Lite blandat nytt till Nobina

Startat av Fredde, 16 december 2014, 17:13:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Citat från: MGA skrivet 17 december 2014, 02:21:44 AM
7956 & 7957 skall till Södertälje  :)

Citat från: Jacob skrivet 17 december 2014, 05:36:31 AM
7983-7985 är tagna i trafik, utan biljettmaskiner.

Tack för upplysningarna! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Uppenbarligen blir flera personer än idag år 2014 smått upprörda över "mina önskemål" om att få ha t.ex två takplacerade extraljus, fungerande farthållare, fungerande FM-radio, medstyrande tredjeaxel på boggivagnar samt luftfjädrad förarstol på de bussar som trafikerar långa landsbygdslinjer, oavsett län. Dock tänker jag ändå inte be om ursäkt för dessa upprörande åsikter. ;)

5783

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2014, 03:30:13 AM
Uppenbarligen blir flera personer än idag år 2014 smått upprörda över "mina önskemål" om att få ha t.ex två takplacerade extraljus, fungerande farthållare, fungerande FM-radio, medstyrande tredjeaxel på boggivagnar samt luftfjädrad förarstol på de bussar som trafikerar långa landsbygdslinjer, oavsett län. Dock tänker jag ändå inte be om ursäkt för dessa upprörande åsikter. ;)

Nej det är inte det som upprör. Det tycker jag också att bussar som rullar i de områden som du avser ska ha som standard.

Däremot är det tråkigt att det ska gnällas på SLs bussar så fort någon lägger ut en bild. Det finns ju faktiskt väldigt många SL bussar som har klass 2 standard, detta trots att de går i områden som
egentligen skulle klara sig bra utan vare sig gardiner, läslampor, bälten etc. Men detta talas det inte om här. Ta Stockholm Sydväst Gubbängen, ett garage som knappast kör några landsbygdslinjer,
ändå är merparten av deras bussar regionalbussar. Jag tycker att det är slöseri med pengar. Sedan  är det total idioti att dessa ledvagnar bara har barnvagsplats i främre delen av bussen när de går i områden där många tar med barnvagn på bussen. Det var ju tur att mesiga svensson sa i från när SL och Keolis tänkte införa samma dumheter i innerstaden. Då lyssnade SL/Keolis. Men förortsfolkets röst verkar inte väga lika tungt trots att behovet är minst lika stort. Nej, huvudsaken är att bussarna har bälten, extraljus och annat lull lull. Jag tycker att det gott kan vara innerstadsbussar i Stockholms ytterSTADS-områden. Då kanske standarden på bussarna i Rimbo etc. skulle kunna förbättras. Rätt saker där de mest behövs.

Frippe Fribas

Bussarna specas normalt efter avtalskrav, men i Gubbängens och Nybodas fall var det även andra faktorer som vägde in. En buss tillbringar inte alltid hela livet i samma depå och då är det enklare och mer ekonomiskt på lång sikt att "överutrusta" bussarna om det gör dem mer användbara. Att Keolis kör med regionalbussar på linjer som inte behöver det beror helt enkelt på att de vill ha större flexibilitet i sin fordonsflotta. Detta är bra även för oss skattebetalare som slipper betala för helt nya bussar för att de befintliga inte uppfyller kraven i avtalet.
Om jag förstått saken rätt har Keolis dessutom stått för en stor del av merkostnaderna för Gubbängens bussar själva.

Fredrik Klint

En fråga angående vagntyper och garageplacering; Tillverkar inte MAN ledvagnar med lågentré? Tänker på alla de 18,75m som Keolis har i Nacka och Sydväst. Känns lite overkill med låggolv och känns mindre troligt att de hamnar i innerstan i framtiden. Fast huvudsaken är väl komforten och den kanske är tillräckligt bra ändå i dessa.

Ersa

Absolut ska rätt saker vara på sin rätta plats. Men istället för att kasta på all tänkbar utrustning direkt, kan man ju hellre med stor fördel "bara" förbereda bussar på att de i framtiden kan kompletteras med extra utrustning. Nobinas B9S i Umeå tätort är ett exempel. Lågentré med tysta dörrar, som har farthållare och fyra st helljuslampor i fronten. Det skulle inte förvåna mig om de redan är typgodkända för att framöver få ha stolar med trepunktsbälten, om det skulle behövas efter en framtida flytt. Danielssons är ett annat lysande (upplägg för ordvits) exempel som jag aldrig kommer sluta imponeras över när det gäller specifikationer vid nyköp. Två takmonterade extraljus kanske inte behövs på alla marknader, men man beställer ändå kablar uppdragna och fästen monterade. Vem vet? Dessa lampor kanske behövs monteras om tre eller fem år?

