Wasatrafik 1932

Startat av Peter Öden, 18 december 2014, 19:47:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Bussen är Wasatrafik nr. 1932/OKE 361 Scania K 113 TLB Ajokki Comet från 1989.
Bilden är tagen under 1989 vid Söderhamns gamla busstation.
Notera den lite ovanliga dekaleringen på väsntersidan !

Mvh Peter Ö

1896

Tack för den bilden Peter, Cometerna var roliga att köra, vi hade ju tre st i Borlänge från början, minns en beställning jag körde från Smedjebacken, lastade vid stationen och skulle runda något torg, då hörnet i fronten slog i asfalten, resenärerna blev en aning förskräckta, varpå jag sa att " - Vi köper en ny buss på Måndag." Det blev knäpptyst i bussen.  ;D  8)

John P

Vad var skillnaden mellan Ajokki Express och Comet ? ( Hade faktiskt bara hört talas om Ajokki Express innan)
Bussförare på Nobina Trollhättan.

1896

Citat från: John P skrivet 02 februari 2015, 16:45:19 PM
Vad var skillnaden mellan Ajokki Express och Comet ? ( Hade faktiskt bara hört talas om Ajokki Express innan)

Bra fråga. Blinkersglasen i fronten ? Spontant vad jag minns, så var väl Cometerna uteslutande byggda på Scania chassi ?  ???

Uno A.

Hade en Scania Express hos Gustavsson Mullsjö, hög passagerarkapacitet- nästan 100 pers, 65 sittplatser och 30 stå

1896

Citat från: Uno A. skrivet 04 februari 2015, 21:36:46 PM
Hade en Scania Express hos Gustavsson Mullsjö, hög passagerarkapacitet- nästan 100 pers, 65 sittplatser och 30 stå

De Cometer vi hade tog 61 sittande (boggi), inte så stor skillnad mot Volvo Säffle på B10M 70 chassi utan boggi, som tog 60 sittande med två klaffsäten inräknade vid barnvagnsutrymmet.  :)