Linje 508

Startat av Bussmicke, 29 oktober 2014, 10:35:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Hade glömt att 508 gick till Karlberg en gång i tiden. Gick 507 och in till stan då eller övertog den sträckan senare? 507 kanske kom till när 515 slutade gå till Tomteboda?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl

I augusti -95 ändrades några av 500-linjerna som då trafikerade Karolinska sjukhuset.

Linje 515, som tidigare körde Sundbyberg - Odenplan - Karolinska - V Skogen - (Tomteboda postterminal), delades i dagens 515 (Sundbyberg-Odenplan) och 507 S:t Eriksplan - Karolinska - Västra Skogen - (Tomteboda postterminal).

Trafikföringen vid S:t Eriksplan såg annorlunda ut på den tiden och 507'an hade egentligen ingen hållplats som hette S:t Eriksplan. Dock skyltades S:t Eriksplan som destination på både bussar och hållplatser, och det man avsåg var antagligen S:t Eriksplans t-bana. Från Solna körde 507'an Torsgatan-Karlbergsvägen (v)-S:t Eriksgatan (h) och släppte av passagerarna på den hållplats Karlbergsvägen som då fanns utanför t-banenedgången vid 7-eleven. Sedan tomkörde bussen S:t Eriksgatan-S:t Eriksplan (v)-Torsgatan (v) och släppte på resenärerna på dagens hållplats Karlbergsvägen. Senare under hösten -95 tillkom en ny starthållplats på Torsgatan strax norr om Odengatan. Den hållplatsen har jag för mig fick namnet Torsgatan.

Augusti -95 tillkom även nya linje 508 som ersatte linje 501 (Ulriksdal stn-E4'an-Karolinska sjh). 508 körde från början Danderyds sjh - Solna stn - Karolinska - Karlbergs stn. Pga trafikföringen vid S:t Eriksplan vände 508'an runt halva Birkastan genom att köra Torsgatan - S:t Eriksgatan - Rörstrandsgatan - Norrbackagatan förbi Karlbergs station - Drejargatan - Rörstrandsgatan - Norrbackagatan - Karlbergsvägen - Torsgatan.

Våren 1998 ändrades trafikföringen vid S:t Eriksplan inför införande av stomlinje 3 och 4, till att bli som den är idag. 507'an fick då vända genom att köra in på det som idag är en parkering på S:t Eriksplan. Augusti (?) 1998 förlängdes 507'an till Karlbergs station, och 508'an kortades av till Karolinska sjh.

Bussmicke

Ser man på,  tack för svar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Tack för Råstanostalgi också!  :)

//R