Scania vabis -63

Startat av daniel.antonson, 09 mars 2014, 22:57:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

daniel.antonson

Har en Scania buss som jag försöker få igång i trafik igen efter ett par år av stillastående, är en Scania vabis cf 6561. Vart kan man få tag i mer info om bussen? Vill veta vad motorn heter och lite info om oljebyten o.dyl.

Köpte den i Gällivare o körde 140 mil till skövde :) ombyggd o förlängd med ramper och bodel i fram, bussreggad nu men ska försöka få den lastbilsreg.

Gärna lite info om nån vet något :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mr U

CF 65 hade den svagare motorn, D10 R20, på 165 hkr. Några tekniska data har jag inte. En stor ruta på vänstersidan där framdörren suttit en gång i tiden säger att det är en av SJ:s dörrombyggda CF.

daniel.antonson

I regpapprena står det 165 kW men är alltså 165 hk?

Björn Forslund

Citat från: daniel.antonson skrivet 10 mars 2014, 08:07:39 AM
I regpapprena står det 165 kW men är alltså 165 hk?

CF65 hade D10 maskin på 165 hk åtminstone i original. Om det verkligen är 165 kW så sitter det förmodligen en turboförsedd maskin där och det borde du lätt kunna se. Det går att improvisera och klämma dit en DS11, vilket en kompis gjort på sin CF husbuss.
Kolla om du hittar någon skylt på termostathuset.

daniel.antonson

Är ingen turbo på har jag sett.. Ska kolla om jag hittar någon skylt..

Hur mycket olja ska det vara i tro? För på Stickan är det knappt en cm olja på.. Måste väl vara upp till markeringen eller ska det vara över markeringen?

virtual1

Citat från: daniel.antonson skrivet 09 mars 2014, 22:57:05 PM
Har en Scania buss som jag försöker få igång i trafik igen efter ett par år av stillastående, är en Scania vabis cf 6561. Vart kan man få tag i mer info om bussen? Vill veta vad motorn heter och lite info om oljebyten o.dyl.

Slå in regnr på www.svenskbusshistoria.se så får du IAF lite historisk info om bussen troligtvis =)

Björn Forslund

Citat från: daniel.antonson skrivet 10 mars 2014, 10:08:28 AM
Är ingen turbo på har jag sett.. Ska kolla om jag hittar någon skylt..

Hur mycket olja ska det vara i tro? För på Stickan är det knappt en cm olja på.. Måste väl vara upp till markeringen eller ska det vara över markeringen?

Jag brukar köpa mineralolja på Lantmännen, Agrol, på 20 l dunk. Det brukar bli en slatt kvar när man fyllt tråget upp till övre markering på stickan. Använd den stickan som sitter på motorn när du kollar nivån. Gör även rent centrifugaloljerenaren och kolla luftrenaren som också ska ha några liter motorolja (finns markering)efter att du gjort rent den.