Trafikförändringar SL december 2014

Startat av Karsten, 26 oktober 2014, 12:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Citat från: at1981 skrivet 14 november 2014, 09:21:58 AM
Hejsan!


Nu kan jag förmedla att SL:s tidtabeller finns tillgängliga för kommande tidtabellsperiod! :D

Nice, undrar hur linje 516 tidtabell ser ut nu. Förut hade linje 526 mindre turer en linje 516 men nu kommer det bli tvärtom :P
Software Developer

ichessy

Men, vad nu då??? Linje 526 får också minskade turer?? Det stod det ingeting om i trafikförändringarna  :'(

http://sl.se/ficktid/vinter/h526.pdf
Software Developer

Adrian Langemar

#62
Citat från: ichessy skrivet 14 november 2014, 11:02:36 AM
Men, vad nu då??? Linje 526 får också minskade turer?? Det stod det ingeting om i trafikförändringarna  :'(

http://sl.se/ficktid/vinter/h526.pdf
Inte speciellt förvånande. Enligt VBP-avtalet får Arriva lika mycket betalt per resenär oavsett reslängd, så långa linjer som dessa är knappast lönsamma för Arriva, och att linjen bara trafikeras i rusningstrafik och bara i ena riktningen gör ju inte lönsamheten bättre.

På dåvarande SL Kundforum märkte man redan vid övertagandet att linje 516 och 526 inte hade högsta prioritet hos Arriva, dessa linjer fick betydligt fler klagomål på punktlighet och komfort än de övriga Råstalinjerna (stadsbussar på 516/526, trots att man hade tagit över ett antal regionalvagnar från Keolis). Samma sak var det när Arriva tog över Norrortstrafiken, då var det 624 och 628(C) (Norrorts motsvarigheter till 516 och 526) som drabbades hårdast i kaoset.

rengmark

Någon som vet vilket avtal som gäller för linje 113 Solna centrum - Blackebergs gård? Trodde det var E20 i likhet med andra linjer runtomkring, men eftersom tidtabellen ser ut att vara den samma den 14 december misstänker jag att det finns någon avtalsvariant här. SL har i sitt remissutskick till kommunerna i början av 2013 föreslagit 10-minuters trafik på linjen morgon och eftermiddag utom mellan Tritonvägen och Solna centrum där man föreslog 20-minuters trafik. Man tillade att resandet på denna sträcka inte motiverade tätare trafik. Trots detta kör Arriva 10-minuterstrafik på hela linjen och det fortsätter man med även efter 14 december.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 23 november 2014, 17:45:04 PM
Någon som vet vilket avtal som gäller för linje 113 Solna centrum - Blackebergs gård? Trodde det var E20 i likhet med andra linjer runtomkring, men eftersom tidtabellen ser ut att vara den samma den 14 december misstänker jag att det finns någon avtalsvariant här. SL har i sitt remissutskick till kommunerna i början av 2013 föreslagit 10-minuters trafik på linjen morgon och eftermiddag utom mellan Tritonvägen och Solna centrum där man föreslog 20-minuters trafik. Man tillade att resandet på denna sträcka inte motiverade tätare trafik. Trots detta kör Arriva 10-minuterstrafik på hela linjen och det fortsätter man med även efter 14 december.

Nej då, det är samma avtal. Och det är väl därför man inte kunde göra en sådan lösning. Minimitrafikeringen enligt avtalet är att det ska vara 15-minuterstrafik på hela linjen i rusningstrafik. Det var kanske det SL hann kolla upp sedan. De trafikförändringar som föreslås är ju alltså bara de åtgärder som Arriva har tänkt att genomföra inom den ram som gränserna för minimiutbudet utgör. Man hade väl inte kontrollerat det på SL inför remissen 2013 helt enkelt...Det ska ju rätt mycket till innan SL går med på att jämka kraven när det gäller minimiutbud. Särskilt som man inte gillar lösningen i sig med avgångar som inte går hela linjesträckningen. Från Arriva var det väl ett önskvärd lösning för att inte behöva utöka vagnantalet. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Karsten

Citat från: Lars_L skrivet 23 november 2014, 18:36:55 PM
Nej då, det är samma avtal. Och det är väl därför man inte kunde göra en sådan lösning. Minimitrafikeringen enligt avtalet är att det ska vara 15-minuterstrafik på hela linjen i rusningstrafik. Det var kanske det SL hann kolla upp sedan. De trafikförändringar som föreslås är ju alltså bara de åtgärder som Arriva har tänkt att genomföra inom den ram som gränserna för minimiutbudet utgör. Man hade väl inte kontrollerat det på SL inför remissen 2013 helt enkelt...Det ska ju rätt mycket till innan SL går med på att jämka kraven när det gäller minimiutbud. Särskilt som man inte gillar lösningen i sig med avgångar som inte går hela linjesträckningen. Från Arriva var det väl ett önskvärd lösning för att inte behöva utöka vagnantalet.

I fallet 113 var det nog snarare så att man ville lägga resurserna på den linjedel där resandet utökas . Delen Sundbyberg-Huvudsra-Solna är tämligen luftigt utnyttjad...

Lars_L

Citat från: Karsten skrivet 23 november 2014, 19:34:42 PM
I fallet 113 var det nog snarare så att man ville lägga resurserna på den linjedel där resandet utökas . Delen Sundbyberg-Huvudsra-Solna är tämligen luftigt utnyttjad...

