Saab 99 och Saab 900 som kombi

Startat av Niklas Bygdestam, 14 december 2014, 03:11:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag har faktiskt tyckt att det var lite märkligt att Saab aldrig satsade på att bygga de klassiska modellerna 99 och 900 som kombi. Dels hade kombiversioner av dessa modeller varit en naturlig uppföljare av Saab 95 som ju är en kombiversion av dels Saab 93 och senare Saab 96. Då hade det varit naturligt att man fortsatt med en kombi av Saab 99 och senare även av Saab 900. Men annan anledning hade också varit att Saab då bättre hade kunnat konkurrera med Volvo. För när Volvo 240 tillverkades var ju den verkliga succén just kombiversionen Volvo 245. Här hade ju Saab kunnat bli en starkare konkurrent om de hade byggt en kombi av Saab 99 och Saab 900.

Men tydligen har det gjorts vissa prototyper på både Saab 99 och Saab 900 som kombi. Se dessa länkar:

https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/67358/images/2012/1968_saab_99_wagon_prototype_50d9ef809606ee5aca59ee31.jpg

https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/67358/images/2012/1971_saab_99_wagon_prototype_50d9efcdddf2b32cc60052db.jpg

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/67358/images/2012/1980_saab_900_safari_wagon_nilsson_50d9f01be087c35c7def14b6.jpg

Den i mitten ser inte så färdig ut. Men den första versionen ser ju trovärdig ut. Och den sista blå Saab 900 som kombi ser ju också ut som man skulle kunna tänka sig att de hade kunnat se ut.

Man kan undra om inte detta var ett misstag av Saab att inte satsa på detta ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Tja, misstag och misstag. Lite handlar det sannolikt om vilka marknader man var ute efter. Jämför med att Mercedes Benz inte introducerade en egen helbyggd herrgårdsvagn förrän 1977 med W123-modellerna. Saab har ju heller egentligen aldrig varit direkt bra på detta med marknadsföring utan bilarna har väl mera fungerat lite som något slags provbänk för vissa ingenjörers leklust.

För att återgå till detta med marknad så har visserligen den svenska marknaden varit stor i förhållande till vår bilpark, men man måste ju samtidigt ställa allt i relation till utlandsmarknaderna som var betydligt större. Frågan var då vad den publiken ville ha? Utomlands så har ju då synen på 5-dörrarsbilar även varit lite annorlunda mot vad vi är vana vid här. Nere på kontinenten brukar man t.ex. rent allmänt föredra sedaner och även den nordamerikanska marknaden har väl varit lite blandad i sitt förhållande till stationsvagnar.

Saab har väl även haft det problemet att det var en nischad (och relativt dyr) bil och i många fall så antingen gillade man märket eller inte, dvs. det fanns inget direkt mellanläge. Bilarna var inte heller direkt det första de utländska kunderna funderade på. Vad gäller just Saab så handlar det säkert även om den potentiella utländska målgruppen (typ arkitekter, reklamfolk osv.) och frågan var väl även hur intresserade den kundgruppen var av bilar som mera kanske hade varit av intresse för barnfamiljer?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Saab tyckte att halvkombin/kombikupén räckte till för de allra flesta. En gammal annons från 70-talet gjorde gällande att det var ytterst sällan man proppade en Volvo 145a helt full, och underförstått att en Saab ändå inte var tänkt att tjänstgöra som traktorer på bondgårdar, som 145an fick göra.
Saabarna hade ju dessutom redan från 50-talet framfällbart baksäte i alla modeller, inkl 2- och 4-dörrars sedanmodellerna, vilket varken Volvo eller t.ex Audi hade ens in på 80-talet. Detta gjorde att man kunde lasta rejält i dem, utan att behöva köpa en stor tung helkombi.

När vi dessutom kommer in på 80- och 90-talet svalde ju Saab 9000 halvkombi i princip lika mycket bagage som en medelstor kombibil i klass med dagens VW Golf kombi och Volvo V40.

