Konkurrenssituationen norr om Dalälven nu och i framtiden

Startat av Lars-Håkan_E, 22 november 2014, 21:13:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 november 2014, 21:13:19 PM
Som väl de flesta har lagt märke till har konkurrensen i bussbranschen norr om Dalälven minskat rejält genom uppdelningar av länen mellan aktörerna inom Sambus/Together. I praktiken är det numera enbart tätortstrafiken i Gävle (Gävleborg), tätortstrafiken i Falun och Borlänge samt viss länstrafik (Dalarna),tätortstrafiken i Östersund (I Jämtlands län) tätortstrafiken och viss förortstrafik i Sundsvall, tätortstrafiken i Ö-vik (Västernorrland) tätortstrafiken i Umeå, Skellefteå, en del länstrafik som körs av kommunala Skelleftebuss (Västerbotten), tätortstrafiken i Luleå och den länstrafik som körs av Granbergs m dotterbolag (Norrbotten) som idag inte är uppdelad inom Sambus & Together, delägarföretaget KR Trafik har t.ex i princip helt lämnat Jämtland till Centrala Buss i J/H och på samma sätt har man gjort i Norrbotten likaså till Centrala Buss i Norrbotten sannolikt för att man inte ska konkurrera inbördes inom Together, i Gävleborg är KR fortfarande kvar som största operatör delvis på Sambus avtal och där finns inga små medlemsföretag, hur det kommer att bli i Västernorrland och Västerbotten återstår som nämnts tidigare att se, följer man samma princip kan man se det som troligt att det även där blir överflyttning av trafik mellan medlemmarna.

Utan att ha någon åsikt i ämnet så kan jag konstatera att dina uppräknade exempel på de få ställen som inte ingår i Sambus-kartellen snarare utgör bortåt 2/3 av trafiken i området, räknat i passagerarkilometrar. Volymerna finns ju i stort sett bara i städerna.

Ersa

Intressant med förkärleken till giganterna här i forumet. När de expanderar och tränger bort våra egna svenska (familje)företagare hör man sällan kritik, men när samverkansbolag bildas och blir framgångsrika dyker ordet "kartell" upp.

Bussmicke

Norrland är tyvärr inte lika intressant att besöka med en massa småbolag. 

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2014, 12:33:38 PM
Norrland är tyvärr inte lika intressant att besöka med en massa småbolag. 

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Som sagt i annan tråd: Together AB är ju knappast litet idag. Och är utlandsägda storbolag med en likriktad enahanda busspark uppmärkta med fyrsiffriga invnr verkligen mer intressanta jämfört med ett stort samverkansbolag som har ett lapptäcke av olika slags fordon med alla möjliga karosser, samt är uppkallade efter kvinnliga förnamn eller hårdrockartister, beroende på delägare? ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 25 november 2014, 11:10:00 AM
Intressant med förkärleken till giganterna här i forumet. När de expanderar och tränger bort våra egna svenska (familje)företagare hör man sällan kritik, men när samverkansbolag bildas och blir framgångsrika dyker ordet "kartell" upp.

Det var ju inte riktigt dit jag ville komma, det jag satte ljuset på var att det förutom i ett antal tätorter inte finns speciellt många fristående åkare längre och dessutom att de största åkarna inom samverkansbolagen är korsägda sinsemellan varför de i princip styrs av samma familjer, om jag räknat rätt så är 7 medlemsföretag helt eller delvis ägda/styrda av två familjer. (VS/Persson, KR, Byberg, Björks, Torpshammar, Nordin:s, Siljan)