Huvudmeny

Nettbuss 726... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 19 september 2014, 00:14:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...svänger in på Storgata i Notodden i Norge som TIMEbussen linje 3 i tisdags den 16 september.

Daniel T

Trevlig bild! Inv.nr är 25726 och ägare är Nettbuss Sør. :)

Bussmicke

Märkligt att Nettbuss i Norge envisas med att inte märka ut hela numret. Har hittade du info om detta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Daniel T

Citat från: Bussmicke skrivet 19 september 2014, 22:44:53 PM
Märkligt att Nettbuss i Norge envisas med att inte märka ut hela numret. Har hittade du info om detta?

Jag hittade det på Phototrans. http://phototrans.eu/15,198671,0.html

virtual1

Citat från: Dаniel skrivet 19 september 2014, 17:56:56 PM
Trevlig bild! Inv.nr är 25726 och ägare är Nettbuss Sør. :)

hm... vad mer än 25xxx har man i Norge?  Tror inte jag hört talas om någon annan...

Joakim Wahlberg

Jag en två bilder på 26213 och 26215 i Kongsberg på min sida, så det verkar även finnas bussar i 26XXX.

Tack för bilderna, Norge är alltid intressant =)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Bergenga

Man kunne nesten ha skrevet en bok om internnumre i Nettbuss, men her er en liten oversikt jeg satte sammen i 2012: http://www.rhf.no/busspraten/viewtopic.php?f=1&t=10491
Vær oppmerksom på at denne ikke har blitt oppdatert på over to år, så det er mange av selskapene som har blitt slått sammen siden da, og noen flere har jeg funnet "firmanummer" på siden da.
#25726 ble levert til Nettbuss Drammen AS, som ble innlemmet i Nettbuss Sør AS fra 01.01.2013. Alle nye busser i Nettbuss Sør får nummer i 10xxx-serien nå.

Ellers interessant med bilde fra Notodden. Hva fikk deg til å reise dit? Tok du flere bilder? :)
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Citat från: Bergenga skrivet 20 september 2014, 15:28:56 PM

Ellers interessant med bilde fra Notodden. Hva fikk deg til å reise dit? Tok du flere bilder? :)

Kanske fortfarande rullar Y1 dit?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 20 september 2014, 20:38:08 PM
Kanske fortfarande rullar Y1 dit?

Ja. 1331 og 1350 ruller fortsatt. 1300 ble utrangert og hugget våren 2011 etter en motorbrann i september 2010. Men det er kanskje ikke så lenge igjen med Y1 der, for med kun to vogner i drift må man erstatte med buss hver gang det er feil på en av dem, og det virker som det er ganske kostbart å holde i drift de to vognene etter hvert. Så man ser enten på muligheten for å bytte til elektrisk drift, som vil si at man må elektrifisere et par hundre meter med spor i Notodden, eller man kommer rett og slett til å legge ned togtrafikken mellom Porsgrunn og Notodden helt, og erstatte det med buss permanent. Hva det går mot nå vet jeg faktisk ikke.

Tidtabell: https://www.nsb.no/rutetider/rutetabell/rutetabeller/_attachment/6419?_download=true&_ts=146421179a0

(Og siden gamle italiensk-svenske rälsbussar ikke har noe i et bussforum å gjøre, kommer jeg heller ikke til å skrive mer om det her. :) )
Mvh.
Øyvind Berg

Bernt Talbrant

Citatauthor=Bergenga link=topic=63851.msgNSB Y1 1331 som tåg 2584 Skien-Notodden ska strax rulla in i tunneln genom Tinneberget och är alltså snart framme vid sin slutstation. Bilden togs den 15 september.NSB Y1 1331 som tåg 2584 Skien-Notodden ska strax rulla in i tunneln genom Tinneberget och är alltså snart framme vid sin slutstation. Bilden togs den 15 september.8825#msg448825 date=1411219736]
Man kunne nesten ha skrevet en bok om internnumre i Nettbuss, men her er en liten oversikt jeg satte sammen i 2012: http://www.rhf.no/busspraten/viewtopic.php?f=1&t=10491
Vær oppmerksom på at denne ikke har blitt oppdatert på over to år, så det er mange av selskapene som har blitt slått sammen siden da, og noen flere har jeg funnet "firmanummer" på siden da.
#25726 ble levert til Nettbuss Drammen AS, som ble innlemmet i Nettbuss Sør AS fra 01.01.2013. Alle nye busser i Nettbuss Sør får nummer i 10xxx-serien nå.

Precis som Bussmicke skrev var det främst för att åka och fotografera medan tågen, och allrahelst då Y1, ännu rullar på Bratsbergsbanen. Det blev även fler bussbilder, men det tycks ju, som konstaterats redan, vara en hel vetenskap att få till rätt individnummer på Nettbuss bussar. Man körde främst med Volvo 8700 i en och samma nummerserie, även de tresiffrigt märkta förstås. Stadstrafiken kördes med ett antal Raba som den på bilden här.

