ingen H20 på BSS/TS men väl H30!

Startat av Mr H, 30 oktober 2014, 16:42:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Någon frågade om SJ hade oxblodsröda Cf och svaret var nej! Först ut på SL förortsgrupper i oxblod måste väl ha varit H30 när ett antal vagnar överfördes från Nyboda till Handen, 7 stycken vill jag minnas. Bilden på H30 5611 som ska ta den långa vägen till Handen på linje 1 är tagen i mars 1969 och det var då så unikt med oxblod i förortstrafiken att på den skylt som sitter i framfönstret står det "Södertörnsbuss". Detta blev startskottet för Capitolernas utvandring från innerstaden men Handen hade tur som fick i alla fall till att börja med de bästa Capitolerna (med D11 och ZF-växellåda). Har för mig att det var i samband med det som H30 fick flera sittplatser, enkelraden på dörrsidan byttes mot dubbelsäten. Ryktet sa att det var gamla Mustangstolar (alltså SS spårvagn A25-A27,B25).

Mr H



Björn Forslund

Under en period fanns det ju annat tidigt oxblod som gick söderöver bortom stadsgränsen. Leyland H34 gick till Skogås. Någon som kan precisera när? Minns denna förbindelse som kunde utnyttjas för resa till Gubbängen, men klev av vid Bogårdsvägen.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 oktober 2014, 11:43:58 AM
Under en period fanns det ju annat tidigt oxblod som gick söderöver bortom stadsgränsen. Leyland H34 gick till Skogås. Någon som kan precisera när? Minns denna förbindelse som kunde utnyttjas för resa till Gubbängen, men klev av vid Bogårdsvägen.

Fast i så fall fick du vänta ett tag till. Den här bilden på ännu ej ommärkta SL H65A 6123 togs på Ölandsgatan i augusti 1969.
Bilden togs faktiskt med anledning av att linje 742 skulle överföras till Söderhallen. En kvalificerad gissning blir då att detta
skedde i samband med övergången till vintertidtabellen 1969.

Mr H


Ingwar Åfeldt

Ahh, en snygg bild på en gammal bekant, SJ 0123. Den hade vi i några korta perioder nere i Ösmo.


M v h
Ingwar

Mr H

Gruppen 6121-6123 höll väl ihop ganska så länge i Ribby. Minns de på linje 846 som förstärkning när jag gjorde lumpen i flottan 1973-74.
Framförallt så minns jag 6121 som vi lånade av SL när vi skulle bekämpa en större skogsbrand i Sorunda! Fanns det något vagnbytesprogram
mellan Ribby och Ösmo? Tyckte att man såg samma vagnar på båda ställena, speciellt H46:orna.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 30 oktober 2014, 16:42:51 PM
Någon frågade om SJ hade oxblodsröda Cf och svaret var nej! Först ut på SL förortsgrupper i oxblod måste väl ha varit H30 när ett antal vagnar överfördes från Nyboda till Handen, 7 stycken vill jag minnas. Bilden på H30 5611 som ska ta den långa vägen till Handen på linje 1 är tagen i mars 1969 och det var då så unikt med oxblod i förortstrafiken att på den skylt som sitter i framfönstret står det "Södertörnsbuss". Detta blev startskottet för Capitolernas utvandring från innerstaden men Handen hade tur som fick i alla fall till att börja med de bästa Capitolerna (med D11 och ZF-växellåda).
Intressant! Jag har inte riktigt greppat hur H30 var placerade tiden efter Dagen H men tydligen var de uppdelade mellan Söh och Nah. Vill minnas jag sett en bild på en H30 på 66:an som krockat med en bil hösten -67. Blev Nah av med alla sina H30 våren-69 och hur länge till fick Söh behålla sina? Antal per hall och vagnsnr? Några frågor.

Citat från: Mr H skrivet 31 oktober 2014, 17:55:11 PM
Bilden togs faktiskt med anledning av att linje 742 skulle överföras till Söderhallen. En kvalificerad gissning blir då att detta
skedde i samband med övergången till vintertidtabellen 1969.

Mr H
Fast det var väl Huddingeförare som fick hämta H34 i Söh M-F pga bussbrist i Huga? L-SoH fick resenärerna åka bekvämt i CF på 742:an vilket de var glada för.

