Scania Van Hool Exqui.City

Startat av eldani, 28 oktober 2014, 13:51:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Här finns en film och info om bussen. För det var väldigt intressant om bussen. Som jag inte viste om den.
I linje med sin hållbarhetsstrategi, Scania i samarbete med Van Hool introducerar en unik gas busskoncept för stads- och BRT vägar, Scania Van Hool Exqui.City. Verksamma på biogas eller CNG, erbjuder bussen en sällsam kombination av kapacitet och låg miljöpåverkan. Den kompromisslösa ledade design erbjuder exceptionell passagerar överklagande, med en ljus och rymlig med lågt golv interiör och fyra dubbeldörrar (2-2-2-2) för bekväm in- och utresande vid hållplatser.

http://www.youtube.com/watch?v=RPC_c4JhRq0&index=1&list=UUr7JOoXij1Vgq-6KOeB7_bA

(jag citerar och Källa är Scania Corporate)

Ersa

eldani

Citat från: Ersa skrivet 28 oktober 2014, 14:09:31 PM
Vem citerar du? Källa?

TACK för att du på minde mig för jag glömde det.

Frippe Fribas

För den som vill se bussen i verkligheten finns modellen att beskåda på Persontrafikmässan i Älvsjö fram till på torsdag.
Enligt Van Hool är förarhytten "isolerad" från passagerarna för att föraren skall kunna fokusera på att framföra bussen då det inte längre förekommer någon biljettförsäljning ombord.
Där rök väl det sista av mänsklig kontakt mellan förare och passagerare då...
//Fredrik

Walter

Är det inte samma som i Malmö med Scania-lina?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Inga konstigheter eller nyheter här. Alla BRT-bussar från de fyra-fem olika företagen i Europa som levererar dessa bygger ju på exakt samma vis. Som en spårvagn med futuristisk front, centrerad förarstol och vägg bakom denna. Vare sig det står Volvo, Scania, VanHool eller Solaris i fronten.

eldani

Här finns en ny film om bussen. Man får se hur bussen ser ut inuti.

http://www.youtube.com/watch?v=8rT9hhfR3u4&list=UUr7JOoXij1Vgq-6KOeB7_bA

(jag citerar och Källa är Scania Corporate)

Walter

Citat från: eldani skrivet 29 oktober 2014, 12:19:41 PM
Här finns det en artikel om bussen.

http://www.bussmagasinet.se/2014/10/varldspremiar-for-scanias-nya-brt-buss/

Världspremiär? Har de samma reklambyrå som Skånetrafiken använde inför premiären av sina 24m bussar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

36 sittande, ska man sätta ny standard för hur många sittande man kan få in i en ledbuss.

Greger Larsson

Citat från: Walter skrivet 29 oktober 2014, 15:57:45 PM
Världspremiär? Har de samma reklambyrå som Skånetrafiken använde inför premiären av sina 24m bussar?

För Scanias del är det väl världspremiär?
(Bussarna i Malmö är van Hool:s helbyggen och MAN-motoriserade)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2014, 10:11:06 AM
Inga konstigheter eller nyheter här. Alla BRT-bussar från de fyra-fem olika företagen i Europa som levererar dessa bygger ju på exakt samma vis. Som en spårvagn med futuristisk front, centrerad förarstol och vägg bakom denna. Vare sig det står Volvo, Scania, VanHool eller Solaris i fronten.

Fast den har inte centrerad förarplats? Tittade på den idag på mässan och man sitter till vänster

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 29 oktober 2014, 18:34:25 PM
Fast den har inte centrerad förarplats? Tittade på den idag på mässan och man sitter till vänster

Ja, det var en lite udda detalj för en BRT-buss. Men denna förskjutning åt vänster underlättar kanske en del, både vid sikt på vanliga vägar med blandtrafik, samt i och urstigandet till/från förarplatsen.