välkommen tillbaka!

Stämmer bra det! Här är en oredigerad bild från i onsdags. Tycker UL-loggorna hade kunnat vara större men man får väl tacka och bocka för den korrekta lackeringen av fronten.

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 11 februari 2015, 17:40:18 PM
Den har fått registreringsnummer EOF480. Samma buss rullade tidigare i Sverige som Swebus 6327 med reg-nr XTY232 innan den gick på export till Norge. Man får väl ta och hälsa den välkommen tillbaka!

Att den får nytt registreringsnummer förstår jag, men det hade ju kunnat vara praktiskt om Nobina gett den samma invnr som senast. Men det kanske finns interna regler för invnr som gör att ett uttjänt nummer blockeras i en viss tid?

Det är väl därför det t.ex inte finns någon 0027.

John P

Citat från: Mikey skrivet 11 februari 2015, 17:40:18 PM
Den har fått registreringsnummer EOF480. Samma buss rullade tidigare i Sverige som Swebus 6327 med reg-nr XTY232 innan den gick på export till Norge. Man får väl ta och hälsa den välkommen tillbaka!

Undrar varför den inte återfick nr 6327 ?
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Jacob

I teorin är det ju inte samma buss som 6327, sedan att det i praktiken är exakt samma buss är ju en annan femma.
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Frågan är snarare om den som sköter registret ska bemöda sig att se om bussen redan har funnits eller om det för deras egen skull spelar någon roll om den får samma nummer. Det har väl aldrig hänt att en återvändare fått tillbaka sitt gamla nummer. Någon har sagt att nummerna blockas en tid efter utrangering men samtidigt har det ju hänt att en krockad/brunnen buss ersätts med en ny buss som fått samma nummer..,,,
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 13 februari 2015, 16:25:25 PM
Frågan är snarare om den som sköter registret ska bemöda sig att se om bussen redan har funnits eller om det för deras egen skull spelar någon roll om den får samma nummer. Det har väl aldrig hänt att en återvändare fått tillbaka sitt gamla nummer. Någon har sagt att nummerna blockas en tid efter utrangering men samtidigt har det ju hänt att en krockad/brunnen buss ersätts med en ny buss som fått samma nummer..,,,

Den möjligheten försvann nog när de inblandade inte längre var "bussintresserade" Sedan kan det finnas andra orsaker, läs ekonomiska, bokföringstekniska att inte använda samma inventarienummer.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 13 februari 2015, 16:25:25 PM
Frågan är snarare om den som sköter registret ska bemöda sig att se om bussen redan har funnits eller om det för deras egen skull spelar någon roll om den får samma nummer. Det har väl aldrig hänt att en återvändare fått tillbaka sitt gamla nummer. Någon har sagt att nummerna blockas en tid efter utrangering men samtidigt har det ju hänt att en krockad/brunnen buss ersätts med en ny buss som fått samma nummer..,,,

Att ha en viss karenstid för vakanta nummer är ju bra i teorin, men just för återvändare vore det ju jättesmidigt att ge dem exakt samma nummer, just pga att historiken borde bli lite mer lättöverskådlig. Inte för tabellfolket här i forumet i första hand, utan för ägaren själv.