Hade Huga tj 4201 den 24 juli 1972 som såg ut så här:
742/5 Söh 4.47-8.37 Söh
742/2 Skt 9.40-13.25 Skt
9403 Skt 13.25-14.00 Huga

Tur att man hade en Amazon-65 för snabb färd till och från tjänsten!

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 31 oktober 2014, 20:47:59 PM
Intressant! Jag har inte riktigt greppat hur H30 var placerade tiden efter Dagen H men tydligen var de uppdelade mellan Söh och Nah. Vill minnas jag sett en bild på en H30 på 66:an som krockat med en bil hösten -67. Blev Nah av med alla sina H30 våren-69 och hur länge till fick Söh behålla sina? Antal per hall och vagnsnr? Några frågor.
Fast det var väl Huddingeförare som fick hämta H34 i Söh M-F pga bussbrist i Huga? L-SoH fick resenärerna åka bekvämt i CF på 742:an vilket de var glada för.

Hade Huga tj 4201 den 24 juli 1972 som såg ut så här:
742/5 Söh 4.47-8.37 Söh
742/2 Skt 9.40-13.25 Skt
9403 Skt 13.25-14.00 Huga

Tur att man hade en Amazon-65 för snabb färd till och från tjänsten!

/Gunnar

Före dagen H stog alla H30 i Söderhallen (men alla var ombyggda i slutet av år 1966 och stog avställda då till dagen H förutom några få som gick i trafik på linje 137. Kanske de få bussarna stog i Nybodahallen då?). Efter dagen H stog alla H30 i Nyboda. Därefter flyttades H30 till Handen enligt bilderna och till Söderhallen. 18 st till Söderhallen och 7 stycken till Handen. Handenbussarna passerade alltså inte Söderhallen på vägen till Handen.

Söderhallen och Nyboda hade inte H30 samtidigt (även om viss parallelltrafik förekom under flyttperioden). Söderhallens H30 flyttades senare till Råsta och så småningom till Lidingö. H30 5601 på linje 66 kolliderade med en BSBV-buss hösten 1967 och blev ganska så rejält skadad. Trots detta så reparerades den men kolliderade igen så småningom när den var placerad på Lidingö och då vart det skrot. En riktig olycksbuss alltså. Ska se om jag hittar mina noteringar om placeringarna under helgen. En eller några få bussar bla vagn 5592 hittade vägen från Lidingö via avställning i Söderhallen till Handen (och så småningom till Södertälje).

Jaha det kan väl inte ha varit speciellt populärt bland Huddingeförarna att köra Leyland även om linje 742 var en kort linje. Kom ihåg under Miljökonferensen som var något av de åren (1972?) då polisen lånade in CF och Huddingegaraget fick som kompensation Leyland. Då massjukskrev
sig förarna!

Oj Volvo Amazon är ett kapitel för sig! ;)

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 oktober 2014, 21:30:15 PM
Söderhallen och Nyboda hade inte H30 samtidigt (även om viss parallelltrafik förekom under flyttperioden). Söderhallens H30 flyttades senare till Råsta och så småningom till Lidingö. H30 5601 på linje 66 kolliderade med en BSBV-buss hösten 1967 och blev ganska så rejält skadad. Trots detta så reparerades den men kolliderade igen så småningom när den var placerad på Lidingö och då vart det skrot. En riktig olycksbuss alltså. Ska se om jag hittar mina noteringar om placeringarna under helgen. En eller några få bussar bla vagn 5592 hittade vägen från Lidingö via avställning i Söderhallen till Handen (och så småningom till Södertälje).

Jaha det kan väl inte ha varit speciellt populärt bland Huddingeförarna att köra Leyland även om linje 742 var en kort linje. Kom ihåg under Miljökonferensen som var något av de åren (1972?) då polisen lånade in CF och Huddingegaraget fick som kompensation Leyland. Då massjukskrev
sig förarna!

Ser fram mot H30-historiken!

Men jag jobbade trots H34 i Huga som t.ex.
17 juni 1972 Tj 307 och H34 4434:

724/2 HuSt 8.55-13.50
724/1 HuSt/ 14.20-17.20

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 01 november 2014, 17:07:44 PM
Ser fram mot H30-historiken!

Men jag jobbade trots H34 i Huga som t.ex.
17 juni 1972 Tj 307 och H34 4434:

724/2 HuSt 8.55-13.50
724/1 HuSt/ 14.20-17.20

Mvh Gunnar

Aha jag visste inte att de gick på linje 724 också. Det måste väl då ha varit under Miljökonferensen?