Min farfar klarade sig bra med en Saab 96 till jordbruket och snickeriet. Köpte han en liten kalv eller ett får i en träbur, gick den att skjuta in bakifrån, sedan baksätet fällts fram. Att köpa en 95 (V4 kombi) var tydligen onödigt. Och i barndomen var det inga bekymmer för mina föräldrar att packa in tre barn, en katt i kattbur samt en massa packning i 99an innan det blev dags för 35-40 mil enkel resa till far- och morföräldrar.

Mikey

En bra byggd halvkombi sväljer faktiskt förvånansvärt mycket bagage (T.ex Skoda Octavia, Superb, Ford Mondeo etc) som Ersa sa. Den extra plats man tjänar på att ha en kombi i stället utnyttjar man väldigt sällan. De få gånger man ska köra något så stort så brukar man inte få in det i en kombi heller, så då är det bättre att ha dragkrok och hänga på en kärra när behovet finns. Den målgrupp jag kan tänka mig har bäst behov av kombi är hundägare som har buren bak, men för oss vanliga Svenssons så behövs det väl egentligen inte.

En annan sak jag kan tänka mig är att kombibilar (förr i tiden skall nämnas) ofta brukade vara mer högljudda och svårare att få upp värmen pga den stora volymen. Så det kan ju tänkas vara så att Saab var måna om komforten, att man helt enkelt inte lyckades bygga en kombi som man ansåg vara tillräckligt bra jämfört mot halvkombibilarna.

Citat från: Ersa skrivet 14 december 2014, 15:22:25 PM
Saabarna hade ju dessutom redan från 50-talet framfällbart baksäte i alla modeller, inkl 2- och 4-dörrars sedanmodellerna, vilket varken Volvo eller t.ex Audi hade ens in på 80-talet. Detta gjorde att man kunde lasta rejält i dem, utan att behöva köpa en stor tung helkombi.

Det är värre än så. Min Audi 100 från 1990 har inte fällbart baksäte, och generationen som kom därefter ärvde i princip all inredning inkl. de stela baksätena. Det enda positiva är att de har fällbart armstöd med en liten lucka bakom. Det är bra när man ska köra max 3st plankor som är högt 2.8m långa. Då går dom in i bilen jättefint, men i övrigt är det släp som gäller. Om det gick att tilläggsutrusta med fällbart baksäte framåt millennieskiftet vet jag inte, men fortfarande för 5-10 år sedan hade en del Audi-sedaner stela baksäten.

1896

Var på Volvo museum i Göteborg nyligen, där fanns en halvkombi av en Volvo 260 modell, originell till utseendet, mest därför att den aldrig serie tillverkades och därför aldrig kom i trafik.  :)

Volvo kanske hade planer på att konkurrera med Saab ?  ???

Esbjörn

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 december 2014, 03:11:23 AM
Jag har faktiskt tyckt att det var lite märkligt att Saab aldrig satsade på att bygga de klassiska modellerna 99 och 900 som kombi. Dels hade kombiversioner av dessa modeller varit en naturlig uppföljare av Saab 95 som ju är en kombiversion av dels Saab 93 och senare Saab 96. Då hade det varit naturligt att man fortsatt med en kombi av Saab 99 och senare även av Saab 900. Men annan anledning hade också varit att Saab då bättre hade kunnat konkurrera med Volvo. För när Volvo 240 tillverkades var ju den verkliga succén just kombiversionen Volvo 245. Här hade ju Saab kunnat bli en starkare konkurrent om de hade byggt en kombi av Saab 99 och Saab 900.

Man kan undra om inte detta var ett misstag av Saab att inte satsa på detta ???

Under 70- och 80-talen så var inte kombimarknaden lika stor som på senare tid och combicoupé var inne.
Avsaknaden av kombi på 900 var nog inte alls lika stor som senare med 9000.

Förklaringen till att det inte kom någon kombivariant av dessa modeller var nog helt enkelt att det inte fanns ekonomi att utveckla sådana.
Framför allt taket lär vara hiskeligt dyrt att ta fram pressverktyg till.
Ett kuriosium i sammanhanget är att alla Saab 99, 90 och 900 (old generation) - både sedan- och combicoupéerna hade exakt samma takplåt och underliggande balkstruktur. Cabrioleten självklart borträknad.
Bland dem som byggt om gamla 99:or har det därför varit populärt att byta till tak med eltaklucka från senare 900, som alltså bara är att svetsa dit utan problem.