I dessa miljötänkets tider.

Startat av pegee, 31 augusti 2014, 19:22:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Varför har det fortfarande inte kommit några kommersiellt gångbara
bussar som är strömlinjeformade? Det har då och då presenterats olika
förslag, men de har alltid hamnat utanför verkligheten efter det utställningarna
stängts. Exempelvis så här:

http://2.bp.blogspot.com/-EuBP_4sNyr4/U0sLHHG9JbI/AAAAAAAAqnY/vP4VXHvAsjI/s1600/Viberti.1956.Golden+Dolphin.2.jpg

(Om man letar efter "streamline buses" på Google finns massor av goda exempel)

Dagens bussar är fortfarande en låda med samma former som en skokartong. När man ligger
och harvar i stan är det kanske inte så petigt, men jag som kör mycket expressbuss tillbringar
mycket tid på motorvägen mellan Kungälv och Göteborg. Vi jagas av företaget att köra snålare,
men bussarnas luftmotstånd i motorvägsfart måste ju vara en rejäl bränsleslukare. Några
ideér om varför bussarna fortfarande ser ut som de gör?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Antenna

Tunga fordon såsom bussar och lastbilar är designade och konstruerade för sitt syfte i högre grad än tex personbilar.  Dvs det gäller att konstruera och tillverka för att maximera last och passagerarantal med hänsyn tagen till lagkrav på bredd/längd/tyngd.  Därför har bussar den formen den har och det får vi nog leva med inom överskådlig tid även om det funnits futuristiska prototypskapelser genom tiderna. 
Men de stora tillverkarna av bussar har utvecklingsresurser att minimera luftmotstånd och turbulens under och bakom bussen. Det är ju på turistsidan som det är värt att förbättra aerodynamiken, ex.vis nya generationen Setra och Mercedes visar att de har tänkt till. Jag vill nog påstå att dagens bussar ÄR strömlinjeformade med hänsyn tagen till deras maxhastighet.

Jag har läst forskning som säger att aerodynamik blir viktig först över ca 85 km/h. Därunder är det okej med en skokartongsutseende. På alla tungfordon är det istället andra faktorer helt avgörande ex.vis Rullmotstånd däck, Drivline-"motstånd" och kanske framför allt förarens körsätt.  Bränsleförbrukningen ökar rejält efter du har passerat 85-90 km/h.

Finns otroligt många liter bränsle att tjäna under en arbetsdag om föraren kör rationellt (snålt).
Jag känner till bussföretag som rekommenderar sina förare att inte överstiga 85 km/h med sina bussar samt som också har frekventa kurser i rationell körning. Förutom vinsten med lägre bränsleförbrukning fås också positiva effekter på miljön, säkerheten och passagerarnas komfort ombord.

http://www.pilotfish.se/2014/05/08/salevik-om-plus-och-minus-med-pilotfish/