Busstransporterna under O-Ringen – Ris och ros…

Startat av norrlandskusten, 28 juli 2014, 18:34:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Därom hyser inget tvivel om att arrangören var nöjd med Sohlbergs insats och så är inget som betvivlar i ovan inlägg. Det är inte lätt att få  ett stort arrangemang att fungera smärtfritt.

Men även om logistiken för orienterarna fungerade så gjorde tydligen inte det för chaufförerna. En av chaufförerna jag pratade med hoppades att inte Transportstyrelsen gör kontroll, vad han har för saklig grund för detta uttalande kan inte jag gå i god för. Tyvärr skriver de inte här....... Men det kan ju bara bli bättre nästa år?

Turbo

Är inte lätt vid dessa stora event, att få allt att fungera till 100%.
Var med och körde uppe i Sälen på O-ringen, där fungerade allt perfekt med raster och ramtider.
Blev långa dagar, men härliga grupper vi var indelade i så alla hjälptes åt.

norrlandskusten

Om jag inte missminner mig så var olyckan på E22:an under etapp 4 i Sölvesborg och detta gjorde att ett antal startande inte kom i tid till sin start.
På fredagen till etapp 5 i Brösarp var det vad jag vet ingen olyckan på E22:an som skulle vara anledning till att det inte gick några bussar under mer än 30 minuter.

Ett så stort uppdrag som O-ringen ställer givetvis stora krav på en grundlig planering. Lagen om kör- och vilotidsregler medger inga som helst undantag bara för att det är ett stort arrangemang. Att bussar går sönder, blir sena eller att det inträffar olyckor måste man ta höjd för i sin planering och det medges inga avsteg från regelverket på grund av detta.
Vi får inte heller glömma att enligt lagen så är det inte bara chauffören och arbetsgivaren som har ett ansvar utan aven beställaren (O-ringen) har ett ansvar att se till så att gällande lagar och förordningar följs.

Eter att jag själv har deltagit i O-ringen under ett antal år har jag också sett olika sätta att lösa bussningen på. I år känns det som att man hade en bristfällig planering och inte tagit hänsyn till olika scenario. Hur kan man som i år planera in förarnas raster när man inte med 100 % säkerhet vet under vilka tider som bussarna behövs?

Att O-ringen är nöjd med årets utförande av bussningen ska inte Sohlbergs buss som företag ta åt sig äran av. Äran ska tilldelas de förare, som tack vara att de bröt mot gällande regler och nu i efterhand riskerar böter, räddade arrangemanget. Att sitta och köra i sådan värme som var under O-ringenveckan utan ordentliga raster, mat, vatten, toalett och i vissa fall bussar utan fungerande AC är värt en stor eloge. 

Skulle vara intressant om det är någon förare, som antingen körde i år eller har kört tidigare år, och som vill dela med sig av hur det är att köra under O-ringen.

Lars-Håkan_E

Citat från: norrlandskusten skrivet 02 augusti 2014, 12:42:04 PM
Om jag inte missminner mig så var olyckan på E22:an under etapp 4 i Sölvesborg och detta gjorde att ett antal startande inte kom i tid till sin start.
På fredagen till etapp 5 i Brösarp var det vad jag vet ingen olyckan på E22:an som skulle vara anledning till att det inte gick några bussar under mer än 30 minuter.

Ett så stort uppdrag som O-ringen ställer givetvis stora krav på en grundlig planering. Lagen om kör- och vilotidsregler medger inga som helst undantag bara för att det är ett stort arrangemang. Att bussar går sönder, blir sena eller att det inträffar olyckor måste man ta höjd för i sin planering och det medges inga avsteg från regelverket på grund av detta.
Vi får inte heller glömma att enligt lagen så är det inte bara chauffören och arbetsgivaren som har ett ansvar utan aven beställaren (O-ringen) har ett ansvar att se till så att gällande lagar och förordningar följs.

Eter att jag själv har deltagit i O-ringen under ett antal år har jag också sett olika sätta att lösa bussningen på. I år känns det som att man hade en bristfällig planering och inte tagit hänsyn till olika scenario. Hur kan man som i år planera in förarnas raster när man inte med 100 % säkerhet vet under vilka tider som bussarna behövs?

Att O-ringen är nöjd med årets utförande av bussningen ska inte Sohlbergs buss som företag ta åt sig äran av. Äran ska tilldelas de förare, som tack vara att de bröt mot gällande regler och nu i efterhand riskerar böter, räddade arrangemanget. Att sitta och köra i sådan värme som var under O-ringenveckan utan ordentliga raster, mat, vatten, toalett och i vissa fall bussar utan fungerande AC är värt en stor eloge. 

Skulle vara intressant om det är någon förare, som antingen körde i år eller har kört tidigare år, och som vill dela med sig av hur det är att köra under O-ringen.

Jag har kört en del O-ringen tidigare, dock för många år sedan nu.

En av få gånger man har fått bryta mot hastighetsbestämmelserna på uppmaning av trafikpolisen.

Alla bussar i samma konvoj måste kunna hålla samma hastighet var det som gällde. En kollega hade tilldelats en inlånad ledvagn från ULTRA, den fick vi plocka bort då den var för lågt växlad och inte klarade ens 100 km/h.