Danielssons nya OmniExpress LE

Startat av Ersa, 15 januari 2015, 10:31:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 februari 2015, 20:39:43 PM
Jag menar bara att man kan ha lite mer fantasi när man profilerar något som ska vara länstrafikens ansikte utåt under överskådlig framtid.

Knappast överskådlig framtid. Snarare avtalsperioden ut som mest.
Tiden som följde huvudmannafärgernas införande i Jämtland under tidigt 90-tal har ju kännetecknats av byte av färgscheman var eller varannan upphandling. Åtminstone sex olika (eller egentligen två versioner vardera, av tre olika färgscheman) har man hunnit med på 25 år, vilket är fler än många andra huvudmän hunnit.

Tvåfärgade med Z som avdelare, samt uppföljaren Zebraränderna.
Vita godsbussar med alla länsfärger som fyrkanter, samt uppföljaren där fyrkanterna blivit svarta-gråa-röda.
Vita bussar med röd rand samt svart front och bakdel, samt uppföljaren där front och bakdel blivit vita.

Matte

Och jag tror att kunderna inte bryr sig speciellt om valet av kulörer på olika länshuvudmäns kollektivtrafik. Bara skiten tar dom dit dom ska och gärna störningsfritt.
Speciellt då jag sett flera gånger att SL's kunder kutat på turistbuss som stått på "deras" hållplats å trott det vart deras buss. Då ska jag förklara att bussen vart väldigt olik SL's ordinarie kulör design.

Jona

Citat från: Matte skrivet 08 februari 2015, 23:44:10 PM
Och jag tror att kunderna inte bryr sig speciellt om valet av kulörer på olika länshuvudmäns kollektivtrafik.

Jag föredrar en buss som man kan se, och svart är inte optimalt. Inte heller helvitt, utan bussen bör ha en ljus färg, men som bryter mot omgivningen.

En Röd SL buss t.ex, den bör man kunna se i alla klimat och vädertyper. Eller UL gula färg osv.
Snö är vitt, så en buss kan bli kamouflerad i snö om det vill säg illa.

Sedan föredrar jag när stadsbussar har en färg och landsbygds-bussarna en annan.
Där är Uppsala och UL en förebild då man låter topptavlorna på hållplatserna har samma färg som bussen.
Hållplats med grön topptavla angörs av stadsbuss, och en med gul av landsbygdsbuss.
Sitter det 2 topptavlor så stannar både trafikslagen.

Fördelen med olika färger på olika typ av trafikslag är att om du är på väg mot busshållplatsen men är inte riktigt framme och en buss kör förbi, har den så att säga fel färg för din destination så kan du känna dig lugn.
Men har bussen den färg för det trafikslag du ska åka med, då kanske det är dags och skynda sig, eller vända och gå hem....

Sedan när det gäller Jämtland, jag har valt bort besök dit för fototur dom närmaste åren på grund av att jag inte gillar färgschemat.
Och eftersom jag vill fota på fler platser än vad tid och pengar räcker till så har jag valt bort Jämtland just nu.
Har andra planer istället.

Men kommer fler bussar och få detta färgschema, då kanske jag måste tänka om....

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Finns det bilder på interiören vore det trevligt att få se.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 11 februari 2015, 20:31:50 PM
Finns det bilder på interiören vore det trevligt att få se..

Som antytt ovan finns det fler bilder på företagets Facebooksida. De bilder jag visar upp då och då här i forumet är bara en litet urval, så man får ju själv hålla sig aktiv och "gilla" de sidor där man vill se allt. :)

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2015, 11:11:59 AM
Som antytt ovan finns det fler bilder på företagets Facebooksida. De bilder jag visar upp då och då här i forumet är bara en litet urval, så man får ju själv hålla sig aktiv och "gilla" de sidor där man vill se allt. :)

Jag får väl kika där igen  men förra gången hitta iaf inte jag interiör  men skam den som ger sig  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina