Blandade boggiebussar (SL)

Startat av Hasse L, 10 mars 2014, 17:41:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2014, 22:16:12 PM
Antagligen ingenting. Linjebeskrivningen för 604 visar t.ex de gamla 604V och 604H än idag, och för ersättningsbuss 27 vars beskrivning senast uppdaterades 2003-10-21 gäller linjesträckningen bara mellan Mörby station och Danderyds sjukhus.
Så det är väl idag fortfarande som på Lars tid, att uppdateringar görs av operatörernas driftledare i mån av tid. Men att detta numera även gäller för korrekta linjesträckningar.

Jamen hur vet man vad som är den korrekta linjesträckningen?!? Även om det är någon hos operatören som ska göra ändringen så måste det ju finnas beskrivet av beställaren hur det ska ändras.

Nico

Det här är faktiskt ett aber på vissa håll, i synnerhet på de håll i landet där inte linjebeskrivningar finns, då de ofta är en betydande hjälp för trafikledare etc. Inom SL-land är det planeringsavdelningarna som ska uppdatera linjebeskrivningar, terminalkartor mm. Denna typ av material ska sedan skickas vidare till SL:s s.k. IA-grupp som lägger upp dem i SL:s portal. Det här är tyvärr sedan inte någon av de mer prioriterade uppgifterna utan korrigeringar brukar oftast bara inkomma vid större förändringar och ibland inte ens då.

Främst handlar det om att det ändå är ganska tidsödande att hålla på med ständig uppdatering. I sig lite synd då linjebeskrivningarna faktiskt efterfrågas ganska ofta, t.ex. av polis och räddningstjänst, men även från andra mera halvt officiella intressenter som kommunföreträdare, TrV-folk m.fl. Det finns sedan flera svagheter i denna uppdateringskedja, både hos de olika entreprenörerna men även hos SL självt, och på denna punkt kan man nog bli bättre på alla kanter, men lite handlar det faktiskt om tid och därmed ekonomi.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Jag anser att det handlar om logik. Någonstans måste det framgå vad som gäller och då inte bara i ett halvt hemligstämplat avtal. Man kan inte framföra och trafikleda alla bussar i hela SLL enbart på hörsägen om vart resp linje går.

Lars-Håkan_E

Citat från: JDS skrivet 12 mars 2014, 08:57:00 AM
Jag anser att det handlar om logik. Någonstans måste det framgå vad som gäller och då inte bara i ett halvt hemligstämplat avtal. Man kan inte framföra och trafikleda alla bussar i hela SLL enbart på hörsägen om vart resp linje går.

Ja vad gäller linjesträckningen är det ju en fördel om de uppdateringar man gör internt hos resp operatör även införlivas i de publika utgåvorna.

Däremot kunde man helt ta bort fordonsdelen då den sällan kan hållas aktuell någon längre tid och då det på flertalet linjer idag finns tre-fyra olika godkända fordon så blir det lätt löjligt att räkna upp dessa.

Det finns ju knappast något allmänintresse för fordonstyper, det är bara för fikarumssnackarna :-)

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 mars 2014, 13:41:05 PM
Ja vad gäller linjesträckningen är det ju en fördel om de uppdateringar man gör internt hos resp operatör även införlivas i de publika utgåvorna.

Däremot kunde man helt ta bort fordonsdelen då den sällan kan hållas aktuell någon längre tid och då det på flertalet linjer idag finns tre-fyra olika godkända fordon så blir det lätt löjligt att räkna upp dessa.

Det finns ju knappast något allmänintresse för fordonstyper, det är bara för fikarumssnackarna :-)

De som åker kollektiv till jobbet bryr nog sig mesta om att bussen kommer i tid och att man kommer på bussen :). En gång när jag skulle åka sl linje 686 och det inte fanns några lediga säten (då alla var upptagna) så sade bussföraren:  ni som inte har hittat sittplats måste gå av. Så då fick ett antal resenärer gå av och vänta på en extrabuss som Nobina satte in. Troligen får man inte stå i bussen när den trafikerar motorvägen hela sin sträckning, vilket framgår i linjebeskrivningen. 

http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/686.pdf
Software Developer