En epok som snart tar slut i Stockholm...

Startat av Robert Brink, 16 juni 2014, 20:47:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Lyckades knipa ett jobb i Hornsberg eftersom Söderhallen inte hade ledigt jobb, såg en trevlig sväng med bussar som snart rullat klart i Stockholmstrafiken, flertalet försvinner troligen redan innan hösttidtabellen börjar.

Bilderna är tagna med Samsung mobilkamera, men det är ögonblicket mer än kvaliten som är viktig.

Tjänsten skulle börja 18:45 med några varv på den korta linje 49 som går mellan Fridhemsplan och Fredhäll. Hoppades förstås att det skulle dyka upp en H18 (Scania MaxCi), men naturligtvis blev det en tråkig Omnilink. Nu försvinner även dessa, och jag har inte kört typen sedan min tid på Råsta, så lite kul var det som omväxling till MAN.

Här ser vi 4743 vid Fridhemsplan innan avgång mot Fredhäll.

Framme vid vändningen i Fredhäll, det doftar gott från Thaiköket bakom hållplatsen.

Klockan 21:13 var det dags för kort paus, men slängde i mej en burgare lite snabbt(rasten låg först efter midnatt) och gick på toa innan avlösning på linje 4. Där fick jag 5315, en trevlig sliten Omnicity som dock var riktigt trevlig att köra med hyfsat bra drag men framför allt underbara bromsar, det var omöjligt att stanna med ett ryck. Hamnade i trafikkaos när jag skulle tomma från Radiohuset till Hornsberg vid 23:25, Konserten med KENT på Gärdet hade precis slutat och det blev inte längre söndagstomt på Valhallavägens östra del...

Nu skulle jag plocka ut en ny vagn till omloppet på 91:an, snackade med tvättkillarna om att kunna få en H18, och det var redan en utsatt på mitt omlopp.

Här har vi 5154 som jag ska köra från 00:45 till 03:15 inne vid tvätthallen.

Framme vid Frihamnen för första turen avgång 01:11, 5154 var grymt kul att köra, hade medvetet glömt detta då jag oftast bara kör MAN på Söderhallen sen vi förlorade dessa roliga bussar.

Vändning vid Essingetorget mellan klockan 01:44 och 01:57 innan sista varvet skulle börja. En syn som snart är slut i Stockholm och med några undantag hela Sverige...

Och så Frihamnen igen med ett containerfartyg i bakgrunden.

Detta blev troligen min sista körning med Scania 113 Maxci/H18E, får se det som en liten bonus, för jag trodde inte jag skulle hinna få in ett jobb i Hornsberg innan dom försvinner.
En vagntyp som är mycket trevlig att köra, bra förarplats, man sitter högt, bra drag, bra servo, mm...

//R

joacimw

Sorligt att dom snart är väck,en otroligt fin bussmodell. hade önskat att Gbg hade haft kvar sina längre ,

yngrot

Tur du fick med en MaxCXi en verkligt saknad bussmodell.   Stockholm är väl sista utposten  för dessa slitvargar ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 16 juni 2014, 22:33:09 PM
Tur du fick med en MaxCXi en verkligt saknad bussmodell.   Stockholm är väl sista utposten  för dessa slitvargar ??

Tack Robert för bilderna - och grattis till att det blev både MaxCi och OmniCity!  :D

Ja nu när de just avslutat sin tjänstgöring i Örnsköldsvik är det nog fara värt att det är så...

Bussmupp

MaxCi kommer saknas. De nya MAN hybriderna kommer verkligen inte vara detsamma.

M

Citat från: joacimw skrivet 16 juni 2014, 21:38:37 PM
Sorligt att dom snart är väck,en otroligt fin bussmodell. hade önskat att Gbg hade haft kvar sina längre ,

? Har inte funnits MaxCi i Gbg. Åtminstone inte i stadstrafiken.

/M

Bussmicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 juni 2014, 23:08:58 PM
Tack Robert för bilderna - och grattis till att det blev både MaxCi och OmniCity!  :D

Ja nu när de just avslutat sin tjänstgöring i Örnsköldsvik är det nog fara värt att det är så...

4743 är en Omnilink
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Merikarhu

Citat från: M skrivet 17 juni 2014, 05:03:46 AM
? Har inte funnits MaxCi i Gbg. Åtminstone inte i stadstrafiken.

/M

Orusttrafiken hade några som rullade i Kungälv/Stenungsund och så hade Söne även någon/några. Fanns det fler hos andra trafikföretag i Göteborgsområdet?

/Merikarhu

Frippe Fribas

Kul att du fick med 4743 som också försvinner från City under sommaren.
Den skall tillbaka till Stockholm Sydväst (Nyboda/Gubbängen) där den egentligen hör hemma.
Stockholm är som sagt den sista utposten för MaxCi skulle även jag tro.
//Fredrik

joacimw

Orusttrafiken hade maxCi väldigt ofta på 604 som gick mellan Mölnlycke-Brunnsparken

P.Ek

Även de nyare 47-vagnarna verkar flyttas till Söderort. Redan idag rullade 4755 på linje 161.

J0han

Citat från: P.Ek skrivet 17 juni 2014, 19:37:22 PM
Även de nyare 47-vagnarna verkar flyttas till Söderort. Redan idag rullade 4755 på linje 161.

Japp och den är konverterad från Etanol till RME numera

Frippe Fribas

Citat från: P.Ek skrivet 17 juni 2014, 19:37:22 PM
Det rör sig om ett lån då Nyboda håller på att byta motorer i många av etanolbussarna.
Gissningsvis kommer 4743 och 4755 att byta plats med varandra under sommaren.
//Fredrik

Peter Rost

Kan man utgå från att MaxCin tursätts för sista gången den 17/8? (vecka 33).

/Peter