Huvudmeny

Arvika Bussbolag

Startat av Mikael T Nilsson, 16 november 2007, 18:55:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer två bilder från Arvika Bussbolag. Först en Volvo / Säffle med en lite annorlunda front.

Sedan en Setra i linjebuss-utförande.

Hade/har Arvika Bussbolag även linjetrafik i Värmland?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 18:55:51 PM

Här kommer två bilder från Arvika Bussbolag. Först en Volvo / Säffle med en lite annorlunda front.

Sedan en Setra i linjebuss-utförande.

Hade/har Arvika Bussbolag även linjetrafik i Värmland?

Arvika Bussbolag körde och kör fortfarande tätortstrafiken i Arvika. Om de gjort det oavbrutet vet jag inte, men i dag är det i alla fall de som kör den. De kör också ett antal regionlinjer.
Den där Säffle-fronten var inte helt ovanlig, men det är ju ändå alltid kul att se den på bild. Den sattes dit i mitten av 1980-talet på såväl Säffle- som Horten-byggda bussar.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2007, 18:58:34 PM
Arvika Bussbolag körde och kör fortfarande tätortstrafiken i Arvika. Om de gjort det oavbrutet vet jag inte, men i dag är det i alla fall de som kör den. De kör också ett antal regionlinjer.
Den där Säffle-fronten var inte helt ovanlig, men det är ju ändå alltid kul att se den på bild. Den sattes dit i mitten av 1980-talet på såväl Säffle- som Horten-byggda bussar.

Ett stort tack för uppgifterna! Jag har inte sett just denna Säffle-modell hos så många bussbolag. Jag har bara sett/har bilder från Karlskrona Kommun Affärsverken, Helsningborgs Lokaltrafik, Swebus (Helsingborg) och Kraftbuss på Säfflebussar detta utförande.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2007, 18:58:34 PM

Men Staffan då, har du inte koll på historien?
Swebus har kört stadstrafiken i 15 år där emellan...

och 3890, 4731 samt enSL-buss 5555 som gästade stan i SL-rött i 1-2 veckor...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 19:04:55 PM
Ett stort tack för uppgifterna! Jag har inte sett just denna Säffle-modell hos så många bussbolag. Jag har bara sett/har bilder från Karlskrona Kommun Affärsverken, Helsningborgs Lokaltrafik, Swebus (Helsingborg) och Kraftbuss på Säfflebussar detta utförande.

Även SL hade ganska många med den här fronten även om de då hade dubbla framlyktor på varje sida om grillen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 16 november 2007, 19:07:47 PM
Men Staffan då, har du inte koll på historien?
Swebus har kört stadstrafiken i 15 år där emellan...

Ja, hade jag bara tänkt efter lite grann så... Jag har ju till och med kort på Swebus-bussar som körde tätortstrafik i Arvika. Men jag lade i alla fall in en liten brasklapp.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2007, 19:11:24 PM
Även SL hade ganska många med den här fronten även om de då hade dubbla framlyktor på varje sida om grillen.

Aha, då förstår jag vad du menar. Jag menar att just grillen var lite annorlunda på just denna buss. Dubbla strålkastare på båda sidor var, precis som du säger, vanliga.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Walter

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 19:04:55 PM

Fanns även i Jönköping t.ex
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars

Hej
Arvika bussbolag har kört stadstrafiken i Arvika från urtid till 1990 då Swebus vann anbudet på stadstrafiken.
Swebus körde trafiken fram till sommaren 2005 då Arvika Bussbolag blev underentreprenör till Förenade buss på stadstrafiken.
Eftersom Arvika bussbolag är medlem i Förenade buss så kan de inte själva lägga in anbud på trafik.

De kör även en hel del landsbygdstrafik åt VTAB på Förenade buss anbud.
Linje 101 Arvika - Charlottenberg
Linje 102 (fd 103) Arvika - Stömne
Linje 112 (fd 169) Arvika - Grums, från i år trafikeras sträckan Värmskog - Grums endast av Taxi
de har även trafikerat en tur på Linje 113 (fd 168) Arvika - Vikene, men även denna tur drogs in vid tidtabellsskiftet i sommar
På linje 101 och 102 kör även Swebus några turer

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars skrivet 17 november 2007, 00:50:34 AM
Hej
Arvika bussbolag har kört stadstrafiken i Arvika från urtid till 1990 då Swebus vann anbudet på stadstrafiken.
Swebus körde trafiken fram till sommaren 2005 då Arvika Bussbolag blev underentreprenör till Förenade buss på stadstrafiken.
Eftersom Arvika bussbolag är medlem i Förenade buss så kan de inte själva lägga in anbud på trafik.

De kör även en hel del landsbygdstrafik åt VTAB på Förenade buss anbud.
Linje 101 Arvika - Charlottenberg
Linje 102 (fd 103) Arvika - Stömne
Linje 112 (fd 169) Arvika - Grums, från i år trafikeras sträckan Värmskog - Grums endast av Taxi
de har även trafikerat en tur på Linje 113 (fd 168) Arvika - Vikene, men även denna tur drogs in vid tidtabellsskiftet i sommar
På linje 101 och 102 kör även Swebus några turer

Tack för uppgifterna!
Vänliga hälsningar,

Mikael