Huvudmeny

Blasieholms-..

Startat av Greger Larsson, 08 juni 2014, 00:07:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

..kajen står det på de här bilderna. Men är det inte egentligen Nybrokajen?
Hursomhelst på övre bilden ett antal nya Renault 4CV, längst till höger en PV A-modell, men vilka märken är det i övrigt?
Undre bilden visar en större blandning, bl a ett par Citroën B11:or och längst ner i bildkanten en högerstyrd engelsman med CD-skylt.

Ingwar Åfeldt

Visst är det Nybrokajen. Byggnaden till höger används numera uppenbarligen av Waxholmsbolaget. Platsen heter Albert Ranfts Torg.

M v h
Ingwar

saurer

Är det inte där man vill bygga Nobelmuseet

K R

Hej!

Vilka fina bilder du lägger ut, Greger!

Det är mycket Austin på bilderna:
Lastbilen uppe till vänster och det parti bilar som finns i höger bildkant på den övre bilden förefaller vara Austin.
På den nedre bilden, troligen tagen senare samma dag, har bl a en Austin K8 skåpvagn tillkommit snett parkerad i bildens mitt.
Det högra partiet bilar, parkerade bredvid Tullhuset, uppvisar nu fronter som får mig att tro på Austin A40 Devon och A40 Somerset.
Den CD-skyltade bilen nere till höger vill jag f ö ha till en Rover (P2 eller P3).

mvh K R

Ersa

Användaren av den engelska bilen längst ner i bild hade nog inga större bekymmer att själv köra i svensk vänstertrafik, men besökande engelsmän lär nog ha funderat varför alla svenska bilister körde vänsterstyrt i vänstertrafik.
När man går på bilmuseer i Tjeckien och resten av f.d. Österrike-Ungern och ser äldre utställda bilar från 1930-talet och tidigare, då dessa länder hade vänstertrafik, så är dessa nästan alla dessa högerstyrda. Men vi svenskar körde stenhårt vid vänster dikeskant. Finns det någon bra teori/förklaring?

groenis

Saurer
Det stämmer att man vill riva gamla tullhuset för att bygga ett misch-masch som inte passar in i området,
om det inte finns planer att riva övriga hus runt om.

/Lennart