Vad släpvagnskonduktören såg

Startat av Hasse L, 14 december 2014, 19:10:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Linje 4 tur 11 med A25 419 och B25 994 anländer till Hakberget kl. 16.23 den näst sista måndagen i vänstertrafik. Längre fram står vagn 411 på tur 6 klar att avgå.


Så här ser det ut idag. Den lätt böjda "perrongen" är bevarad och rätt så mycket räls ligger kvar.

Ingwar Åfeldt

Trevligt!!! Tack för det! Väcker av naturliga skäl gamla konduktörsminnen från framförallt linje 4! Kul att se att så mycket finns kvar än idag från slingan vid Hakberget. En vecka efter bilden från 1967 togs så var det Spårvägens Dag och man körde med alla möjliga vagntyper på linje 7 mellan Djurgården och Norrmalmstorg. Sedan kom högertrafiken och svepte bort alla innerstadslinjer.


M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 14 december 2014, 19:10:18 PM
Linje 4 tur 11 med A25 419 och B25 994 anländer till Hakberget kl. 16.23 den näst sista måndagen i vänstertrafik. Längre fram står vagn 411 på tur 6 klar att avgå.

Så här ser det ut idag. Den lätt böjda "perrongen" är bevarad och rätt så mycket räls ligger kvar.

Lustig vinkel som bilden är tagen ur. Hänger konduktören långt ut?

Utmed Valhallavägen finns en hel del spårfynd kvar.

/Gunnar

robergh

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 15 december 2014, 05:30:08 AM
Trevligt!!! Tack för det! Väcker av naturliga skäl gamla konduktörsminnen från framförallt linje 4! Kul att se att så mycket finns kvar än idag från slingan vid Hakberget. En vecka efter bilden från 1967 togs så var det Spårvägens Dag och man körde med alla möjliga vagntyper på linje 7 mellan Djurgården och Norrmalmstorg. Sedan kom högertrafiken och svepte bort alla innerstadslinjer.


M v h
Ingwar

Ja det var tider det! Museivagnarna på linje 7 gick tom hela vägen upp till Eriksbergsplan och trianglade på Tegnérgatan utanför SL HK.
A5+B5+SSB 14, A29+B29+SNS 102 några kombinationer fritt ur minnet. Fanns flera tåg.

Mr H

Gunnar D


Citat från: Mr H skrivet 15 december 2014, 11:21:05 AM
A5+B5+SSB 14, A29+B29+SNS 102 några kombinationer fritt ur minnet. Fanns flera tåg.

Mr H

Ja, här ovan SNS 102 vid Nybroplan 27 aug 1967. Minns att jag tyckte att vagnkombinationerna kändes så där... men det var väl enda möjligheten.

Mvh Gunnar

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 15 december 2014, 11:54:12 AM

Ja, här ovan SNS 102 vid Nybroplan 27 aug 1967. Minns att jag tyckte att vagnkombinationerna kändes så där... men det var väl enda möjligheten.

Mvh Gunnar

Det fanns väl en oro vad jag minns att man skulle dra sönder motorkopplingar etc. genom den här sammansättningen. Vet inte hur det gick men visst kändes det som att man inte brydde sig just då. Skulle vara bra kul att se SNS 102 för egen maskin idag ute på Djurgården helst med den öppna sommarvagnen 386 på släp! Eller den kanske är för tung för 102:an? Då får det bli 130.

Mr H

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 15 december 2014, 09:13:45 AM
Lustig vinkel som bilden är tagen ur. Hänger konduktören långt ut?

/Gunnar
Den extrema vinkeln uppstod kanske tack vare att släpet är kvar i den ovanligt snäva kurvan, medan motorvagnen har hunnit "räta ut sig"? Men fönstren var ju inte spärrade enligt något säkerhetsmått, så det var lätt att luta sig ut.

/Hasse

Ingwar Åfeldt

Spårvägens Dag 27 augusti 1967 visade, som sagt, upp ett stort antal olika fordon. Det kändes väl lite fel när man hade en riktigt gammal vagn kopplad till modernare vagnar, men det hade sin rimliga förklaring.


Ordniarie A25 på linje 7. De gånger jag jobbade konduktör på linje 7 så var det dock s k jitterbuggar som gick i trafik.



A29 med en B29 (två rum och kök) plus en äldre motorvagn sist.



Den äldre motorvagnen sysn lite på denna bild.


Jag fick i alla fall tillfälle att jobba konduktör på ett flertal linjer under min tid vid SS, linje 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 16 och 17.  :)


M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 15 december 2014, 19:27:42 PM
Spårvägens Dag 27 augusti 1967 visade, som sagt, upp ett stort antal olika fordon. Det kändes väl lite fel när man hade en riktigt gammal vagn kopplad till modernare vagnar, men det hade sin rimliga förklaring.

Jag fick i alla fall tillfälle att jobba konduktör på ett flertal linjer under min tid vid SS, linje 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 16 och 17.  :)

Kul att se dessa bilder från Djurgården! Vi kanske var där samtidigt. Det var sista gången jag åkte B29, tror jag.
A29 170 gick ju sista dagen (4/4-64) på linje 16 men gick den även sista turen?

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

#9
Citat från: Gunnar D skrivet 16 december 2014, 10:18:57 AM
Kul att se dessa bilder från Djurgården! Vi kanske var där samtidigt. Det var sista gången jag åkte B29, tror jag.
A29 170 gick ju sista dagen (4/4-64) på linje 16 men gick den även sista turen?

Mvh Gunnar

Jag var ute på Djurgården större delen av dagen så vi var nog där samtidigt. Jag tog en åktur med 170 från Norrmalmstorg ut till Djurgården. Om 170 gick på sista turen på linje 16 vet jag tyvärr inte. Då satt jag inuti ett berg i Skåne och hjälpte till att bevaka Sveriges luftrum, jag var radarobservatör vid flygvapnet.


A29 170 från insidan.

M v h
Ingwar

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 16 december 2014, 10:18:57 AM
Kul att se dessa bilder från Djurgården! Vi kanske var där samtidigt. Det var sista gången jag åkte B29, tror jag.
A29 170 gick ju sista dagen (4/4-64) på linje 16 men gick den även sista turen?

Mvh Gunnar

Jo 170 drog sista tåget kl 03 från Mälarhöjden men för att vara exakt den 5/4 64.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 december 2014, 21:25:28 PM
Jo 170 drog sista tåget kl 03 från Mälarhöjden men för att vara exakt den 5/4 64.

Mr H

Tack, 16 tur 2 trafikerades då av 170+606+608. Den sparade 559 var väl undanställd redan då, har en uppgift om att 170+608+559 var i Norrhallen 31/3-64. Antagligen lämnades 559 där då. Någon måste f.ö. ha tänkt till när den första A29 och B12/B29 blev sparade, kan knappast vara en slump.

/Gunnar

BengaB40

Hej! För mig bildar Hakbergsfotona ett "Stockholm Memorial": Minnesplats för Stockholms storhetstid som spårvägsstad, halvtidskontroll för Stockholm Marathon och platsen för Stockholms bästa och trivsammaste Kinakrog!  Hälsn. BengaB40