Serviceerbjudanden från busstillverkare

Startat av JHagersten, 24 juni 2014, 10:14:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JHagersten

Hej, vet inte om denna typen av frågor passar på detta forum men hoppas i alla fall att någon skall kunna hjälpa mig.

Är så att jag letar efter olika typer av serviceerbjudanden från världens bussbolag, och då främst servicekontrakt som inte kretsar runt att jag betalar för t.ex. den parten jag byter ut och jobbet utan snarare kretsar kring att ge mig full service och tillgänglighet till mina bussar till ett fast pris, t.ex. per kilometer bussen åker eller liknande.

Vilka bolag har denna typ av servicekontrakt? Vet att Volvo håller på med något åt det hållet, finns det fler?

Tack på förhand,

JHagersten

Ingemar

Scanias "Grönt Kort" funkar väl ungefär så som du beskriver, fast kostnad per år.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

JHagersten

"Avtalet är ett heltäckande tillsyns- och reparationsavtal för lastbilar [...]"

Finns detta avtal för bussar också? Eller något liknande..

/JH

Ingemar

Citat från: JHagersten skrivet 24 juni 2014, 12:36:57 PM
"Avtalet är ett heltäckande tillsyns- och reparationsavtal för lastbilar [...]"

Finns detta avtal för bussar också? Eller något liknande..

/JH
Ja, det erbjuds för bussar också. Vi hade det de första åren för våra bussar i Lerum.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

JHagersten

Okej, tack.

Finns det någon som vet om fall där busstillverkare (OEMs) har kundinterfacet i ett serviceavtal? T.ex. att Volvo skulle gå direkt till en operatör/kund och skippa dealern, sälja bussar och ev. lägga upp ett serviceavtal.

Lars-Håkan_E

Citat från: JHagersten skrivet 03 juli 2014, 09:31:18 AM
Okej, tack.

Finns det någon som vet om fall där busstillverkare (OEMs) har kundinterfacet i ett serviceavtal? T.ex. att Volvo skulle gå direkt till en operatör/kund och skippa dealern, sälja bussar och ev. lägga upp ett serviceavtal.

Då får du nog skippa de stora spelarna på marknaden, Volvo kontrollerar ju inte eftermarknaden med verkstäder.
Men kommer du med en stor order på 3-400 enheter kanske du kan gå förbi ÅF ledet.