Huvudmeny

Solig morgon i Solna

Startat av Hasse L, 20 mars 2014, 18:36:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

CDP 326 - Arriva 7034

DWM 414 - Arriva 8888

BOK 364 - Arriva 7009

Övriga 302 som jag såg nära Solna station var röda OmniLink. Alla vände tillbaka mot Brommaplan som 176E eller 177E.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Mycket fina bilder, men Stockholm känns som en väldigt konstig skyltning för mig.

Vad menas egentligen? Det säger ingenting om var bussen har sin sluthållplats. Stockholm är stort.  ::)

Jonas Strömblad

Linjerna 516 och 526 som likt 565 är rusningsbussar in till Stockholm på morgnarna (och ut på eftermiddagarna) skyltas Sergels Torg, och det vore väl lämpligare även för linje 565.
/J

5783

Jag har aldrig sett det utomlands, att det bara står Berlin, London eller New York fram på en buss.

Bussmicke

Vänd på det, vet alla var Fridhemsplan, Hötorget eller Sergels torg ligger? En utomstående kanske inte vet i vilket stad det ligger. Det kanske inte vet om de kommer till Stockholm eller inte. Står det Stockholm vet man att man kommer till rätt stad..
Jag tycker det är bättre att skylta ortens namn än ett torg i den samma.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Så om du står på Berlins flygplats och ska till Alaxenderplatz och det kanske går två busslinjer mot stan. Ska det då stå Berlin på båda? Snacka om förvirrande.

Nico

Citat från: Daniel S skrivet 21 mars 2014, 14:22:08 PM
Jag har aldrig sett det utomlands, att det bara står Berlin, London eller New York fram på en buss.

Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2014, 14:55:23 PM
Vänd på det, vet alla var Fridhemsplan, Hötorget eller Sergels torg ligger? En utomstående kanske inte vet i vilket stad det ligger. Det kanske inte vet om de kommer till Stockholm eller inte. Står det Stockholm vet man att man kommer till rätt stad..
Jag tycker det är bättre att skylta ortens namn än ett torg i den samma.

Citat från: Daniel S skrivet 21 mars 2014, 15:58:16 PM
Så om du står på Berlins flygplats och ska till Alaxenderplatz och det kanske går två busslinjer mot stan. Ska det då stå Berlin på båda? Snacka om förvirrande.

Frågan kommer upp lite nu och då. I det här fallet håller jag helt med Daniel S. Destination beror ju vad det är för typ av trafik, dvs. är det fjärr- eller regionaltrafik som alltid landar på ett ställe i en viss stad efter att ha kört mellan städer så köper jag att man även skyltar staden ifråga som destination.

Rör det sig däremot om lokaltrafik (vilket det de facto gör med linje 565) så bör man skylta destinationen mer specifikt då det som sagt är ganska meningslöst och diffust att skylta stadens namn. Stockholm är dessutom bra mycket mer än bara innerstaden... även om man begränsar sig till kommunen ifråga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

5783

Precis vad jag menar Nico. Tack för en bra förklaring.

Jonas Strömblad

Men även i SL-trafiken kan det vara befogat med att skylta "Stockholm" emellanåt.
En linje som 670 exempelvis kan gärna få vara skyltad Stockholm från Vaxholm fram till Mörby, för att innan Danderyds sjh skylta om till Tekniska Högskolan så att de som kliver på närmare stan vet var i Stockholm de hamnar. Eller så skyltar man "Stockholm (Tekniska Högskolan)" hela vägen.
/J

Nico

Mja, håller inte med dig där. Det är fortfarande lokaltrafik och de flesta ovana resenärer lär i alla fall vara folk från Storstockholm snarare än turister (som i sin tur ofta är väldigt pålästa) eller så.

Även tillfälligt vilsegångna människor från annat håll i Storstockholm är då mera betjänta av att veta mera exakt var i Stockholm bussen landar snarare än att få reda på att de kommer att hamna någonstans där postnumret börjar med en etta...!  ;)  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Daniel S skrivet 21 mars 2014, 16:43:02 PM
Precis vad jag menar Nico. Tack för en bra förklaring.

Kändes som vi var inne på samma tankegång...

Alfred E. Neuman

Adrian Langemar

Det ligger kanske i Arrivas intresse att förvirra bort resenärer från linjer som inte ger VPB-ersättning...

Olle

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 mars 2014, 17:06:17 PM
Men även i SL-trafiken kan det vara befogat med att skylta "Stockholm" emellanåt.
En linje som 670 exempelvis kan gärna få vara skyltad Stockholm från Vaxholm fram till Mörby, för att innan Danderyds sjh skylta om till Tekniska Högskolan så att de som kliver på närmare stan vet var i Stockholm de hamnar. Eller så skyltar man "Stockholm (Tekniska Högskolan)" hela vägen.
/J

Låter vettigt med tanke på att 610 skyltas Vallentuna (Rosengården), och Vallentuna är lite mindre än Stockholm

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 mars 2014, 18:36:16 PM

DWM 414 - Arriva 8888

BOK 364 - Arriva 7009

En riktig"flaxmorgon" :D/Ulf