Ny linjefärg i T-banan?!

Startat av Nico, 01 september 2014, 18:07:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Iofs. är väl detta en icke-fråga, men jag kan inte låta bli att undra lite över både jippot i sig (vad kostade det osv.) men även om man verkligen ska ha en linje med bara tre stationer? Likaså är det frågan om vilka tåg som ska grena av... eller ska linjen verkligen vända vid Odenplan eller är den någon av de kvarvarande gröna som ska gå vidare?!

http://www.dn.se/sthlm/har-ar-nya-tunnelbanefargen/

Att ha olika färger för att beteckna olika linjer är ju inte fel i sig då det blir enklare att överblicka, men ibland så känns det lite som man försatt en bra chans till förbättring och förenkling här. Stockholms T-banenät har väl egentligen sju linjer fördelade på tre grenar som ju då är grön, röd och blå. Det har väl även sagts att bara en av de blå ska vidare mot Nacka medan den andra ska knytas ihop med den gröna linjen mot Hagsätra.

Då blir det egentligen bara sex linjer kvar. Här hade det kanske varit smartare att låta 10 och 11 bli blå respektive gul (vi är ju trots allt i Sverige och lite kul kan man alltid ha) medan sannolikt en grön kan vara kvar medan den andra kanske kunde bli orange. Den röda grenen kunde ju då delas upp i säg en röd och en lila linje. Kalla sedan linjerna för T1 till T6 så frigör man även numren för annat bruk om så behövs i framtiden.

Just my two eurocents apropå dagens lilla I-landsnyhet...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Med tanke på hur väl färgnamnen är inarbetare känns det bara dumt att fördubbla antalet färger.

Ersa

Med denna nya färglogik, borde då inte även linjen Östermalmstorg - Ropsten få en helt egen färg? ;)

Björn Forslund

Tycker också att det är ett onödigt och kostsamt jippo. Den nya linjen hänger väl ihop med "gröna linjen" och borde väl också vara grön, inte märkvärdigare än att 17,18  och 19 har samma färg. Eller är det meningen att "gula linjen" ska trafikeras helt avskilt?

virtual1

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 10:14:55 AM
Tycker också att det är ett onödigt och kostsamt jippo. Den nya linjen hänger väl ihop med "gröna linjen" och borde väl också vara grön, inte märkvärdigare än att 17,18  och 19 har samma färg. Eller är det meningen att "gula linjen" ska trafikeras helt avskilt?

Det är så vitt jag förstått det meningen att den ska trafikeras helt avskilt, dvs - även om spåren sen finns så ska tågen inte går förbi Odenplan på väg söderut.

Björn Forslund

Citat från: virtual1 skrivet 02 september 2014, 13:35:00 PM
Det är så vitt jag förstått det meningen att den ska trafikeras helt avskilt, dvs - även om spåren sen finns så ska tågen inte går förbi Odenplan på väg söderut.

Och jag som trodde linjen skulle integreras med resten av gröna nätet. Det blir alltså en relativt kort stump typ Nockebybanan med omstigning. Verkar osmidigt....

Adrian Langemar

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 15:49:23 PM
Och jag som trodde linjen skulle integreras med resten av gröna nätet. Det blir alltså en relativt kort stump typ Nockebybanan med omstigning. Verkar osmidigt....

Värre än Nockebybanan blir det, i norrgående riktning måste man byta perrong.

Nico

Som sagt så känns det alltså lite som att SL här försuttit ett bra tillfälle att förenkla och förtydliga vissa saker...  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Det hela kan ju innebära att man kanske tänker satsa på ett system som inte är kompatibelt med det övriga? Kanske en automatbana eller så?

Nico

Jo, det är möjligt. Tycker bara att det känns lite märkligt att då prata om ny T-bana. Ska alla vara tvungna att stiga om vid Odenplan så lär det nog även bli lite gny överlag då det inte känns direkt smidigt.

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 02 september 2014, 18:20:48 PM
Jo, det är möjligt. Tycker bara att det känns lite märkligt att då prata om ny T-bana. Ska alla vara tvungna att stiga om vid Odenplan så lär det nog även bli lite gny överlag då det inte känns direkt smidigt.

Ja, det hade ju definitivt varit smidigare om man dragit denna linje till genom stan åtminstone. Då hade man fått direktbyte till övriga t-banenätet och tvärbanan. Om det nu blir så att Hagsätra-linjen kopplas ihop med Blå linjen borde det ju innebära att det finns kapacitet?

Adrian Langemar

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 19:28:36 PM
Ja, det hade ju definitivt varit smidigare om man dragit denna linje till genom stan åtminstone. Då hade man fått direktbyte till övriga t-banenätet och tvärbanan. Om det nu blir så att Hagsätra-linjen kopplas ihop med Blå linjen borde det ju innebära att det finns kapacitet?
Det är många som tänker som du, men det är helt fel. Hagsätragrenen har inget med saken att göra, det är Hässelbygrenen som konkurrerar med Karolinskagrenen om tågen. I nuvarande tidtabell kör man cirka 4 tåg/10 min från Hässelbygrenen i morgonrusningen, men det kommer att behövas mer i framtiden och då får tågen från Karolinska inte plats (mer än 5 tåg/10 min är omöjligt med dagens signalsystem, det gamla klarade av något mer).

virtual1

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2014, 15:49:23 PM

Ja, men tanken är väl inte nödvändigtvis att linjen ska ta slut i framtiden vid Arenastaden.

ichessy

Software Developer

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 02 september 2014, 17:26:44 PM
Som sagt så känns det alltså lite som att SL här försuttit ett bra tillfälle att förenkla och förtydliga vissa saker...  :-
SL ska alltid uppfinna hjulet på nytt..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.