Med risk att bli tjatig: Mer om linje 100 i BT

Startat av Bernt Talbrant, 15 november 2007, 13:23:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Borås Tidning skriver idag:
"Linje 100 dignar under sin egen framgång. Senast i går berättade BT om ännu en färd mellan Göteborg och Borås i överfull buss på motorvägen, med påföljande säkerhetsbrister. Av de nästan en miljon årliga kollektivresorna mellan Göteborg och Borås som skedde i fjol, gjordes 63 procent med buss och 37 med tåg. Och bussandelen ökar nu starkt, medan tåget förlorar i popularitet eftersom resan tar längre tid. Statistiken visar att resandeökningen den senaste tolvmånadersperioden är hela 17 procent på linje 100."

Läs artikeln här, där finns även länkar till läsarkommentarer m m.

Ersa

Linje 100 verkar då dra in pengar till huvudmannen och skapar arbetstillfällen för bussförare. Varför inte utöka trafiken och/eller leja in fler smååkare? Hade länsgränsen mellan O- och P-län funnits kvar hade ju expressbusstrafiken kunnat konkurrera med huvudmannen. Tråkigt att detta inte är tillåtet idag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 15 november 2007, 20:47:25 PM
Linje 100 verkar då dra in pengar till huvudmannen och skapar arbetstillfällen för bussförare. Varför inte utöka trafiken och/eller leja in fler smååkare? Hade länsgränsen mellan O- och P-län funnits kvar hade ju expressbusstrafiken kunnat konkurrera med huvudmannen. Tråkigt att detta inte är tillåtet idag.

Problemet är att man vill skydda tågen och därför inte vill utöka busstrafiken. I själva verket tror jag att man gör tågen en björntjänst. Folk väljer inte mellan tåg och buss, de väljer mellan bil å enda sidan och tåg och buss på den andra. En utökad busstrafik skulle rentav kunna vara bra också för tågen, eftersom troligen fler då skulle välja kollektivtrafiken.
Swebus Express har i dag rätt att ta passagerare Borås-Göteborg och åter. De får också ersättning för Västtrafik för dem som åker på deras periodkort, vilket alltså gäller även på Swebus Express. I praktiken innebär detta Regionen runt 30 dagar men även Regionen runt 24 timmar gäller. Det går också att köpa kontant biljett på bussen till Swebus taxa. Platsgaranti gäller dock inte för denna sträcka, inte ens vid bokning 24 timmar före.
Naturligtvis kan inte en privat åkare få lönsamhet i en sådan här trafik med mindre än att han har avtal med länshuvudmannen.
Man lär få stå ut med problemen fram till 2010, då förhoppningsvis tåg och buss skiljs åt i upphandlingen och bussen får leva sitt eget liv på sträckan. Det torde då bli kraftigt utökad trafik. Det har talats om intervall på 15 minuter under maxtimmarna. Men eftersom det då ändå behövs förstärkningsbussar har jag försökt få Västtrafik att förstå att det inte blir nämnvärt mycket dyrare att köra var tionde eller rentav var femte minut. Visst gehör har jag faktiskt fått för de tankarna.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2007, 21:21:56 PM
Man lär få stå ut med problemen fram till 2010, då förhoppningsvis tåg och buss skiljs åt i upphandlingen och bussen får leva sitt eget liv på sträckan. Det torde då bli kraftigt utökad trafik. Det har talats om intervall på 15 minuter under maxtimmarna. Men eftersom det då ändå behövs förstärkningsbussar har jag försökt få Västtrafik att förstå att det inte blir nämnvärt mycket dyrare att köra var tionde eller rentav var femte minut. Visst gehör har jag faktiskt fått för de tankarna.

Jag är nyfiken på om denna linje 100 går att jämföra med SL 676, linjelängd och passagerarantalmässigt. I så fall kan ju Västtrafikarna ta sig en studieresa till Tekniska Högskolan samt Norrtäljegaraget för att lära sig lite. På 676:an är det ju 15-minuterstrafik ofta, men under rusning kan det ju blir neråt 3-5 min/avgång.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 16 november 2007, 12:31:02 PM
Jag är nyfiken på om denna linje 100 går att jämföra med SL 676, linjelängd och passagerarantalmässigt. I så fall kan ju Västtrafikarna ta sig en studieresa till Tekniska Högskolan samt Norrtäljegaraget för att lära sig lite. På 676:an är det ju 15-minuterstrafik ofta, men under rusning kan det ju blir neråt 3-5 min/avgång.

