Fototips Bryssel - Ostend, Belgien och Toronto, Canada

Startat av hisen12, 25 juni 2014, 21:59:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Tjena!

Har två resor bokade för detta år.

Om två veckor drar jag till Belgien och i September till Toronto, Canada.

Skulle vilja ha lite tips på bra platser att fota bussar ifrån på respektive ort, platser där det kommer mycket olika bussar! :)

Frippe Fribas

Det var många år (ca 10) sedan jag var i Toronto, och då inte primärt för att fota bussar, men jag minns att det liksom i Stockholm var bussar i stort sett överallt, de har även ett gäng spårvagnar som dock aldrig kom med på bild. Du kan ju alltid börja med att googla lite, jag hittade lite info på TTCs hemsida...
Var i Belgien skall du?
I Bryssel minns jag att det fanns gott om bussar runt centralstationen, i Ghent var det järnvägsstationen som gällde då bussar och spårvagnar matade dit, börja med att kika De Lijns hemsida, de kör ju mycket av busstrafiken i Belgien.
När jag är ute och reser brukar jag generellt försöka snoka reda på var buss- och/eller centralstationen för järnvägen ligger, det brukar vara bra ställen att börja på.
Kommer man med buss eller tåg till en stad brukar det hela ge sig ganska snabbt...  ;)
Jag skulle även starkt vilja rekommendera en resa till Luxemburg som är rena eldoradot för bussfotografer (många bussar på många fotovänliga ställen) om du inte redan varit där.
//Fredrik

hisen12

Tjena!

I Belgien kommer vi bo på Acess Hotel i Ostend. Men ska besöka Bryssel lite också :)

När vi åker till Toronto kommer jag kanske även att ha tillfälle att fota någon buss i London då vi mellanlandar där och ska byta flygplats.
Främsta orsak till resan är att jag och en kompis mycket gärna vill åka med "McDonnel Douglas MD-11" innan dem tas ur tjänst :)

Bergenga

Da jeg skulle hjem fra Busworld i Belgia i oktober så stoppet jeg noen timer i Brussel før jeg reiste videre til flyplassen, bare for å ha vært der også. Jeg gikk av toget ved Brussel Centraal, uten å vite noe som helst om hva jeg ville finne der. Jeg hadde egentlig planlagt å fotografere tog også, men det var bare å droppe, da alle sporene ved stasjonen er underjordiske.
Rett nord for stasjonen ligger den internasjonale ekspressbussterminalen, og der kan man om man er der på rett tid finne mye interessant. Blant annet er det her de britiske ekspressbussene mellom London og Paris stopper. Den fungerer også som parkering for turistbusser, så man kan også finne sånt der. I tillegg har sightseeingbussene et stopp (eller parkering?) like ved.
Når det gjelder busser i lokaltrafikken så vet jeg ikke hvor man kan finne mest av dem. Jeg var bare en liten runde i området der, og fant diverse typer MIVB-busser, men hvor mange som finnes vet jeg ingenting om.
Mvh.
Øyvind Berg