SJ 1126

Startat av Peter Öden, 11 december 2014, 20:03:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Dagens SJ buss är 1126 fotograferad i Anderstorp, tidpunkt tyvärr okänt.

Mvh Peter Ö

SJ Buss

Den har jag kört många gånger, gillade B58 med Wilsonlåda. Gick mycket på linje 126 Vå-Suu, därav den slitna 2an. Det måste vara efter 1979-06-01. 1126 gick i Västerås t.o.m. 1979-05-31.

Ulf Berlin

Citat från: SJ Buss skrivet 11 december 2014, 20:24:34 PM
Den har jag kört många gånger, gillade B58 med Wilsonlåda. Gick mycket på linje 126 Vå-Suu, därav den slitna 2an. Det måste vara efter 1979-06-01. 1126 gick i Västerås t.o.m. 1979-05-31.
Suu?/Ulf

SJ Buss

126 Västerås-Skultuna(-Svanå-Haraker).

Ulf Berlin

Citat från: SJ Buss skrivet 11 december 2014, 20:46:29 PM
126 Västerås-Skultuna(-Svanå-Haraker).
Tack.
Var inne på Surahammar,men det var ju bara ett u där ;)/Ulf

Ingwar Åfeldt

Jag gillade vagntypen. Vi hade en systervagn, 1121, i Linköping i början av 70-talet.




M v h
Ingwar

zjbus

Tack för trevliga SJ-bilder
Mvh zjbus

SJ Buss

1126 ser ut att vara nylackad på sidan och fått rand på taket.

bilomnibussen

Somliga Västeråsbussar fick bakljusen utbytta mot fyrkantiga typ de som fanns på Säfflekarosser i mitten av 70-talet.
Mvh Jan G

Christian Ljunggren

Trevligt!
De Volvo B58&/H&S i 11xx-serien, som kom från Västerås hade både dim- o fjärrstrålkastarna utbytta mot
samma storlek som huvudstrålkastarna.

Med vänlig hälsning

Christian

Mr U

Fin bild på 1121. Den något annorlunda 1123 fanns väl i Linköping på 70-talet. Annorlunda grillparti och passagerarsäten med höga ryggar om jag minns rätt. 1124 kom väl från Västerås till Nr ca 79-80 och hade de där fyrkantiga bakljusen.

SJ Buss

Ska man vara riktigt noga så kom 1124 från Hallstahammar till Norrköping. 1133 som gick i Vå hade "Arlandastolar" och annorlunda lackering.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr U skrivet 13 december 2014, 00:44:54 AM
Fin bild på 1121. Den något annorlunda 1123 fanns väl i Linköping på 70-talet. Annorlunda grillparti och passagerarsäten med höga ryggar om jag minns rätt. 1124 kom väl från Västerås till Nr ca 79-80 och hade de där fyrkantiga bakljusen.

Ja, 1123 var annorlunda, speciellt fronten med en hel vindruta. Vindrutan sprack ofta p g a spänningar. Jag var och hämtade 1123 i Mjölby en gång efter byte av vindrutan. Jag hann inte ens köra en kilometer innan den nya rutan sprack på samma ställe som den gamla, nedre högra hörnet vid framdörren. Så småningom satte man dit en delad vindruta istället. Linjenummerskylten satt innanför vindrutan. Den flyttades senare upp på taket. Någonstans har jag en bild på 1123, jag skall se om jag kan hitta den.


M v h
Ingwar

Mr U

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 december 2014, 17:04:21 PM
Ja, 1123 var annorlunda, speciellt fronten med en hel vindruta. Vindrutan sprack ofta p g a spänningar. Jag var och hämtade 1123 i Mjölby en gång efter byte av vindrutan. Jag hann inte ens köra en kilometer innan den nya rutan sprack på samma ställe som den gamla, nedre högra hörnet vid framdörren. Så småningom satte man dit en delad vindruta istället. Linjenummerskylten satt innanför vindrutan. Den flyttades senare upp på taket. Någonstans har jag en bild på 1123, jag skall se om jag kan hitta den.


M v h
Ingwar


Precis så minns jag. Speciellt linjenummerskåpet innanför den hela framrutan. Sedan, i början av 80-talet tror jag det var, byggdes linjenumret in i ett skåp ovanför framrutan. Det "ledsna" grillpartiet vitt såg dock likadant ut även efter ombyggnad. 


Bengt H

#14
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 december 2014, 17:04:21 PM
Ja, 1123 var annorlunda, speciellt fronten med en hel vindruta. Vindrutan sprack ofta p g a spänningar. Jag var och hämtade 1123 i Mjölby en gång efter byte av vindrutan. Jag hann inte ens köra en kilometer innan den nya rutan sprack på samma ställe som den gamla, nedre högra hörnet vid framdörren. Så småningom satte man dit en delad vindruta istället. Linjenummerskylten satt innanför vindrutan. Den flyttades senare upp på taket. Någonstans har jag en bild på 1123, jag skall se om jag kan hitta den.


M v h
Ingwar
Citat från: Mr U skrivet 13 december 2014, 18:29:14 PM

Precis så minns jag. Speciellt linjenummerskåpet innanför den hela framrutan. Sedan, i början av 80-talet tror jag det var, byggdes linjenumret in i ett skåp ovanför framrutan. Det "ledsna" grillpartiet vitt såg dock likadant ut även efter ombyggnad. 



En inte alltför tydlig bild av Boråsplacerade 1094 som var av samma slag som 1123.
(ändrat tidigare felskrivet inventarienummer)