H30-historiken ja.

Så här säger mina anteckningar:

Våren 1968:     

7 st H30 överförda från Nyboda till Handen. 5587, 5590, 5597, 5606, 5609-5611.
Övriga 18 st H30 överförda från Nyboda till Söderhallen.
Detta bör ha skett med anledning av slutleverans av H32 till Nybodahallen.

Våren 1969:

Söderhallens H30 flyttas till Råsta
(Kanske det var då H35 flyttade in i Söderhallen?)

Maj 1972

Råstas H30 flyttas till Lidingö. Byts mot H23.

Mr H

PS

När jag rotade i de gamla vagnförteckningarna (som jag gjort anteckningarna i) hittade jag också gamla vagnförteckningar från Försvarets Fabriksverk, som gjorde vagnförteckningar på samma sätt som SS/SL gjorde, för de vagnar man övertog vid h-omläggningen. Vagnarna är då grupperade i huvudblad exempelvis alla C70-Capitoler i ett blad. Sedan har man kostat på sig att göra för de nyaste bussarna också, SJ C75-Capitoler och SJ Volvo-capitoler. Där ser man vad man kan snubbla över!

DS


Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 01 november 2014, 17:40:23 PM
Aha jag visste inte att de gick på linje 724 också. Det måste väl då ha varit under Miljökonferensen?

H30-historiken ja.

Så här säger mina anteckningar:

Våren 1968:     

7 st H30 överförda från Nyboda till Handen. 5587, 5590, 5597, 5606, 5609-5611.
Övriga 18 st H30 överförda från Nyboda till Söderhallen.
Detta bör ha skett med anledning av slutleverans av H32 till Nybodahallen.

Våren 1969:

Söderhallens H30 flyttas till Råsta
(Kanske det var då H35 flyttade in i Söderhallen?)

Ja, 17/6-72 var i slutet av Miljökonferensen.

Tack för uppgifterna men överfördes H30 till Handen verkligen under våren 1968, nästan ett år innan SL övertog SJ:s trafik där?
Annars känns våren-68 rimligt vad gäller att Nyboda förlorade sina H30, ty jag har inga minnen alls av H30 där och har heller aldrig sett någon bild på H30 på en Nybodalinje efter Dagen H undantaget den tidigare nämnda bilden från hösten-67 om det nu stämmer.
Skulle verkligen uppskattas om någon kunde visa en bild på en H30 på en Nybodalinje strax efter Dagen H.

/Gunnar

Mr H

#10
Citat från: Gunnar D skrivet 01 november 2014, 20:36:38 PM
Ja, 17/6-72 var i slutet av Miljökonferensen.

Tack för uppgifterna men överfördes H30 till Handen verkligen under våren 1968, nästan ett år innan SL övertog SJ:s trafik där?
Annars känns våren-68 rimligt vad gäller att Nyboda förlorade sina H30, ty jag har inga minnen alls av H30 där och har heller aldrig sett någon bild på H30 på en Nybodalinje efter Dagen H undantaget den tidigare nämnda bilden från hösten-67 om det nu stämmer.
Skulle verkligen uppskattas om någon kunde visa en bild på en H30 på en Nybodalinje strax efter Dagen H.

/Gunnar

Du menar nog BSS/TS trafik i Handen. Ja men det är möjligt att TS hyrde bussarna av SL också. Det skulle också kunnat vara fallet med de H24 som kom till Södertälje och Lidingö som i början fick egna inventarienummer på respektive plats. Jag vet inte om jag har några bilder på H30 i Nybodatrafik,
undantaget linje 137, men jag har ett starkt minne när jag åkte H30 på linje 195 och bussen körde in i en parkerad bil i Örby! Vidare minns jag när jag stog vid Liljeholmen och kollade in hur man kunde se skillnad på H24 och H30 och upptäckte skillnaden med bröstlisterna då. Vilken bild från hösten 1967 menar du?

Den "bild" jag direkt kan komma på att jag har är ett tidningsurklipp från krocken mellan vagn 5601 och BSBV-bussen som skedde den 24 oktober 1967. 5601 gick på linje 66 som var utsatt från Nyboda på den tiden. men det finns säkert andra som har bilder.


Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 31 oktober 2014, 20:46:38 PM
Gruppen 6121-6123 höll väl ihop ganska så länge i Ribby. Minns de på linje 846 som förstärkning när jag gjorde lumpen i flottan 1973-74.
Framförallt så minns jag 6121 som vi lånade av SL när vi skulle bekämpa en större skogsbrand i Sorunda! Fanns det något vagnbytesprogram
mellan Ribby och Ösmo? Tyckte att man såg samma vagnar på båda ställena, speciellt H46:orna.

Mr H

6121 var normalt placerad i Nynäshamn (under Ösmo) och gick i stadstrafiken. Om mitt minne inte sviker mig helt fanns den kvar där när jag slutade med bussföreriet vid årsskiftet 75/76. Naturligtvis kunde den dyka upp på andra ställen i samband med service i Huga eller Ribby.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 01 november 2014, 21:50:32 PM
Du menar nog BSS/TS trafik i Handen. Ja men det är möjligt att TS hyrde bussarna av SL också. Det skulle också kunnat vara fallet med de H24 som kom till Södertälje och Lidingö som i början fick egna inventarienummer på respektive plats. Jag vet inte om jag har några bilder på H30 i Nybodatrafik,
undantaget linje 137, men jag har ett starkt minne när jag åkte H30 på linje 195 och bussen körde in i en parkerad bil i Örby! Vidare minns jag när jag stog vid Liljeholmen och kollade in hur man kunde se skillnad på H24 och H30 och upptäckte skillnaden med bröstlisterna då. Vilken bild från hösten 1967 menar du?

Den "bild" jag direkt kan komma på att jag har är ett tidningsurklipp från krocken mellan vagn 5601 och BSBV-bussen som skedde den 24 oktober 1967. 5601 gick på linje 66 som var utsatt från Nyboda på den tiden. men det finns säkert andra som har bilder.


Mr H

Javisst, jag avser BSS/TS trafik i Handen!
Den bild jag syftar på är, vill jag minnas, en bild i en dags-/kvällstidning eller årskrönika visande en H30 på linje 66 som krockat hösten-67. Möjligen är det händelsen 24 okt 1967, får gå igenom det material jag har tillgång till.
H30 är en busstyp vars historia jag kan känna jag försummat.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 november 2014, 22:01:39 PM
6121 var normalt placerad i Nynäshamn (under Ösmo) och gick i stadstrafiken. Om mitt minne inte sviker mig helt fanns den kvar där när jag slutade med bussföreriet vid årsskiftet 75/76. Naturligtvis kunde den dyka upp på andra ställen i samband med service i Huga eller Ribby.

M v h
Ingwar

Enligt den placeringslista ("statuslista") som jag har från SL är H65A 6121-6123 placerade i Ribby ("Körklara") den 1/1 1975. I SvOfs skrift betydligt senare per den 1/1 1981 är 6121-6123 också placerade i Ribby. Däremot så kan väl en eller flera av bussarna varit "sommarbarn" i Nynäs? Kommer ihåg de från tiden 1973-74 då jag hade anledning att åka linje 846 att de ofta gick som förstärkning där och man kunde se "om de var hemma" då de hade de tre platserna stadigt på norra uppställningen närmast Nynäsvägen. Så säger mitt underlag och mitt minne men det innebär inte alls att jag betvivlar vad du säger, nog lånades bussar väl friskt mellan Ribby och Ösmo på den tiden?

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 01 november 2014, 22:19:33 PM
Javisst, jag avser BSS/TS trafik i Handen!
Den bild jag syftar på är, vill jag minnas, en bild i en dags-/kvällstidning eller årskrönika visande en H30 på linje 66 som krockat hösten-67. Möjligen är det händelsen 24 okt 1967, får gå igenom det material jag har tillgång till.
H30 är en busstyp vars historia jag kan känna jag försummat.

/Gunnar

Jag blir själv lite fundersam om det här med våren 1968 nu. Mina foton är tagna våren 1969 som sagt var och dels så undrar jag om jag verkligen hade väntat ett år på att plåta dem? Å andra sidan så borde ju H32 ha slutlevererats under våren 1968 så på det sättet så stämmer det bra att man fick vagnöverskott i Nyboda. Kanske vissa Capitoler ställdes av i Nyboda? Jag ska kolla upp det här lite så återkommer jag när jag fått besked.

Mr H