Att merbeställa förberedelser på att i framtiden snabbt och billigt kunna montera gardiner, höga stolar med trepunktsbälten samt högt placerade extraljus (på tak eller innanför vindrutan), måste ju ändå vara billigare än att ägna timtal att "såga" i en 8-10 år gammal buss för att få in utrustning. Eller helt enkelt strunta i bältena (med huvudmannens godkännande) för att golvet inte är godkänt för bältesförsedda passagerarstolar och luftfjädrade förarstolar.

När det gäller SL-trafiken brukar operatörerna tyvärr gärna snåla i beställningarna, vilket jag tyvärr tror kostar dem en hel del på längre sikt. Att bara som ett enda exempel börja eftermontera extraljus på generation 1 av då nästan nya Volvo B9S måste ha kostat Busslink en hel del i onödan. Eller glömde man helt enkelt att bocka i rutan för "extraljus" i Säffle? För man visste ju om att de skulle till mörka Roslagen...

Johan B

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 december 2014, 00:35:41 AM
En fråga angående vagntyper och garageplacering; Tillverkar inte MAN ledvagnar med lågentré? Tänker på alla de 18,75m som Keolis har i Nacka och Sydväst. Känns lite overkill med låggolv och känns mindre troligt att de hamnar i innerstan i framtiden. Fast huvudsaken är väl komforten och den kanske är tillräckligt bra ändå i dessa.

Det går att få både 18m- och 18,75m-varianten av Lion's City med ett trappsteg  upp efter tredje dörren. MAN kallar det för lågentré, jag tycker nog det är gränsfall med tanke på att största delen av golvytan fortfarande är låggolv men det blir onekligen bättre komfort längst bak då man slipper säten som klättrar på hjulhusen och därför får konstiga vinklar.

Frippe Fribas

Om jag minns rätt har inte MAN några "riktiga" lågentrébussar i sitt sortiment, det är det i stort sett bara Scania, Volvo och eventuellt VDL som har i dagsläget.
Anledningen är att marknaden för dessa bussar är liten eftersom konceptet nästan inte existerar utanför Skandinavien.
MAN har tagit fram en kompromisslösning där man byggt upp låggolvsbussen Lion´s City med podestrar för att få dem typade som lågentrébussar.
Hur Mercedes gjort med Citaron vet jag inte, men även den har ju motorn under golvet längst bak, så jag förmodar att de gjort någon liknande lösning för att slippa utveckla en helt ny variant.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 januari 2015, 17:14:57 PM
Om jag minns rätt har inte MAN några "riktiga" lågentrébussar i sitt sortiment, det är det i stort sett bara Scania, Volvo och eventuellt VDL som har i dagsläget.
Anledningen är att marknaden för dessa bussar är liten eftersom konceptet nästan inte existerar utanför Skandinavien.
MAN har tagit fram en kompromisslösning där man byggt upp låggolvsbussen Lion´s City med podestrar för att få dem typade som lågentrébussar.
Hur Mercedes gjort med Citaron vet jag inte, men även den har ju motorn under golvet längst bak, så jag förmodar att de gjort någon liknande lösning för att slippa utveckla en helt ny variant.

2 axliga Citaro LE har inte portalaxel bak och får väl därför anses som en "riktig" LE, 3 axliga Citaro däremot erbjuds INTE som LE.
MAN har i a f tidigare som du skriver enbart haft extra podestrar och i övrigt lika som helt låggolv, om jag minns rätt så har detta förändrats.

Jo

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2014, 03:30:13 AM

Nu är ju detta tolvmeters bussar med 2-2-1 dörrar så oavsett läslampor och bälte är det väl tveksamt om de kommer att placeras som regionalbussar i framtiden. Så för just dess bussar är nog stadsbussinredning mest lämplig.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 30 januari 2015, 22:28:35 PM
Nu är ju detta tolvmeters bussar med 2-2-1 dörrar så oavsett läslampor och bälte är det väl tveksamt om de kommer att placeras som regionalbussar i framtiden. Så för just dess bussar är nog stadsbussinredning mest lämplig.

12-13 meter tvåaxligt (dock med dörrställning 1-1-0 och bra stolar) är något jag gärna skull vilja se på ett flertal landsbygdslinjer redan idag, istället för dagens lite överdrivna besatthet av 15-metersbussar med dörrställning 1-1-1.