Svår bussolycka på riksväg 27 vid Tranemo

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 december 2014, 08:06:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Det där med att låsa fast sig vid en viss ålder är bara meningslöst. Som Staffan så korrekt skriver så handlar det om den enskildes allmänna hälsoläge snarare än om vederbörandes ålder. Att utgå enbart från ålder är ren och skär diskriminering som jag ser det.

Att sålla ut folk på enbart ålder är därför åt h-e fel. De flesta av oss har säkert stött på förare (eller folk i gemen) som är 70+, men som är hur pigga och raska som helst. Minns en kille som hade som hobby att springa olika maror jorden runt. Samtidigt har man ibland suttit och funderat (t.ex. när man satt som driftledare) över förare i 40- till 45-årsåldern som kanske vägt 150-160 kg och som verkat vara i så usel fysisk kondition att man undrat hur de ens orkade ta sig ut på planen och hämta sin buss. En del var (är) ju högröda i ansiktet och flåsade som blåsbälgar bara de skulle ta sig upp för en trappa.

Personligen tycker jag därför att det snarare borde vara lagkrav på en årlig obligatorisk läkar- och synkontroll för alla, oavsett ålder, som jobbar i yrkesmässig trafik. Dels då av de ovan nämnda skälen, men även dels för att det helt enkelt skickar en positiv signal till allmänheten som åker med oss samtidigt som det visar på professionalism. Klarar man inte av den medicinska biten så bör man inte få köra. Klarar man däremot kollen så ska inte åldern betyda något.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: bowlingjocke skrivet 15 december 2014, 12:09:01 PM
Enligt uppgift från en kollega som blev stoppad i kontroll utanför Ludvika nyligen, så sa polisen i stil med: "- Ja, du är ju inte 70 iaf". Vederbörande är 61 år.  ;D
Tydligen så håller de på att kartlägga åldrarna på bussförare runtom i landet. Säkert för att se hur stor andel pensionärer som är ute och kör. Har säkert blivit extra uppmärksammat med tanke på den här olyckan.

Det är väl ändå inte en uppgift för polisen. Det är inte olagligt att köra buss fast man fyllt 70 år om man har D-körkort och yrkeskompetensbevis.

Dessutom har det bara stått i tidningarna att bussföraren i Tranemo var i 70-årsåldern. Jag har inte kunnat kontrollera men jag har fått uppgifter om att han hade fyllt 69 men inte 70.

Om polisen verkligen ägnar sig åt sådant här så är det dags för en JO-anmälan. Åldersdiskriminering så det skriker om det. Bara för att en bussförare i 70-årsåldern av allt att döma drabbades av hjärnblödning så innebär det ju inte per automatik att alla förare i den åldern är en potentiell risk. För övrigt finns det betydligt yngre förare än så som har drabbats av hjärnblödning eller hjärtinfarkt under körning.

Jag antar dock att det rörde sig om en polisman med dåligt sinne för humor som fällde yttrandet och att det inte var någon order om att kartlägga bussförarnas ålder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se