Gävle gamla busstation

Startat av Peter Öden, 22 augusti 2014, 19:39:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Lägger ut en bild som  väl är tagen 1966/67 på gamla busstatonen i Gävle. CF:en i förgrunden torde vara någon av SJ 3130-3133
och i bakgrunden Valbo Omnibus CF 65, kanske X 455 och bakom den X 294 ScV BF 62 ASJ.

Mvh Peter Ö

Gunnar D

En härlig bild med många detaljer att studera!
Jag vill påstå att den är tagen sommaren 1967 då Konsums nya logotyp (oändlighetssymbolen på taxibilarna) infördes detta år.

Mvh Gunnar

Staffan Sävenfjord

Mycket trevlig bild. Jag kände igen mig men kunde inte riktigt lokalisera platsen så jag googlade lite grann och fann att den gamla busstationen innan den flyttades till Hamntorget vid centralstationen låg vid Stortorget. I samband med det ramlade jag på denna mycket trevliga sida:
http://www.gavledraget.com/10000-historia/10900-1900-talet/busstation-pa-stortorget-i-gavle-pa-1940-och-50-talet/
Observera särskilt den nedre bilden. Jag räknar till tolv bussar på den. Trångt är bara förnamnet.

Lägg på Peters bild också märke till skylten Viskafors Gummifabrik på ett av husen i bakgrunden. Särskilt intressant för mig eftersom jag är uppvuxen i Viskafors. Fast gummifabriken låg egentligen i Svaneholm. Om CF-en i förgrunden är en SJ-buss så undrar jag över färgsättningen. Den påminner väldigt mycket om den Wasatrafik i Trångsund använde på en del av sina CF-ar på 1980-talet. Eftersom det är vänstertrafik måste bilden vara tagen före 3 september 1967, men antagligen ganska nära detta datum eftersom CF-en i förgrunden hunnit få en dörr på höger sida. Det är nära till hands att datera bilden till sommaren 1967 och det började således närma sig slutet för ASJ-bussen.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=3669

I dag finns ingen egentlig busstation i Gävle. De flesta bussarna stannar dock till vid hållplatserna ett kvarter från Stortorget.

Mr U

Jag delar Staffans funderingar över färgsättningen på CF:en i förgrunden. Den är ju helt identisk med den i bakgrunden bortsett från silversträngen under sidofönstren. SJ:s takmålning brukade väl vara en silvrig takgördel med vita fönsterstolpar.

K R

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2014, 22:00:35 PM
Om CF-en i förgrunden är en SJ-buss så undrar jag över färgsättningen.

Hej!

När SJ skulle byta färgsättning på sina bussar från gult till orange en bit in på 60-talet provades även ett alternativt färgschema
som förevisas på denna jämförande bild från samlingsportalen.se:

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=20913&Formname=/all/fgblktpct.htm&Incl=0000000000041&Recnr=1429

Tydligen gick det bussar med denna målning kvar i trafik så sent som under 1967. Annars har min tro varit att dessa lackerades om efterhand tämligen snart efter att färgsättningen bestämts till att bli så som vi är vana vid att en orange SJ-buss ska se ut.

mvh K R

zjbus

Citat från: K R skrivet 23 augusti 2014, 09:53:28 AM
Hej!

När SJ skulle byta färgsättning på sina bussar från gult till orange en bit in på 60-talet provades även ett alternativt färgschema
som förevisas på denna jämförande bild från samlingsportalen.se:

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=20913&Formname=/all/fgblktpct.htm&Incl=0000000000041&Recnr=1429

Tydligen gick det bussar med denna målning kvar i trafik så sent som under 1967. Annars har min tro varit att dessa lackerades om efterhand
tämligen snart efter att färgsättningen bestämts till att bli så som vi är vana vid att en orange SJ-buss ska se ut.

mvh K R
Fellänkat, fungerar ej.

BengaB40

Hej! Härlig tidsbild! Det fanns en Volvo B635 SKV i SJ:s Örebrotrafik medio 60-talet i den paprika-röda och gråa färgsättningen som CF:en på bilden!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Benga B40: Vilken buss var det i Örebro? Jag kan inte påminna mig någon sådan men jag kan ju inte påminna mig allt.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej Jan G! De två första SKV- B635:orna som kom till SJ Örebro registrerade jag i minnet: 3003 och 3187. Resten hann jag inte uppleva särskilt mycket men skulle kunna tänka mig att det var 3188, D-reggad (uppgiften om inv.nr. och D-reg. tagen från din fina lista över bussarna med utgångspunkt Örebro.) Kan ha varit den som gick på linjen Örebro-Finspång. Skulle stämma med bussens årgång 1961, då den gula färgen successivt försvann till förmån för de nyare ditos!  Hälsn. BengaB40