Det är inte jämförbart i dag eftersom linje 100 går som komplement till tågtrafiken på sträckan. I framtiden kan det bli mer jämförbart men å andra sidan behöver de inte åka till Stockholm för att studera detta. Det räcker med att de vet mitt telefonnummer.  :)
En god början är att räkna antalet resenärer i dag fördelat på avgång. Och sedan räknar man med t ex 30 procents resandeökning vid förbättrade bussförbindelser. Och utifrån räknar man ut hur många bussar som behövs och så lägger man till ett par i reserv. Sedan återstår frågan om man skall köra 4 bussar 16.00 och 3 bussar 16.30 eller om man skall köra 16.00, 16.05, 16.10, 16,15, 16.20, 16.25 och 16.30. Men det har ju också med resenärernas inställning att göra. Är det OK att komma klockan 16.00 och vänta till 16.10 om det är fullt i de båda tidigare avgångarna? Dessutom måste man i så fall ordna kön på ett vettigt sätt, t ex genom en fålla.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bjalle

Ersa

Ledbussar körs ju på SL 676 i 6 mil motorväg i 90 km/h...

IntresseTrafik

Ja och ledbussar trafikerar även Arlanda både i från Stockholm och Uppsala. Även det är motorväg.
Linje 639 i från Östhammar till Stockholm Östra trafikerar ca 14 mil i allt från byväg slingan (Ununge) till vanlig landsväg 90 km/h och motortrafikled. Jag kan intyga att man åker mycket bekvämt i KR Trafik´s ledbussar. På denna långlinje som jag åkt hela sträckningen några gånger. Linjen trafikeras normalt med sådana här ledbussar utrustade med rullstolslyft. Länkad i från bussmickes enementa sida http://www.bussfoto.com/Bildgalleri/Bussar/Sverige/K/KR_Trafik/200/slides/KR_Trafik_201_Rimbo_station_060202d.html

bjalle

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 16 november 2007, 20:10:46 PM
På linje 100....NEJ TACK

Jo, Västtrafik har funderat på ledbussar. Men jag har avrått dem med den verkan det nu hava kan. Dagens ledbussar är inget för att ligga och pressa på motorväg med. Och antalet platser man vinner med ledbuss är marginellt. Till detta skall då läggas längre tider för varje buss vid hållplatserna, vilket är problematiskt i synnerhet vid Nisse-terminalen i Göteborg och Södra torget i Borås.

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 16 november 2007, 21:32:51 PM
Men inte huvudsakligen

När dåvarande 640 blev blålinje (2001?) var det ett krav på Vegor, men efter några få år släpptes detta och det kom in gott om röda Säffleledvagnar som extrabussar. Och när man köpte in nya blåvagnar till 676:an nyligen blev det ledvagnar. Bullriga B9S t.o.m i form av Busslink 66xx. Som tidigare nämnts körs Arlandatrafiken med nästan bra ledvagnar sedan många år tillbaka, och här i Västerbotten ser man ofta någon Sävarlackad VanHool T9:a på linje 17 Umeå-Robertsfors-Umeå, dvs 6 mil enkel resa på Europaväg i 90 km/h med få stopp.

Antagligen är det lågentrékrav på linje 100 till Borås, så jag antar att en rymlig VanHool T9 är utesluten att använda... och ska man ha lågentré är det som Staffan skriver ingen vinst i passagerarantal. En 18-meters B9S tar inte fler passagerare än en 15-meters boogie-Vega med lågentré, eller en 13,5-meters Carrus Fifty kortvagn med normalgolv. Alla dessa tre rymmer endast c:a 55 sittande. :(

Men kanske direktbussar i form av ledbuss/normalgolv Bs-G utan "mellanlandning", samt en Vega som tar på rullstolarna/barnvagnara och även stannar längs vägen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 17 november 2007, 09:03:43 AM
Antagligen är det lågentrékrav på linje 100 till Borås, så jag antar att en rymlig VanHool T9 är utesluten att använda... och ska man ha lågentré är det som Staffan skriver ingen vinst i passagerarantal. En 18-meters B9S tar inte fler passagerare än en 15-meters boogie-Vega med lågentré, eller en 13,5-meters Carrus Fifty kortvagn med normalgolv. Alla dessa tre rymmer endast c:a 55 sittande. :(

Det är inte lågentrékrav på linje 100 men däremot skall det finnas rullstolslift. Vad som händer 2010 är oklart men det är troligt att det blir lågentrékrav då.

Ingemar

Citat från: Mats475 skrivet 17 november 2007, 11:50:12 AM
Är inte det här en lämplig busstyp för linje 100?
Både låggolv och höggolv :)
Satt just och funderade på det samma. Hyfsad snabb linje med få stopp, låter som om dubbeldäckare skulle kunna funka.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg