Buss körde vilse – flera gånger

Startat av roggek, 02 maj 2014, 13:05:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jag antar att Arrivas högsta ledning inte ens funderat på att leja in underentreprenörer på vissa specifika delar av det stora trafikområdet.
Jag vet att vissa här på detta forum ogillar idén med mindre underentreprenörer som kör åt en större operatör, men fakta och statistik talar för sig själv: Att detta arbetssätt bevisligen fungerar bra både för t.ex Keolis och Nobina i flera olika delar av landet, där underentreprenörerna har låg personalomsättning, hög kundnöjdhet och ytterst få felkörda/inställda turer.

buskörare

Citat från: roggek skrivet 17 maj 2014, 23:32:09 PM
Finns bara ett ord: Skrämmande...

Och återigen, att det skulle förekomma nån form av snabbutbildning är bara påhitt. Det stämmer inte.

Nico

OK, detta med snabbutbildning kanske inte stämmer. Som jag skrev är det ett rykte och sådana florerar alltid och är svåra att bekräfta. Frågan är dock detta med begränsad utbildning då det är en annan variant på det hela? Man behöver ju inte lära sig alla linjer, men det kan fördenskull vara bra att lära sig de större stråken mm.

Från för mig vederhäftiga källor har jag däremot hört just att man plockat/lockat folk från olika delar av landet för att köra buss här. Jag åker även mycket buss själv i dessa områden och har då själv kunnat konstatera att det verkar ligga en hel del i dessa påstående då jag stött på mängder med nya förare som haft uppenbara problem med att kommunicera med både resenärer såväl som trafikledning. I många fall kan de knappt något om trafiken i övrigt. Åkte en 607 till Karolinska för ett tag sedan och den föraren fick en fråga av en dam om det därifrån gick att ta bussar inåt stan... Föraren meddelade dock (om än väldigt artigt) att han faktiskt inte visste det.

Likaså verkar en hel del förare, och även flera av de nya trafikledare som har tillkommit, inte riktigt ha koll på områdena de trafikerar. Vid behov av omledning pga av t.ex. olyckor, allmänna köer mm. verkar det i flera fall inte ha fungerat alls då man helt enkelt inte haft koll på lokalgeografin, dvs. man vet ibland inte ens om alternativa vägar osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

En bidragande orsak kanske är just att man inte alls har interna uppdelningar inom trafikområdet. Att alla förare utbildas på så många linjer att det blir för mycket för dem att hålla isär. Speciellt de som saknar egen lokalkännedom innan de kommer dit och börjar köra buss.
På Busslinks och framförallt SL Buss tid var ju bl.a Vaxholm och Åkersberga något mer separata områden, och förarna vid dessa depåer hade rejäl lokalkännedom om det område som deras depås linjer gick i.
Nu är jag ju heller ingen vän av att man helt låser olika depåer till enbart vissa linjer (då det då bildas mentala murar inom trafikområdet), men någon form av mellanväg borde det ju gå att finna.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 18 maj 2014, 08:48:41 AM
OK, detta med snabbutbildning kanske inte stämmer. Som jag skrev är det ett rykte och sådana florerar alltid och är svåra att bekräfta. Frågan är dock detta med begränsad utbildning då det är en annan variant på det hela? Man behöver ju inte lära sig alla linjer, men det kan fördenskull vara bra att lära sig de större stråken mm.

Från för mig vederhäftiga källor har jag däremot hört just att man plockat/lockat folk från olika delar av landet för att köra buss här. Jag åker även mycket buss själv i dessa områden och har då själv kunnat konstatera att det verkar ligga en hel del i dessa påstående då jag stött på mängder med nya förare som haft uppenbara problem med att kommunicera med både resenärer såväl som trafikledning. I många fall kan de knappt något om trafiken i övrigt. Åkte en 607 till Karolinska för ett tag sedan och den föraren fick en fråga av en dam om det därifrån gick att ta bussar inåt stan... Föraren meddelade dock (om än väldigt artigt) att han faktiskt inte visste det.

Likaså verkar en hel del förare, och även flera av de nya trafikledare som har tillkommit, inte riktigt ha koll på områdena de trafikerar. Vid behov av omledning pga av t.ex. olyckor, allmänna köer mm. verkar det i flera fall inte ha fungerat alls då man helt enkelt inte haft koll på lokalgeografin, dvs. man vet ibland inte ens om alternativa vägar osv.

Plocka/lockat vet jag inte. Man har väl tagit det som finns? Vi har bara i år tagit in över 100 förare till norrort, utöver det söks det ju sommarvikarier till alla andra områden i Stockholm också. Så finns det inte tillräckligt med folk i stan får man ju ta sökande även utifrån. Att vi skulle lyckas ta in över 100 Täbybor säger ju sig självt vara omöjligt och eftersom det mer eller mindre är arbetsförmedlingen som bestämmer (då det är dom som bekostar D-korten) så får vi liksom ta vad som finns. Norrort ligger ju lite avigt också, jag skulle tippa på att de flesta bussförarna bor söderöver alt i Råstas närhet och därför i första hand söker sig dit. I alla fall flest i förhållande till depåns storlek.
Att vi inte kan trafiken inåt stan tycker jag inte är konstigt? Förstår inte vad det har med saken att göra.

Rykten går, men man ska vara noga med att dubbelkolla innan man tror på dom.

M. Larsson

Arriva anställer många förare hela tiden, men vart tar de vägen? Det känns konstigt att de har så stora behov av folk. Men när min kollega från Östersund sökte på Arriva, fick han "nej" redan efter några timmar efter ansökan, inte ens kallad på en intervju.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 18 maj 2014, 10:21:59 AM
Plocka/lockat vet jag inte. Man har väl tagit det som finns? Vi har bara i år tagit in över 100 förare till norrort, utöver det söks det ju sommarvikarier till alla andra områden i Stockholm också. Så finns det inte tillräckligt med folk i stan får man ju ta sökande även utifrån. Att vi skulle lyckas ta in över 100 Täbybor säger ju sig självt vara omöjligt och eftersom det mer eller mindre är arbetsförmedlingen som bestämmer (då det är dom som bekostar D-korten) så får vi liksom ta vad som finns. Norrort ligger ju lite avigt också, jag skulle tippa på att de flesta bussförarna bor söderöver alt i Råstas närhet och därför i första hand söker sig dit. I alla fall flest i förhållande till depåns storlek.
Att vi inte kan trafiken inåt stan tycker jag inte är konstigt? Förstår inte vad det har med saken att göra.

Rykten går, men man ska vara noga med att dubbelkolla innan man tror på dom.

Har dubbelkollat det mesta jag hört och fått mycket bekräftat... och det är det som gjort mig lite mörkrädd. Arriva verkar sedan ha större problem på detta område än andra. Just detta att man t.ex. inte verkar vilka bekosta egen D-kortsutbildning utan bara förlitar sig på Arbetsförmedlingen (dvs. tar vad man får) kan då vara en del av problemet. Har även jag (liksom M.Larsson skriver) hört av duktiga kollegor som sedan sökt, men fått nobben.

Sedan så ligger knappast Norrort speciellt avigt (i synnerhet inte om man jämför med andra områden i SL-land) och det handlar inte heller om att alla Norrortsförare måste bo i Täby osv. eller ens i närheten. Sedan har jag inte pratat om trafiken in mot stan utan det som varit på tapeten har bl.a. varit felkörningar i bl.a. Sollentuna vilket är ett område där Norrort faktiskt har ganska ansenligt med trafik med allt från 178 och 607 till 613 och 685. Där borde man kunna kräva lite mer.

Vad gäller lokalkännedom så kan man givetvis inte kräva att folk ska kunna allt i detalj, men här är det nog bra om man ändå vet hur t.ex. Skärholmen ligger i förhållande till Farsta och Spånga. Likaså bör man kunna tillräckligt mycket för att kunna reparera ett misstag. Kör man t.ex. ned en 670 på Bergshamraleden bör man känna till de alternativ som finns för att komma runt i Bergshamra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 18 maj 2014, 11:33:16 AM
Har dubbelkollat det mesta jag hört och fått mycket bekräftat... och det är det som gjort mig lite mörkrädd. Arriva verkar sedan ha större problem på detta område än andra. Just detta att man t.ex. inte verkar vilka bekosta egen D-kortsutbildning utan bara förlitar sig på Arbetsförmedlingen (dvs. tar vad man får) kan då vara en del av problemet. Har även jag (liksom M.Larsson skriver) hört av duktiga kollegor som sedan sökt, men fått nobben.

Sedan så ligger knappast Norrort speciellt avigt (i synnerhet inte om man jämför med andra områden i SL-land) och det handlar inte heller om att alla Norrortsförare måste bo i Täby osv. eller ens i närheten. Sedan har jag inte pratat om trafiken in mot stan utan det som varit på tapeten har bl.a. varit felkörningar i bl.a. Sollentuna vilket är ett område där Norrort faktiskt har ganska ansenligt med trafik med allt från 178 och 607 till 613 och 685. Där borde man kunna kräva lite mer.

Vad gäller lokalkännedom så kan man givetvis inte kräva att folk ska kunna allt i detalj, men här är det nog bra om man ändå vet hur t.ex. Skärholmen ligger i förhållande till Farsta och Spånga. Likaså bör man kunna tillräckligt mycket för att kunna reparera ett misstag. Kör man t.ex. ned en 670 på Bergshamraleden bör man känna till de alternativ som finns för att komma runt i Bergshamra.

Du tog upp ett exempel där en förare på 607:an inte kunde svara på hur man tar sig in till stan från KS? Ska man ha lokalkännedom bör man bo i krokarna, jag har ingen som helst lokalkännedom i Nacka eller Tyresö eller ens i stan. Jag hade å andra sidan ingen lokalkännedom på Lidingö heller när jag började där. Gick prima bra ändå, trots att KTS verkade ha ungefär lika lite lokalkännedom på ön dom med. Absolut kan man satsa på en egen körkortsutbildning, jag antar att det är nått Arriva har kollat på men av nån anledning valt att inte göra. Kanske blir dyrt, jag vet inte. Varför dom fått nobben vet jag inte, har dom sökt till norrort också?
Avigt till ligger vi i den bemärkelsen att inte många som söker till oss bor ens i närheten av Täby. Arriva är såklart medvetna om problemen och jag antar att det diskuteras på lösningar.

roggek

Var det inte just Täby (elelr var det Vaxholm?)som hade någon form av "egenansvar för sin egen personliga vagn?" på 90-talet?

Borde Arriva anamma framöver, så att en mindre grupp på runt 10-15 förare utgör ett "arbetslag" och ansvarar dels för sin "egen" buss, och "egna linjer". Med eget ansvar ökar också intresset för att lära sig något!

Jag tror att många av dagens bussförare känner mest "noll" delaktighet i det stora företaget, gör bara som någon "däruppe" säger till dem att göra, och kör buss bara för att det är ett nödvändigt ont...

Ersa

Stämmer bra att det var i Täby man (under 80-talets andra hälft?) hade en slags självstyrande grupp, där vissa förare och vissa bussindivider ingick (bl.a H22 6431). Bussarna som ingick i gruppen hade ett tunt blått fält i fronten.
Jag har hört berättas att skadorna var betydligt ovanligare i denna grupp jämfört med genomsnittet.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 18 maj 2014, 14:01:59 PM
Du tog upp ett exempel där en förare på 607:an inte kunde svara på hur man tar sig in till stan från KS? Ska man ha lokalkännedom bör man bo i krokarna, jag har ingen som helst lokalkännedom i Nacka eller Tyresö eller ens i stan. Jag hade å andra sidan ingen lokalkännedom på Lidingö heller när jag började där. Gick prima bra ändå, trots att KTS verkade ha ungefär lika lite lokalkännedom på ön dom med. Absolut kan man satsa på en egen körkortsutbildning, jag antar att det är nått Arriva har kollat på men av nån anledning valt att inte göra. Kanske blir dyrt, jag vet inte. Varför dom fått nobben vet jag inte, har dom sökt till norrort också?
Avigt till ligger vi i den bemärkelsen att inte många som söker till oss bor ens i närheten av Täby. Arriva är såklart medvetna om problemen och jag antar att det diskuteras på lösningar.

Korrekt, jag nämnde stan så jag tar till mig kritiken på så vis. Däremot avsåg jag inte att man måste kunna trafiken inåt stan, men man måste i alla fall känna till att det går att ansluta till den från Karolinska.

Lokalkännedom finns sedan i olika grader och jag förutsätter att du i alla fall känner till hur Nacka och Tyresö ligger i förhållande till varann. I vårt yrke handlar det sedan faktiskt lite om att förkovra sig själv inom lokalgeografin medan en lirare som jobbar på IBM eller Coops varulager inte behöver ha samma koll. Vad gäller Lidingö så tyckte jag att Keolis trafikledare på min tid hade ganska bra koll, men det kanske ändrats sedan City tog över. Å andra sidan fanns det sällan så mycket som gick att göra vad gällde omledning etc. Tyvärr var det även ofta så att RTL oftast fick rensa upp i efterhand, detta då många förare ofta ringde TX istället för att höra av sig till trafikledningen. Lidingö är å andra sidan inget bra exempel då trafiken på ön var så speciell. Förutom 73:an så gick i princip ingen trafik utanför ön.

Avstånd i Storstockholm är sedan ganska relativa... det finns drösvis med förare som bor på södra sidan och jobbar på norra och vice versa. Känner sedan till flera gamla bekanta som sökt till både Råsta och Norrort, men som fått nobben. Kan bara förmoda att man anser att det är mer lukrativt att ta förare från AF då man (enligt flera källor) i vissa lägen tydligen rekryterar utifrån någon variant på instegsjobb. Det blir dock sannolikt mera av en "kissa-i-byxan-lösning" såtillvida att det kanske avhjälper de temporära problemen, men frågan är vad som händer på sikt?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2014, 18:12:01 PM
Stämmer bra att det var i Täby man (under 80-talets andra hälft?) hade en slags självstyrande grupp, där vissa förare och vissa bussindivider ingick (bl.a H22 6431). Bussarna som ingick i gruppen hade ett tunt blått fält i fronten.
Jag har hört berättas att skadorna var betydligt ovanligare i denna grupp jämfört med genomsnittet.

617-618-619 var linjerna.

Tyvärr är ju inte liknande grupper helt positivt och jämförelserna inte helt lätta att göra.

Däremot är det inte helt fel med färre förare per fordonsindivid och någon av dessa som har ett visst ansvar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2014, 07:57:32 AM
Jag antar att Arrivas högsta ledning inte ens funderat på att leja in underentreprenörer på vissa specifika delar av det stora trafikområdet.
Jag vet att vissa här på detta forum ogillar idén med mindre underentreprenörer som kör åt en större operatör, men fakta och statistik talar för sig själv: Att detta arbetssätt bevisligen fungerar bra både för t.ex Keolis och Nobina i flera olika delar av landet, där underentreprenörerna har låg personalomsättning, hög kundnöjdhet och ytterst få felkörda/inställda turer.

Problemet är nog att det knappast finns intresserade åkare på kö, annat än någon av de två andra stora operatörerna, dessutom genom att priserna är så pressade så blir ersättningen till en ue därefter.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 18 maj 2014, 09:58:10 AM
En bidragande orsak kanske är just att man inte alls har interna uppdelningar inom trafikområdet. Att alla förare utbildas på så många linjer att det blir för mycket för dem att hålla isär. Speciellt de som saknar egen lokalkännedom innan de kommer dit och börjar köra buss.
På Busslinks och framförallt SL Buss tid var ju bl.a Vaxholm och Åkersberga något mer separata områden, och förarna vid dessa depåer hade rejäl lokalkännedom om det område som deras depås linjer gick i.
Nu är jag ju heller ingen vän av att man helt låser olika depåer till enbart vissa linjer (då det då bildas mentala murar inom trafikområdet), men någon form av mellanväg borde det ju gå att finna.

I början på -80 talet när jag jobbade i området hade Åkerby:s förare utbildning på de flesta linjer i Danderyd, Täby och Roslagen förutom några enstaka udda Norrtälje och Rimbolinjer, dessutom hade ett antal förare även utbildning på Åkersbergas linjenät, helt eller delvis.
Vaxholm däremot var ju en helt separat affär då.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2014, 18:52:11 PM
Problemet är nog att det knappast finns intresserade åkare på kö, annat än någon av de två andra stora operatörerna, dessutom genom att priserna är så pressade så blir ersättningen till en ue därefter.

Jo, det förstås. I samband med att det rekordlåga budet valdes, så försvann nog de flesta ekonomiska möjligheter att nu i efterhand reda upp den nu uppkomna situationen.

Å andra sidan kanske bottennivån nu är nådd, och ansvariga på SL kanske nu försöker se till att framtida upphandlingar inte leder till samma resultat.