Får väl visa en bild på ett tåg eftersom jag nämner dem här.  :)

NSB Y1 1331 som tåg 2584 Skien-Notodden ska strax rulla in i tunneln genom Tinneberget och är alltså snart framme vid sin slutstation. Bilden togs strax före klockan 19 den 15 september.

Bergenga

Flott bilde av "pizzaraceren"! :)

Jeg kan jo forresten skrive litt mer om togene, for det er ikke uten relasjon til buss at det finnes Y1 på Bratsbergbanen.
Gjermund Jamtveit er nok ikke et navn man kjenner i Sverige, men i Norge er han kjent som bussgründeren som i 1997 startet konseptet TIMEkspressen mellom Notodden og Oslo, som ganske enkelt går ut på at det går én buss hver hele time. Det virker ganske normalt i dag, men i 1997 mente de fleste at mannen var gal. ;) I 1998 solgte han hele konseptet og busselskapet Øst-Telemark Automobilselskap til NSB (senere Nettbuss), som tok i bruk konseptet over store deler av landet. Senest på 1990-tallet ble togtrafikken på Bratsbergbanen vedtatt lagt ned, og mulig den faktisk var helt nedlagt et år eller to, og da kom Jamtveit på banen med sitt nye konsept TIMEtoget. Så det var faktisk han som fikk de gamle Y1-vognene til Norge. Men det viste seg umulig å få til privat drift på banen. Om jeg ikke husker feil kan man vel nesten si at loven ikke tillot persontrafikk på jernbane i privat regi på den tiden, noe som senere har blitt endret. Det endte i hvert fall opp med at NSB overtok Y1-vognene og den planlagte trafikken, men navnet TIMEtoget ble aldri noe av. Dette er forklaringen på at Y1-vognene ikke er i NSBs egne farger. Faktisk så er fargen ganske lik fargen på den gamle lokstallen på Notodden. Om det var derfor de fikk den fargen er jeg derimot ikke sikker på.
Nå i 2014 er Jamtveit igjen på veien med et nytt busskonsept mellom Notodden og Oslo, og i motsetning til i 1997 da det var timesavganger og 13,7m ekspressbusser, er det nå snakk om kvartersavganger og 20-seters minibusser. Konseptet nå heter NOW, eller "Norwegian on Wheels", som de velger å kalle det. Trafikken startet 28. juli, så det er fortsatt for tidlig å si om konseptet faktisk vil fungere.

Og så tilbake til bussen som startet tråden. KH 43174, en Ikarus EAG E91.54 fra 2006, er opprinnelig levert til Team Trafikk i Trondheim som #47890. Den fikk år etter #47879, da det kom en ny serie store busser der nummeret passet bedre. I 2011 kom den til Notodden i forbindelse med anbudet der. Ikarus EAG E91 kom først i trafikk på Notodden i 2003, så det er faktisk den plassen i Norge som har hatt Ikarus i trafikk lengst. Innen midibussmodellene E91 og E13 kom på starten av 2000-tallet fantes det ingen Ikarus i Norge.
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Citat från: almeli skrivet 21 september 2014, 19:40:17 PM
Ikarus modell 30 chass.nr 40798 buss med 30 sitteplasser
Reg.dato: 17.04.1957   Reg.nr:  E-15410   
Eier: Olaf Nilsen, Hølera

Selvsagt var det jo en som jeg hadde glemt. Uansett har de jo aldri vært solgt i Norge tidligere.

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 20 september 2014, 12:57:37 PM
Jag en två bilder på 26213 och 26215 i Kongsberg på min sida, så det verkar även finnas bussar i 26XXX.

Alle busser i 26xxx-serien tilhører Nettbuss Travel Drammen AS. Dette er et datterselskap som tidligere bare drev med tur- og ekspressbusstrafikk i Buskerud, Vestfold og Telemark, men fra og med 2013 har de anbudstrafikken i Kongsberg og Vikersund, og fra i sommer også her i Drammen.

Ellers til Bernt og dere andre som lurer på internnummer på norske Nettbusser, er det bare å sende meg en PM med registreringsnumre, så skal jeg nok klare å finne det meste.
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Nettbuss är Rörigt med ett bolag å varje ort/stad
//Bussmicke.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 24 september 2014, 13:14:05 PM
Nettbuss är Rörigt med ett bolag å varje ort/stad

Efter sammanslagningar i flera omgångar är dock nu Nettbuss upphandlade linjetrafik i Norge fördelad på endast 3 dotterbolag:

Nettbuss Öst, Nettbuss Sör samt Nettbuss Midt-Norge.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.