Givetvis - men det är väl ändå den andra sidan av samma sak; och det intresset (att inte köra med för dålig beläggning) hade ju varit SL:s om det varit en annan avtalsform. På det sättet blir ju den här typen av avtal i enstaka fall också något otympligare. Jag tar det dock som självklart, oavsett om det är en privat utförare som får ta kostnaden, eller SL, att man försöker hitta lösningar genom att flytta över produktion där den behövs för att inte behöva öka antalet dim. fordon i onödan. Vilket ju SL ofta försöker göra i andra avtalsområden.

 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Citat från: Adrian Langemar skrivet 14 november 2014, 18:56:11 PM
Inte speciellt förvånande. Enligt VBP-avtalet får Arriva lika mycket betalt per resenär oavsett reslängd, så långa linjer som dessa är knappast lönsamma för Arriva, och att linjen bara trafikeras i rusningstrafik och bara i ena riktningen gör ju inte lönsamheten bättre.

På dåvarande SL Kundforum märkte man redan vid övertagandet att linje 516 och 526 inte hade högsta prioritet hos Arriva, dessa linjer fick betydligt fler klagomål på punktlighet och komfort än de övriga Råstalinjerna (stadsbussar på 516/526, trots att man hade tagit över ett antal regionalvagnar från Keolis). Samma sak var det när Arriva tog över Norrortstrafiken, då var det 624 och 628(C) (Norrorts motsvarigheter till 516 och 526) som drabbades hårdast i kaoset.

Av de 37xx vagnarna från keolis som Arriva tog över var det bara Regionalvagnarna som Arriva inte behöll. De lånade dessa fram till Maj 2013 och flyttades runt lite hit och ditt mellan arrivas garage (där de behövdes) innan de återvände till keolis. Har sett dessa vagnar uppställda i Stavsnäs och i trafik vid området Södeort på förortslinjer numera. De regionalvagnar som ibland förekommer på linje 526 (körs av Täbygaraget).
Software Developer

rengmark

Citat från: Lars_L skrivet 23 november 2014, 18:36:55 PM
Nej då, det är samma avtal. Och det är väl därför man inte kunde göra en sådan lösning. Minimitrafikeringen enligt avtalet är att det ska vara 15-minuterstrafik på hela linjen i rusningstrafik. Det var kanske det SL hann kolla upp sedan. De trafikförändringar som föreslås är ju alltså bara de åtgärder som Arriva har tänkt att genomföra inom den ram som gränserna för minimiutbudet utgör. Man hade väl inte kontrollerat det på SL inför remissen 2013 helt enkelt...Det ska ju rätt mycket till innan SL går med på att jämka kraven när det gäller minimiutbud. Särskilt som man inte gillar lösningen i sig med avgångar som inte går hela linjesträckningen. Från Arriva var det väl ett önskvärd lösning för att inte behöva utöka vagnantalet. 

I remisstexten står "Resandet på sträckan Tritonvägen - Solna C motiverar inte 15-minuters trafik". Om både SL och Arriva är överens om en glesare trafik borde man kunna justera avtalet och kanske frigöra 2 bussar som skulle kunna göra bättre nytta någon annanstans efter 14 december.

P.Ek

En nyhet som jag inte läst någonstans förrän nu är att 55an dras via Ropsten:

http://sl.se/ficktid/vinter/H55.pdf

Delfinen76

Spännande att 55 ska köra via Ropsten!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com


Lars-Håkan_E

Citat från: rengmark skrivet 24 november 2014, 13:32:45 PM
I remisstexten står "Resandet på sträckan Tritonvägen - Solna C motiverar inte 15-minuters trafik". Om både SL och Arriva är överens om en glesare trafik borde man kunna justera avtalet och kanske frigöra 2 bussar som skulle kunna göra bättre nytta någon annanstans efter 14 december.

Jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna minska dimensioneringen med 2 bussar genom detta.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 24 november 2014, 13:32:45 PM
I remisstexten står "Resandet på sträckan Tritonvägen - Solna C motiverar inte 15-minuters trafik". Om både SL och Arriva är överens om en glesare trafik borde man kunna justera avtalet och kanske frigöra 2 bussar som skulle kunna göra bättre nytta någon annanstans efter 14 december.

Förvisso - om det blir en eller två fordon som lösgörs må väl dock vara osagt.
Men problemet för en sådan lösning är ju avtalsformen. Den bygger nog på att miniminivåerna hålls ganska konstanta under tid i avtalet. Därmed kan ju inte heller SL villkora en sådan utökning på annat ställe. Det är emot hela grundtanken i avtalet helt enkelt. 

Snarare tror jag väl på sikt man borde hitta en annan lösning (trafikupplägg). Med den bostadsexplosion som sker inom Annedal är det lite otympligt att koppla ihop detta med en "servicesträcka" som ju har rätt liten praktisk nytta - när avståndet till tunnelbanan från Jungfrudansen är rätt kort. Där tror jag nog man kan hitta en bättre lösning på sikt. I sådana fall skulle det vara rätt naturligt att sätta 20-minuterstrafik som max på en sådan linje i högtrafik, om inte till och med 30-minuterstrafik. Förbindelsen är ju nästan en kvarleva från tiden före Huvudsta t-bana öppnade. Har ju hela tiden varit svårt att hitta någon riktigt bra och logisk fortsättning på 113 söderut från Sundbyberg och dagens blir ju allt mindre naturlig.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Vad kommer att hända inom E20 efter 14 december? Exempelvis om turer får många stående eller kanske blir fullsatta. Får Arriva betala vite och hur avgörs detta? Kan Arriva tvingas att sätta in ytterligare turer? Kanske blir det billigare att betala vite? Och vem tar initiativ till en fortsatt utbyggnad av kollektivtrafiken? Många frågetecken men det kanske finns svar?