Ledbussar hos Swebus, Gävle.

Startat av Kent Skoog, 17 november 2007, 16:03:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Bilder från Peter Ödén





Dessa vagnar tycks vara ett sorgligt kapitel. Tidigare i veckan hade man puttat ut ytterligare en av ledbussarna. Först i raden är 5017, sedan 4600 och sist 5012. 4600 har stått där minst 2 veckor och 5012 kom på nuvarande plats i veckan som gått.




Fredde

#1
Det senaste jag hörde så kommer 4600 inte i trafik ens i Gävle iaf då den har för många brister dvs dyrt att åtgärda..  Återstå att se vad som händer, dock har den fin & ny lack så den gör sig ju fin på kort iaf"" Dock ses 5252 mycket ofta i trafik på vardagar denna har ju tidigare haft lugnare trafiktjänst i Hudiksvall.. Verkar vara hårt slitage på övriga vagnar då dom tidigare tjänstgjort i Göteborg/Stockholm..

Det pågår en debatt nu i kommunen (Gävle) vad som ska ske med trafiken, det ska saknas över 7 miljoner för nästa trafikår (aug 2008-aug 2009) Ska det sparas in eller satsa så man får mer resande, det är kaotiskt ofta vissa tider med mer än överfulla bussar, både S-linje 1 &2 behöver ledbussar iaf på EM samt som jag tycker behöver även linje 12 större vagnar eller tätatare turer.. Ska man få mer resande bör ju det även finnas plats på befintliga avgångar detta löser man ju lätast/billigast med större bussar, köra med dubblerturer med ökade lönekostnader bla som följd å alltid ha massa vagnar "parkerade" i fall det blir uppdrag på olika ställen är ingen bra lösning..  Återstår att se vad som händer..

//Fredde


Peter Öden

Hej !

Snacka om att kasta pengarna i sjön s.a.s. beträffande omlackeringen av 4600.
Vet någon vad en omlackering av en ledbuss kan kosta ?

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 17 november 2007, 16:16:40 PM
Hej !

Snacka om att kasta pengarna i sjön s.a.s. beträffande omlackeringen av 4600.
Vet någon vad en omlackering av en ledbuss kan kosta ?

Mvh Peter Ö

Man brukar räkna med cirka 20 000 kronor för en vanlig buss och det borde då bli cirka 30 000 för en ledbuss.

Niklas Bygdestam

Dags för nya ledbussar som ersätter kanske?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Peter Öden skrivet 17 november 2007, 16:16:40 PM
Snacka om att kasta pengarna i sjön s.a.s. beträffande omlackeringen av 4600.
Vet någon vad en omlackering av en ledbuss kan kosta ?

Alltid lacka om först, innan man tar en titt på om bussarna klarar trafiken!  :(
Samma sak i Umeå med Veolia 1061-1065 som fick ny blå lack förra året. Dessa lär gå i trafik i max 1-2 år till då även de är maskinellt slitna och behöver ersättare i form av nya (stora) bussar. Numera står 1-2 st av dem på verkstad en vanlig dag.

Skalman

Det man lätt kan förundras över är hur pass "lokala" bedömningar som tillåts
inom ett och samma företag. Det finns ju ett antal exempel och det kommer
nya hela tiden, oavsett vilket företag det gäller.

Det är ju ganska orimligt att en buss som tursätts dagligen på garaget A,
bedöms alltför dålig för att rulla när den veckan efter hamnar på garaget B,
och måste spendera lång tid på verkstad (eller avställs).

Borde vara ett ganska effektivt sätt för ett trafikföretag att dränera sin
ekonomi. Om bussarna är tänkta att avyttras kan man väl förstå att kostsamma
reparationer undviks, men när de ska flyttas och rulla vidare så flyttar man
ju bara kostnaderna vidare till ett annat ställe i organisationen.

Walter

Citat från: Skalman skrivet 18 november 2007, 12:42:29 PM

Borde vara ett ganska effektivt sätt för ett trafikföretag att dränera sin
ekonomi. Om bussarna är tänkta att avyttras kan man väl förstå att kostsamma
reparationer undviks, men när de ska flyttas och rulla vidare så flyttar man
ju bara kostnaderna vidare till ett annat ställe i organisationen.


Precis så är det. Det gäller att hålla nere kostnaden i respektive bolag, så är det även i många andra brancher tyvärr
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cero

Citat från: Skalman skrivet 18 november 2007, 12:42:29 PM
Det man lätt kan förundras över är hur pass "lokala" bedömningar som tillåts
inom ett och samma företag. Det finns ju ett antal exempel och det kommer
nya hela tiden, oavsett vilket företag det gäller.


Det beror nog till viss del på trafikhuvudmannen. Många bussar har ju slutat sina dagar i Stockholm när de av andra huvudmän betraktats som för gamla. SL tillåter i större utsträckning vrakkörning än vad jag uppfattar att många andra kommuner/landsting gör. Att som i det aktuella fallet ta bussar som körts slut i Göteborg och flytta dem till Stockholm är nog OK, men när de går vidare finns en annan, lägre och kanske mer rimlig, gräns för vad som accepteras.

/Cero

Marcus Li

Citat från: Fredde skrivet 17 november 2007, 16:13:58 PM
Det senaste jag hörde så kommer 4600 inte i trafik ens i Gävle iaf då den har för många brister dvs dyrt att åtgärda.. 


Man blir ju nyfiken vad det är för fel som inte gör den värd att åtgärda... Den är väl i trafik(?)