Sportlov 1964

Startat av Gunnar D, 22 februari 2014, 13:16:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Sportlovet var också bra för att kunna åka in till stan under högtrafik morgon som man inte kunde göra skoldagar. Möjlighet fanns då att plåta företeelser som exempelvis v3 på linje 13. Var det bara en tur på linje 13 som hade v3? Här vid Fridhemsplan 20 feb 1964.

Mvh Gunnar

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 23 februari 2014, 14:43:04 PM

Sportlovet var också bra för att kunna åka in till stan under högtrafik morgon som man inte kunde göra skoldagar. Möjlighet fanns då att plåta företeelser som exempelvis v3 på linje 13. Var det bara en tur på linje 13 som hade v3? Här vid Fridhemsplan 20 feb 1964.

Mvh Gunnar

En svartvit bild när den är som bäst!
Vågar vi gissa att V3-utsättningen på linje 13 hade med personal- och vagntillgång att göra?
Kan tänka mig att linje 13 var den sydvästlinje som man först kunde tänka sig att koppla ner.
Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 23 februari 2014, 14:43:04 PM

Mvh Gunnar
OJ! Nu började jag nästan springa, för att hinna med tricken hem....
Är det möjligen linje 14, som är på väg in, och visar baken på en B29?

HJP

robergh

Citat från: HJP skrivet 23 februari 2014, 16:30:38 PM

HJP

För sent, den rullar redan!
Kan löna sig att missa den! En gång när jag och min mamma missade linje 13 och gick runt och fördrev tiden på torget så upptäckte jag för första gången C2-modellen i skala TT i skylten på kiosken till höger. Den köpte min snälla mamma!
:D
Mr H

JDS

Citat från: HJP skrivet 23 februari 2014, 16:30:38 PM

HJP

Vad det nu än är för linje, så är det ju två släp även i det tåget...

HJP

Citat från: Mr H skrivet 23 februari 2014, 17:46:04 PM
För sent, den rullar redan!
Kan löna sig att missa den! En gång när jag och min mamma missade linje 13 och gick runt och fördrev tiden på torget så upptäckte jag för första gången C2-modellen i skala TT i skylten på kiosken till höger. Den köpte min snälla mamma!
:D
Mr H
Ja, där ser man. Med en snäll mamma, så kan det löna sig.

Citat från: JDS skrivet 23 februari 2014, 18:31:17 PM
Vad det nu än är för linje, så är det ju två släp även i det tåget...
Linjenumret syns ju inte, men jag tror att 13 och 14 gick varannan gång. Ofta stod den inne samtidigt. Linje 14 avgick från spåret till höger om 13.

HJP

AGR

Citat från: Mr H skrivet 23 februari 2014, 10:25:33 AM
;D ;D ;D ;D ;D
Av "knycken" innan rulltrappan skulle det kunna vara gamla rulltrappan vid Saltsjöbanan Slussen.
Menar du att vi har företagit en "rulltrappsutflykt"?

Annars så tycker jag att vi var ganska så initiativrika på julloven. Här juldagen 1972 ex.vis:

Mr H

Linje 45 som endast gick när det var 2st röda dagar i följd och då på på den första Röda dagen.
MVH AGR

robergh

Citat från: AGR skrivet 24 februari 2014, 09:22:54 AM
Linje 45 som endast gick när det var 2st röda dagar i följd och då på på den första Röda dagen.
MVH AGR

En beskrivning som hämtad ur en gammal SJ-tabell!
;D
Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 24 februari 2014, 09:33:14 AM
En beskrivning som hämtad ur en gammal SJ-tabell!
;D
Mr H

Alltså SoHfSoH. Om det var tre röda dagar i följd (blir så om juldagen infaller en måndag) och bussen gick bara den första av dem blev det SoHfSoHuHfSoH. Observera att SJ skilde på söndagar och helgdagar. H (helgdag) innefattade alltså inte S (söndag).

Samma förkortningssystem gällde såväl tåg som SJ:s bussar.

HJP

Citat från: Mr H skrivet 23 februari 2014, 10:25:33 AM
Annars så tycker jag att vi var ganska så initiativrika på julloven. Här juldagen 1972 ex.vis:

Mr H

Är det någon form av vattentorn, som Capitolen står under?

I aoril 1986, gjorde SSS en utfärd på Stockholm bangårdar, med två T44:or och två B6:or. Man såg en poäng i att ha egna lokförare, varför jag tillfrågades. Vi åkte under hamnkranar, men inget vattentorn. På väg ut mot Stadsgården, åkte jag på bakre loket, och kunde ta några bilder.

Här skymtar Danvikstullsbron, i bakgrunden, men vattentornet står inte där.

Inte heller här syns vattentornet. Vad användes detta torn till? När försvann det?

HJP

robergh

Citat från: HJP skrivet 25 februari 2014, 12:01:50 PM
Är det någon form av vattentorn, som Capitolen står under?

I aoril 1986, gjorde SSS en utfärd på Stockholm bangårdar, med två T44:or och två B6:or. Man såg en poäng i att ha egna lokförare, varför jag tillfrågades. Vi åkte under hamnkranar, men inget vattentorn. På väg ut mot Stadsgården, åkte jag på bakre loket, och kunde ta några bilder.

Här skymtar Danvikstullsbron, i bakgrunden, men vattentornet står inte där.

Inte heller här syns vattentornet. Vad användes detta torn till? När försvann det?

HJP

Hej!

Tror att det är ett kranhus modell Ä. Antingen så skymmer huset kranarmen eller också så är armen demonterad.
Tyvärr så vet jag inte när själva huset försvann, bilden är tagen juldagen 1972.

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 25 februari 2014, 12:48:22 PM
Hej!

Tror att det är ett kranhus modell Ä. Antingen så skymmer huset kranarmen eller också så är armen demonterad.
Tyvärr så vet jag inte när själva huset försvann, bilden är tagen juldagen 1972.

Mr H
Naturligtvis!
Ser det nu, när jag inte låst mig vid hur de andra kranarna ser ut.

HJP

robergh

Citat från: HJP skrivet 25 februari 2014, 13:34:45 PM
Naturligtvis!
Ser det nu, när jag inte låst mig vid hur de andra kranarna ser ut.

HJP

Fast det där är inte helt lätt att se.

Mr H