Åskoväder i Stockholm - och annorstädes.

Startat av Peter Rost, 27 juli 2014, 20:54:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Även här i Phoenix, AZ, där jag bor, hade vi ett mycket kraftigt åskväder lördag kväll lokal tid. Det var en kombination av åska, dust storm, syndaflod, hagel och även en s k microburst. En microburst kan beskrivas som en tornado men med "raka" vindar. Vinden kommer rakt uppifrån och tvingas sedan ut i olika riktningar när den träffar marken. Fäller det mesta som står i vägen. Nedan ett par bilder tagna utanför vårt hus.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Åska kan vara både skrämmande för en del, och fascinerande för andra. Själv tycker jag att ett rejält åskväder kan var rätt häftigt. För två år sedan var det väl, då USA drabbades av svår torka. - Dammar torkade ut, lantbrukarna hade problem att utfodra sina djur. Har det varit torrt och varmt även denna sommar i USA?

/Peter

Ingwar Åfeldt

Citat från: Peter Rost skrivet 28 juli 2014, 06:10:45 AM
Åska kan vara både skrämmande för en del, och fascinerande för andra. Själv tycker jag att ett rejält åskväder kan var rätt häftigt. För två år sedan var det väl, då USA drabbades av svår torka. - Dammar torkade ut, lantbrukarna hade problem att utfodra sina djur. Har det varit torrt och varmt även denna sommar i USA?

/Peter

Vädret i USA i år har varit och är alltmer extremt. Torkan fortsätter och California och Texas tillhör de värst drabbade delstaterna. Vissa delar av Texas fick dock några mycket omfattande skyfall med resulterande översvämningar tidigare i somras. 2014 förväntas bli det varmaste året för hela världen sedan man började registrera temperturer för 134 år sedan. Maj och Juni i år ligger i topp hittllis. Mer information på engelska finns här: http://www.washingtonpost.com/blogs/capital-weather-gang/wp/2014/07/21/june-2014-was-earths-warmest-on-record-as-ocean-temperatures-surged/

M v h
Ingwar